IFK och Gais ökar, Häcken backar

Ni såg kanske toppen på den allsvenska årskortsförsäljningen, publicerad av Svensk Elitfotboll, häromdagen, där AIK toppade med 11200 sålda, följt av Malmö FF på 7916, Djurgården med 5017 och först på fjärde plats IFK Göteborg med 4102. Försäljningssiffrorna är från månadsskiftet januari/februari och blir en slags termometer för intresset kring allsvenskan och våra stora klubbar.

Ur ett lokalt perspektiv kan IFK Göteborgs fjärdeplats och försäljningssiffra framstå som låg, men som flera poängterat: Årskortförsälning är delvis kulturellt betingat och sett till lösbiljettsförsäljning tillhör Blåvitt Sveriges främsta och landar när slutsiffrorna summeras ändå på en hygglig nivå.

När de allsvenska publiksiffrorna summerades 2013 var toppen och differenserna nästan snarlika: AIK 18 899, Malmö FF 16 093, Djurgården 12 475 och IFK Göteborg 11 588.

Jag är ingen försäljare, men förstår saker som att resultat de senaste säsongerna, förväntan, stjärnglans och prissättning påverkar antalet säsongsabonemang. I IFK Göteborgs ambition att öka omsättningen till närmare 150 miljoner till säsongen 2016 ligger en ökad publikintäkt. Där har årskortsförsälningen en stor betydelse.

En uppdaterad årskortssiffra från i lördags (4 113) vittnar om en tioprocentig ökning jämfört med samma tidpunkt i fjol.

Göteborgaren generellt köper fortfarande lösbiljett.

De andra två lagen på Gamla Ullevi 2014, Gais och BK Häcken, redovisar olika riktningar i sina försäljningssiffror.

Gais ökar med tio procent till 750 årskort, sponsorpaket exkluderade. Häcken backar efter flytten från Rambergsvallen från 650 till 600, men hoppas hämta hem slutsiffran.

Jag kan avslutningsvis tycka att det är rimligt att i första hand IFK Göteborg närmar sig AIK och Malmö FF när det gäller årskortsförsäljningen.

Tro på produkten, slipa argumenten och sätt rätt pris.

Se det som en tävling.

2 kommentarer om “IFK och Gais ökar, Häcken backar

  1. Bra siffra av GAIS, som även sålde runt 200 årskort på första träningsmatchen.
    Kanske kan det, men sponsorkorten, bli runt 2000-2500 iår. Time will tell!

Kommenteringen är stängd.