IFK Göteborg bryter med stjärnsponsorn Prioritet Finans. Därmed mister klubben sju årliga miljoner sedan avtalsstarten 2011. Pengar som skall in på annat sätt.
I bokslutet för 2014, som presenteras under februari, står företaget på intäktssidan för åtta miljoner kronor i den blåvita omsättningen. Det är är ett kännbart tapp för vilken förening som helst. Enligt IFK Göteborgs klubbdirektör Martin Kurzwelly sjösätts nu plan B. Vad det innebär är oklart, förutom att processen blir avgörande för storleken på klubbens sportsliga muskler framöver.
I slutändan var det enda Prioritet Finans och IFK Göteborg var överens om att de inte var överens. Det kan tyckas märkligt. En slutsats är att IFK Göteborg och dåvarande försäljningschefen Fredrik Abrahamsson 2011 lyckades skriva ett väldigt bra avtal, bra mycket större än vad exempelvis Malmö FF har med sin förstepartner.
En annan slutsats är att Prioritet Finans inte anser att det långsiktigt är värt att finnas med runt Göteborgs största idrottsklubbar. Nyligen tecknade de ett treårsavtal med Djurgården för att tydligare komma in på Stockholmsmarknaden.
I förhandlingarna med IFK var kravet en lägre årlig insats, från åtta miljoner till närmare fem. Samtidigt fanns önskemål om större inflytande samt mer synlighet och övrigt innehåll.
Redan i höstas blev det känt att förhandlingarna dessutom handlade om en ettårig förlängning, vilket fick mig att misstänka att IFK Göteborg redan var på väg in i nästa fas, tiden efter Prioritet Finans.
För företaget, främst genom den verkställande direktören Nils Wiberg, har åren med IFK inneburit en medial synlighet och en ökad omsättning.
Bilden av Prioritet Finans har gått från halvkriminell till rumsren. IFK Göteborg har tjänat på detta samarbete, men den stora vinnaren har tvivels utan Prioritet Finans varit.
På kort sikt innebär avhoppet en stökig inledning på året för IFK Göteborg, klubbdirektör Martin Kurzwelly och årsfärske försäljningschefen Jonas Henriksson.
På sikt är jag tämligen övertygad om att brytningen är av godo för Blåvitt.
Graden av sensationella mediauppgifter utan tydlig avsändare runt IFK Göteborg har ökat under det senaste halvåret.
Den mängden kommer nu sannolikt avta.
Nils Wiberg är en åsiktsmaskin, lätt för oss i media att utnyttja och låta ”rasa” i en tidningsartikel eller två.
Wiberg skötte detta skickligt, strategiskt om än till synes spontant och engagerat.
Hans frispråkighet blev till slut en belastning för IFK Göteborg. Bara misstanken om att det var Wiberg som gav tidigare tränaren Mikael Stahre sparken är negativt för varje förening som värnar sin suveränitet.
En logisk fortsättning för IFK Göteborg i jakten på ny stjärnsponsor är att dammsuga den lokala marknaden. En kullagerfirma här, eller lastbilstillverkare där.
Till bördan skall läggas att den tidigare huvudpartnern Kia nyligen också lämnade in.
Beskedet om avhoppet var slutligen väntat. Förhandlingarna har pågått under ett år, ofta kommenterats offentligt, men att det skulle ha med personmotsättningar mellan Martin Kurzwelly och Nils Wiberg att göra ställer jag mig tveksam till.
För det är båda allt för professionella.
Hur uppbrottet påverkar IFK Göteborgs närvaro i den av Prioritet Finans delägda Göteborgs Nya Arena på Kviberg är oklart.
PF försvinner som stjärnsponsor, men kommer fortfarande att vara en stor sponsor, enligt uppgift. Nettot blir inte att man går miste om alla ”meloner” som Nisse bidragit med.
Sedan är det väl inte ”nyligen” som man blev sponsor till Djurgården! Eller vad lägger du i ordet nyligen? För mig är ”nyligen” under de senaste månaderna o/e runt serieavslutet eller senare … de var ju sponsorer till Dif under hela förra året.
Vet. Och rätt av dig. Ordet nyligen borde ersätts av något lämpligare i stil med ”för ett år sedan”. 🙂
Tråkigt att tappa intäkter men man kommar att kunna gå mer rak i ryggen sedan man slipper oket i form av Skumrask Finans.
Möjligen, ja.
Skumrask Finans skulle ju då kunna börja sponsra BKR – så blir bilden komplett!! De har ju de största skumrask-affärerna/sponsringen i Sverige …