Publiktapp – men vem sviker vem?

Det är dyrt att gå på hockey. Därför sviker publiken. Det finns andra förklaringar. De bjussar jag på, helt gratis.

Frölundas 6499 hemma mot Växjö nu i kväll är klubbens sämsta elitseriesiffra i Scandinavium sedan 25 september 2001 då Timrå var på besök. Det är nästan elva år sedan.

Det är samtidigt snart tio år sedan Frölunda lockade under 7000 i Scandinavium senast. 21 januari 2003 kom 6 648 hit för att se Frölunda-Malmö.

Det är i det perspektivet vi skall se kvällens publiksiffra, en historiskt låg notering. Samtidigt ökade Frölunda förra säsongen publiksnittet med 1 148 åskådare till 10 526 och är därmed störst och bäst i Sverige, så här finns en paradox.

Till årets säsong bröts den vikande årskortsförsäljningen, men när serien startade i torsdags kom ändå bara 7 927 för att se Frölunda möta Linköping. Hemmasnittet efter två matcher är 7213, vilket är en bra bit under den budgeterade siffran.

Förklaringarna, så. Det finns flera. Det är för det första för tidigt att dra några tydliga slutsatser kring den fortsatta publikutvecklingen, men just i kväll är det Champions League på tv; Zlatans första match för PSG, Tobias Sanas Champions League-debut för Ajax. Där försvinner några åskådare.

Det är fortfarande tidigt på säsongen. September är i regel en tämligen dålig publikmånad, där vädret fortfarande tillåter kvalificerade utomhusaktiviteter.

En tredje förklaring är att just den här matchen är sent flyttad från november. Möjligen har det spelat in.

Många av er har även synpunkter på biljettpriserna. För dyrt, är en allmän åsikt. Och det är klart, skall man välja två-tre matcher under en säsong står kanske inte Växjö i omgång 3 överst på listan.

Det uttalade behovet av en ny arena är knappast en faktor här. Det är inte för att Scandinavium är 43 gammal publiken sviker.

Spelkvaliteten mot Växjö lär tyvärr inte locka några extraåskådare till torsdagsmatchen mot Modo.

Jag, som såg min första match i årets elitserie i kväll, imponerade av förstafemman i första perioden, men förväntar mig betydligt mer av Dick Axelsson och anser att det är svagt att inte avgöra (eller åtminstone göra ett andra mål) redan i första perioden.

I kväll var Scandinavium bara drygt halvfull, eller skall vi säga knappt halvtom. Hur publikmaskinen Frölunda hanterar det blir avgörande för den fortsatta publikutvecklingen.

***

Perspektiv: Det är i jämförelse med ett par av stadens elitklubbar i fotboll trots allt helt okej att ha sex och ett halvt tusen på en hemmamatch. Glöm aldrig det.

***

Peter Gyllander är ansvarig för arrangemangen och är ”jättebesviken” över publiksiffran. Samtidigt är han ”glad för de som är här”. Frölunda vidtar inga krisåtgärder och sänker exempelvis inga biljettpriser nu. Gyllander vill avvakta innan han analyserar publikutvecklingen, samtidigt som han konstaterar att det råder ”tuff konkurrens”.

***

Mats Rosseli-Olsen, som ni kunde läsa om i dagens GP (apropå NHL-konflikten) gjorde sitt andra mål för säsongen och är lagets bästa målskytt efter tre omgångar.

***

Frölunda avslutade matchen (förlängningen) i spel fyra mot tre: Fabian Brunnström, Magnus Kahnberg, Joel Lundqvist och Christian Bäckman. Det var nära, men sköt ingen hare.

 ***

Annars var allt som förr. Tomi Kallio avgjorde. Nu på straffar, i en straffläggning där ingen verkade vilja göra mål (målvakterna gjorde det bra också). Frölunda har på två hemmatcher ingen seger.

***

Frölunda presenterade före matchen sin nya huvudpartner, en biltillverkare med fäste i Kina och Torslanda. Totalt innehåller den tvååriga överenskommelsen (med option på ytterligare ett) cirka 25 personbilar. Avtalet är Frölundas enskilt största, berättar klubbdirektören Anderz Larqvist.

***

EDIT: Frölunda-Timrå 25 september 2001 lockade 5 774 åskådare, två veckor senare, 7 oktober, drog Frölunda-Malmö 6 306. Tisdagens publiksiffra är den sämsta sedan dess.

57 kommentarer om “Publiktapp – men vem sviker vem?

  1. Och undra just hur länge sedan det var Frölunda lockade osannolika 4009 till en hemmamatch….Denna gång kan man knappast skylla på konkurrens från andra arangemang…..

  2. Man får de supportrar man förtjänar, Frölunda riktar inte in sig på ”idrottssupportrarana utan på kostynmsupportrar och då får de skyllla sig själva. Slipsnissarna är inte intresserade av hur det går för Frölunda, deras huvudsyfte med sponsringen är att det är avdragsgillt i företagets bokföring!

    De ”riktiga” supportrarna, de som har ”Frölunda i blodet” blir för varje år som går sämre och sämre behandlade tack vare höjda biljettpriser och en arena som för deras del är ålderstigen när det gäller barer, restauranger, toaletter p.g.a att de inte har en VIP-biljett som ger företräde!

    Det är de här supportrarna Frölunda ska rikta in sig på för de kommer oavsett resultat, de älskar Frölunda!

    Hur ska då Frölunda få fansen att komma till Scandinavium istället för att välja Tv-soffan en Torsdagkväll? Det är ingen lätt fråga med ett enkelt svar men jag tror att de måste svälja stoltheten och ta hjälp av andra.
    Frölunda måste skapa en ”hype” runt Frölunda, snacket på stan, i radio och framförallt i sociala medier.
    Har Frölunda missat det här med social medier? Frölunda Facebook är OK men Frölunda Twitter är en katastrof ! Ta hjälp av någon yngre förmåga som sköter er Twitter omgående !
    Utav de 71 000 personer som gillar er Facebook är jag övertygad om att ni kan hitta 1 tjej/kille som hjälper er med det, men ni måste våga fråga!

    Ett annat förslag är att ni på Frölundas Facebook lägger ut omröstningar och får svar på vad fansen vill ha, då slipper ni betala för dyra marknadsundersökningar 🙂
    – Vill de höra DJ Denny gapa 3ggr/match eller vill de ha en hockeyorgel i pauserna ?
    – Årets intro, är det bättre än förra årets eller ska vi byta tillbaka till förra årets intro ?
    Svaren på de frågorna och många fler finns på Facebook och utanför VIP-logerna, det är där er ”riktiga” supportrar håller hus….

  3. Frölunda ”friserar” sina publiksiffror. Möjligt att det var 7927 sålda mot Linköping och 6499 sålda mot Växjö, men inte en möjlighet att alla som hade biljett var där på plats.

    Frölunda väljer att redovisa antal sålda, inte antal passerande i spärrarna i Scandinavium. IFK Göteborg väljer dock att säga hur många som verkligen passerat i spärrarna, det är skillnad…

  4. Man undrar faktiskt om ledningen ens bryr sig om vad fansen säger och tycker. Tycker att det är totalt skyddad verksamhet. De har sedan länge glömt oss…

  5. 7000 pers är inte en dålig publiksiffra i jämförelse med de allsvenska fotbollslagen i göteborg skriver du, dock skall väl sägas att det bara finns ett hockeylag i Göteborg dvs. de behöver inte konkurrera om såväl marginalsupportrar som fans.

  6. Bygg en ny arena på en plats där det både finns ordentligt med gratis p-platser och bra allmänna kommunikationer. Humana priser är ett måste, 400 kr är dubbelt upp.

  7. Ett par problem:

    1. För många matcher. Folks tid blir alltmer dyrbar. Man lägger inte flera kvällar i veckan på hockey och vill samtidigt känna att matchen man går på är av betydelse.

    2. För dyrt. Sänk priserna för att få dit fler och i så fall sedan successivt höja igen när höga publiksiffror åter stabiliserats. Just nu känns det som fritt fall. Ståplats som någon föreslog känns som ett utmärkt förslag. Ta en hundring för de biljetterna.

    3. Bristande kontakt med fansen, (de som inte är företagare och sponsorer). En av anledningarna till att Frölunda fortfarande har minst klack trots störst publik.

    4. I många år för stor tilltro till ett nordamerikanskt koncept. Indians-grejen har förvisso hittills varit lyckad men kommer med USA:s och NHL:s nedgång inom kort bara kännas plastig och tramsig. Bort med indianen och tillbaka med VF, satsa på ett fullskaligt retroprojekt och gör det innan de andra lagen fattar att det är framtiden. Spela på ”äkthet” och ”den gamla goda tiden när svensk hockey var ärlig och hederlig, spelare valde klubb före pengar och knegarna gick till frölundaborg och hejade ståendes, iklädda basker, snusläpp, VF-halsduk och mustasch osv”. Låt de fantastiska retrodräkterna som idag endast används under utomhusmatchen mot färjestad sätta standard. För mig som är född på 80-talet tänker jag nostalgiskt tillbaka på frölundaborg-slutspelsmatcherna under första halvan av 00-talet. Låt den feelingen vara ledstjärna. Fler egna produkter är också i linje med detta. Hybris de senaste åren i form av ogenomtänkta värvningar av underpresterande högavlönade spelare (och osympatiska tränare) har visserligen kortsiktigt lockat publik men samtidigt tagit plats från de egna leden. Alla gillar egna talanger. Satsa mycket på ungdomsverksamheten och se till att fostra juniorer som får speltid i a-laget.

    För övrigt input som kommer ge framgång: värva hela BK Häckens kansli och administration – idag och sedan ett par år tillbaka det smartaste inom svensk idrott.

    1. Före detta aktiv supporter: Jag tror ändå att det finns rätt många äkta supportrar där ute, men att föra in det i konceptet – det rena, enkla, ärliga – är klockrent.

  8. Det här problemet är större än bara Frölundas brist på nytänk, arrangemang och sportslig prestation. Hela elitserien lider i mitt tycke av samma problem (som Frölunda), nämligen en ledning utan vare sig verklighetsförankring eller vilja att driva sporten framåt. Det verkar snarare som om man skor sig själv och lever i en värld för inbördes beundran.

    Gällande Frölunda så verkar man snarare kolla på resultat än vad som faktiskt händer på isen. Vinner Frölunda, trots dåligt spel, så är det en jättebra match och om de förlorar med någon enstaka puck på grund av dåligt spel så var de ändå nära en vinst. Man kollar sällan på spelet bakom resultatet och Frölunda är ju inte så dåliga att de förlorar med tvåsiffrigt. Detta leder till att Frölundas spelutveckling totalt stagnerat. Kolla bara på hur powerplay sett ut de senaste säsongerna, eller de värvade spelarna som presterat bra i tidigare klubbar som blivit relativt mediokra i Frölunda. Här kan man även ifrågasätta de höga lönerna Frölunda ger vissa spelare kontra Frölundas ekonom samt ställda (obefintliga) krav på dessa spelare. Man bör även nämna Frölundas totala ovilja att lyfta fram egna produkter, för det är inte många som fått chansen.

    Gällande Scandinavium kan mycket sägas, mest negativt både som arena och dess atmosfär. Arenan ligger bra och tar lagom med publik men platserna är alldeles för långt ifrån isen, den ser tråkig och gammal ut samt pausunderhållning/speaker är av låg standard. Gällande publiken så har Goa gubbar blivit som någon typ av beskyddare för Frölundas spel och varumärke utan vare sig verklighetsuppfattning eller krav på klubben. istället lägger man allt krut på att argumentera för Frölunda när andra supportar uttrycker sitt, i mitt tycke berättigade, missnöje.

    Jag tycker att sponsringen är nödvändig men alla dessa företagsbiljetter gör ytterligare Scandinavium till en tråkigare plats. En alldeles för stor del av publiken är företag och dess kunder som är mer eller mindre berusade och insatta i hockey. Dessutom gapar dessa platser tomma då företagen inte alltid dyker upp.

    Ledningen har inte gjort något för att stärka Frölunda som varumärke i Göteborg under de senaste åren. Detta tillsammans med uteblivna sportsliga prestationer i samband med höga förväntningar har självklart lett till att publiken tillslut minskar. Lägg där till relativt höga biljettpriser för den ganska tråkiga hockey som nu faktiskt spelas så hjälper inte detta precis situationen.

  9. Ja dåligt spel, ja nästa alltid sista minuten rus . Flera irriterar sig på domarnivån vi mins allt för väl domar basens uttalande om olyckligt att ta klagomål i media bör tas internt när domarna handlar helt regelvidrigt mer än en gång i slutspelet , ja snart är det internt .

  10. Hade varit fint om Frölunda någon gång skulle förstå att man inte kan sätta sitt fulla förtroende till enbart sponsorer och barnfamiljer för att hålla klubben flytande. I motgång så försvinner de två kategorierna snabbare än smör smälter i solsken. In med en riktigt stor ståplats, sänk biljettpriserna och uppmuntra fansen till att skapa stämning på läktarna.
    1. Stämning ger en större upplevelse.
    2. Upplevelsen lockar marginalåskådare.
    3. Marginalåskådare lockar sponsosrer.
    (4. Bättre stämning peppar förhoppningsvis spelarna till att prestera bättre.)
    Frölunda jobbar i fel ända. Börja med att göra fansen glada, då kommer sponsorerna.

  11. Har haft årskort sedan tidigt 90-tal och har ALDRIG känt mig så här otaggad inför en säsong. Den här säsongen känns körd på förhand.

    – Klubben har misskötts grovt i över 5 år.
    – Man är korkade nog att tala om för tränaren är han är rökt redan innan säsongen.
    – Man har den svagaste truppen på många år.
    – Laget spelar riktigt tråkig hockey.

    DET ANDAS INGEN POSITIVITET ALLS KRING FRÖLUNDA OCH DET KÄNNER PUBLIKEN,

  12. Vad är det för idiotiskt kommentarssystem, där man måste scrolla LÄNGST NER på sidan och sedan SCROLLA UPPÅT för varje inlägg, om man vill läsa inläggen i kronologisk ordning?
    Den enda som har nytta/nöja av det upplägget är artikelförfattaren, som säkert(?) kollar efter nya inlägg flera gånger om dagen…
    Gör om, gör rätt! Det ÄLDSTA inlägget skall vara ÖVERST!
    Annars är läsupplevelsen helt kass!

  13. Kalla mej gärna mossig, men jag var med när vi lirade i Frölundaborg, man fick stå i timmat för att komma in, stämmning var elektrisk, publiken gjorde matchen.Det var inga reklampausar, ingen musik, ingen speaker som höll på, näe det var bara hockey, och det var den hockey jag älskade som barn.
    Jublet visste inga gränser när ”Blixten” tog tag i pucken och bara åkte…
    Idag är allt pengar, pengar, pengar.
    Jag kollar text TV och bryr mej nästan inte om hur det går därför att det kommer ju 100 matcher till och en förlust spelar ingen roll.
    Näe, ge oss en rak serie utan slutspek där varje match gäller nått.
    Sänk lönekostnaderna, sänk biljettpriserna, ta bort all reklam, på tröjor, på isen.
    Det enda ljud som ska finnas är publikens ljud.
    Vette fan om de inte ska lira utan hjälm också….
    Det sista menar jag inte men resten,
    ge mej min hockey tillbaka.
    P.S. Vad jag saknar Lars-Erik Sjöberg, den absolut bäste back jag nånsin har sett,
    minns nån av er hans otrolig tacklingar med ändan???
    Stackars er som är födda på 80-90 talet
    Elitserien, näe den är inte rolig…
    bara en enda lååååååååååång tråkig transportstäcka,

  14. Jag var på väg att beställa biljetter åt mig och frugan gick i på tic net för att kolla plattser men när jag fick se priset på biljett på långsidan nästan 400 kr så backade jag ur där har gränsen gått för länge sedan. 400 för att se en dålig hockey nej tack. och då handlar det inte om jag har råd med det eller inte det är av en principsak att betalar man nästan 400 så skall man bannemej få något för det oxo

  15. Frölunda har tappat publiken, och det kan man tacka sig själv för. Man tog bort shoppen, man pratade om förväntningar & höga mål, med dåliga spelare, och ständiga tränarskiften har gjort Göteborgspubliken less. Sen kommer den största orsaken, biljettpriserna, varför kollar ni inte upp detta över hela ligan GP? Förra året hade Frölunda dem i särklass dyraste biljetterna, och ändå höjde dem till årets säsong, från 210-390 spänn for 1 biljett!?? Då lutar jag mig hellre gött tillbaka i soffan, slår på Canal+, och njuter hockeyn där. ”Vi har just sparad mellan 800-1000 spänn älskling”, kan jag säga till frugan.Vakna!!

  16. Larqvist roddar hem nya bilar till spelarna och jobbar stenhårt för hans barn ska ha bra täckning för facebook i Scandinavium.
    Likt sina föregångare finns ingen insikt varför det en gång blev så bra.
    Snart presenterar dom väl att det ska bli en General Manager och så ska man plocka in en NHL-veteran som ska coacha laget utan erfarenhet.

    Framförallt är det dom nya färgerna till ansiktsmålningen som är i pipeline och självklart att man under matcherna ska köra reklam i högtalare och med en ”speaker”

    Frölundaledningen har alltid liksom nu arbetat obefintligt i samråd med sina supporters och nu när många gett upp så sitter väl ansvariga fortfarande och filar på hur mycket rödvin dom kan via dryckesbiljetter ”sponsra” till sig.

    I detta inlägg finns ironi, det finns bitterhet om den otroliga rena rama dumhet som gjort att vi är där vi är, men framförallt är man jävligt ledsen.

    Sedan måste jag fråga ”Goa Gubbar” och Wildwestsupport, klubbens två supporterklubbar, varför är ni så otroligt rädda för att agera? Det är ju ni som är Frölunda, inte överbetalda spelare eller Larqvist?
    Knappt ett ord officiellt på era hemsidor, inga krav ställda på lagledningen. Mycket av den kunnighet som finns i supporterleden skulle med lätthet ryckt upp klubben, sparkat överblivet ”fett” som får lön. Men framförallt skulle vi kunna fylla Scandinavium igen och föda intresset på nytt.

  17. Det har varit en gäspning att vara se på Frölunda under många år. Dålig stämning, höga biljettpriser gör att åtminstone jag bara ser 2-3 matcher per säsong numera. Frölunda har halkat efter när det gäller att samarbeta med publiken/fansen. Alldeles för många företagsbiljetter gör att stämningen sjunker. Och allvarligt talat. 300 kr för en biljett. Deyt här är bara början för Frölundas tapp.

  18. Som redan nämnts. Det är åt h*lvete för många matcher. Vare sig publik eller spelare orkar med att ladda mentalt till dessa.

  19. Det är väll svensk ishockey som svikikt sina kunder.
    En oändlig serielunk med tempofattiga matcher där pucken och spelarna befinner sig intill sargerna 90% av tiden. Alla väntar på att någon skall göra ett misstag och dra nytta av det. Den egna kreativiteten saknas helt. Klimatet i klubbarna gör att tränare snarare försöker undvika förlust än gå för seger.
    Underhållningsvärdet är noll. I konkurrens med annat utbud så väljs hockeyn bort.

    1. JP: Jag håller med dig om utbudet, dock inte underhållningsvärdet. Såååå tråkigt var det inte?

    1. Per: Det ingår förmodligen mer, men Volvobilar kör från och med snart spelare och delar av klubbledning.

  20. Jag säger inte ”vad var det jag sa!”, jag skriver det istället! Vad jag sa? Jo att när Lechtaler innan matchen säger att den är vunnen och sannolikt läcker samma attityd till spelarna blir det som vanligt en måndags- eller tisdagsmatch på lag som Frölunda TROR är sämre än dem själva. Jag sade också att de skulle ställa ut skridskorna inför en halvtom hall. Dessvärre fick jag rätt. Det var en ”sådan” match som vi snart fått nog av. Djävla piruetter längs sargen och i hörnena. Majoriteten av knallpulverskotten träffade dessutom inte ens målet! Om man sedan visar ett sådan looser-kroppsspråk när man skall lägga straff sammanfattar det inställningen i laget. Intensitet och desperation att göra mål?? Jajamänsan, i nästan en hel minut i slutet av tredje! Kom inte och säg att det var bra. Två mål på lika många matcher på hemmaplan speglar en hockey som INTE är bra!

    Efter matchen spekulerade några spelare i varför det var så få på läktarna ”vi HAR ju sänkt biljettpriserna, en hundralapp måste det väl vara värt”. Snacka om brist på insikt.

    Vi är ett 20-tal företagare (slipsnissar utan slips,som KAN hockey), stora som små som under drygt 20 år varit sponsorer. Idag var vi några som käkade lunch och majoriteten skulle INTE gå på matchen. ”Att de har snott våra pengar får jag hacka i mig, men min tisdagskväll skall de inte få sno”. Jag sade i min tur att ”så djävla dumma är väl inte någon i den klubben att de riskerar att upprepa fiaskot från premiären” Jo, så dumma var de och nu får de nog se upp. Min bedömning är att knappt 30% av sponsor- och seriebiljettstolarna (där sitter väl ”riktiga” fans) var belagda. Publiksiffran speglar antalet sålda biljetter, inte åskådare! Om inte ledningen i sporten förmår spelarna att ta sitt ansvar får nog f-n tjänstemän och styrelse göra det!

    25 september 2001 var en TISDAG mot en förment bottenlag. Inget har förändrats, DET måste ledningen ta tag i!

    1. Helge: Rakt igenom tankeväckande synpunkter. Du har rätt om sålda biljetter. Det var INTE 6499 på plats i Scandinavium.

  21. Jädra ide med hockeystadion mitt i en stad som hatar bilar, redan dåligt och sämre blir det.
    Jag håller mig undan.

  22. Rätt ska väl dessutom vara rätt. Det var väl inte 6500 på plats. Appropå ’det kom’ si o så många, och jämförelsen med fotbollen.

  23. Håller förövrigt med Christian och även Magnus ang ointresse från publiken mvh Magnus den förste

  24. För dyrt, för med sig att det nästan bara är företag, o slipsnissar där. Då blir det kass stämning och de har de varit i många år. In med ståplats o sänk priserna, då kommer knegarna som de finns Gött om i gbg. Då blir de drag på matcherna o då lockas mer folk. Merparten av de som är där kan ju inte namnet på halva laget ens. Kolla på blåvitt humana priser o ett gött tryck de lockar mer folk än spelet

  25. Jag har säkert fel nu..Så skäll inte för mycket på mej nu. Men både jag själv och flera andra i min omgivning har en mycket diffus och konstig känsla av att det känns som tiden håller på att springa från Frölunda….Det är svårt att förklara det men Frölunda har på något sätt kört samma race i ca 15 år nu…Jag vet inte vad det är som krävs men man längtar efter något nytt…Vad vet jag inte riktigt…Kanske kan någon annan här kanske sätta bättre ord på detta…Eller så är jag helt ute och cyklar nu…

  26. Hej jag tycker även att ett stort problem är brist på och dyra p-platser.Jag hade seriekort i många år men problem att bli av med bilen gör att jag mycket sällan ser VF .Bil ca 20 min spårvagn och buss ca 1,30 tim. Och värre lär det bli med alla vägarbeten i stan och mindre p-platser.Det värsta är att Göteborg kallar sig Turist och Evenemang stad (det rimmar ganska illa) Lycka till Magnus

    1. magnus: Intressanta tankar på ”bilproblemet”. Med tanke på att många tar bilen till Frölundas matcher är det kanske något klubbledningen borde ha med i beräkningen i framtida publikanalyser.

  27. Idioterna tog oss supporters som en självklarhet. Jag varnade Ahdrian och Örtendahl detta för flertal år sedan, men dom struntade i det och pratade om ”Europaledande” och tjäna mer pengar etc.
    Larqvist den nya klubbdirektören har ju inget rykte om sig att vara en ”vass” hjärna så vad kommer att hända…..

    Det är sorgligt att se hur Frölunda körs i botten, ekonomin kommer mycket snabbt bli ohållbar och vad händer då…..konkurs

    Men nu säger ni, men oj vad John ska vara negativ…..men det sa ni för ett par år sen också, och nu ser ni vem som hade rätt….tyvärr

Kommenteringen är stängd.