Därför är IFK och Frölunda störst på Facebook

Medan vi i mediahusen kämpar med att behålla greppet om läsare och användare tar idrottsklubbar en aktivare del i direkt kommunikationen med supportrar och medlemmar.

Minns när Gais startade en hemsida i mitten av 90-talet och vi på Arbetet (jobbade på den tidningen då) samsades om EN dator med labil uppkoppling och snodde stora GP på nyheter som låg helt öppna på denna webbplats. Kommer också ihåg att vi fick beröm av reportrar på Göteborgs-Posten över att vi använde av ”det där nya” (internet).

Vid den här tiden (15 år sedan) handlade det inte om att publicera nyheter om IFK Göteborg, Frölunda och Gais på nätet. De hittades möjligen på www för att sedan toppa papperstidningen dagen efter.

I bästa fall tvingades de större tidingarna citera i sina pappersupplagor dagen efter, eller GT och Aftonbladet samma förmiddag. ”Säger han till Arbetet” och ”erfar Arbetet” blev fjädrar i hatten för oss på Järntorget.

Det momentet är förstås drivkraft även i dagens rapporterande från sportens värld, och världen där utanför; vara först.

Dock på ett annat sätt och i en annan takt.

Diskussionen ”den här nyheten är för bra för att lägga ut på webben” var vanligt förekommande i redaktionskoridorerna för bara några år sedan. ”Vi håller den till pappret, vi är först ändå”, tillhörde också standardsnacket.

I dag tänker vi annorlunda. Drar isär papper och webb på ett annat sätt. De raka och transparanta och nyheterna publiceras direkt: På gp.se, puffas via vår Facebooksida eller för den delen även på redaktörers twitterkonton.

Hungern efter nya händelser i favoritlaget är hart när omöjlig att mätta.

Det i sin tur har lett till fler rykten, ökat antal spekulationer, fler dementier och utspel gränsande nära lögnen.

För klubbarna är de egna informationskanalerna guld värda. Den egna hemsidan, det egna Facebookkontot
och i ökande grad, twitter. Det är så man vill nå ut. Bekräftat. Och vid rätt tidpunkt för exempelvis sponsorer och andra nyckelpersoner.

I den här ämnet är Frölunda och IFK Göteborg bäst i klassen. Störst i Sverige. För GP:s och annan ”gammelmedia” finns två val. Haka på och öppna upp eller lägga sig ned och dö.

Jag tror på betydelsen av närvaro, generös länkning och öppenhet. Ta aktiv del av flödet/samtalen. På twitter ”retweetar” man; skickar annan relevant info vidare på sekunden.

Det är ”här det händer”. Skulle tro att det inom kort väsentligt har förändrat vårt sätt att arbeta med och sprida nyheter, enligt devisen ”lätta att hitta, snabbt att sprida”.

Allt fler klubbar och spelare har upptäckt möjligheten att nå ut till sina fans den vägen.

Jag följer bland annat några av Europas stora fotbollsstjärnor som skriver mer eller mindre personligt, men åtminstone alltid kan välja bokstäverna själva.

Även bland Göteborgs stora lag ökar närvaron på twitter. Skriver om det här.

Vår roll på GP blir mer än tidigare att kommentera och analysera uppgifter, rykten och nätsnack. Vad är korrekt, vad kan vi lita på och vad kastas i papperskorgen.

4 kommentarer om “Därför är IFK och Frölunda störst på Facebook

  1. Ja, helt fel. Det är bara att gå in på AIK:s facebooksida och kolla. 95 548 personer i skrivande stund.

    AIK har alltså ÖVERLÄGSET flest följare.

  2. Tack, tack! Den statistiklänk jag byggde artikeln på hävdar att AIK har 76 343 följare. Fel alltså?

Kommenteringen är stängd.