Först – och sist – i sitt slag?

imageRedan blossar tankar om att Bravida Arena blir först i raden av kommunala arenor som byter namn och där hyresgästen, i det här fallet BK Häcken, både köper och säljer namnrättigheterna.

Det är i grunden positivt.

Idrotten behöver alla intäktskällor den kan få och att byta eller påverka namn på sin hemmaarena är längre vare sig märkvärdigt, anmärkningsvärt eller något själsligt vågspel.

Det är smart.

De publikmässigt främst placerade allsvenska klubbarna 2014 – Malmö FF (Swedbank), AIK (Friends) och Djurgården (Tele2) – spelar samtliga på av företag namngivna arenor.

Ytterst sällan framförs kritik riktad mot föreningens värdegrund eller kärnvärden kopplade till detta.

I det aktuella fallet, Bravida Arena, framstod Häckens namnköp som ett skickligt drag i ett politiskt spel. Köpa och sälja för ungefär samma summa, för att blidka en opinion och – därmed – vinna ett demokratiskt slag.

Jag talade med Higabs projektledare Henrik Witt efter presskonferensen. Dels om budgeten (som hålls och därmed inte tynger Häcken ytterligare) och dels om möjligheten att den ekonomiska lösningen på Hisingen följs av liknande namngivningsfester på fastlandet.

Bland annat uttryckte IFK Göteborgs försäljningschef Jonas Henriksson under onsdagen liknande tankar runt Gamla Ullevi och motiverade med storlek, kommunal rättvisa och pågående samtal.

Witt sade sig ha svårt att se en sådan utveckling och trodde inte på en upprepning.

Oavsett innebär den enligt Henriksson pågående förhandlingen med Got Event stundande känslostormar, primärt av rättviseskäl från Gais, Öis och deras anhängare.

För Häcken innebär den nya arenan enbart fördelar, möjligen med ett undantag. Underlaget. Från naturgräset på Gamla Ullevi till konstgräs av samma kvalitet som på Valhalla på Bravida Arena.

Här får spelarna ta det onda med det goda.

Totalt är tanken förutom den av Häcken bokade verksamheten 1600 årliga breddtimmar på arena.

Både namnköpare och hyresgäst var rörande överens om att göra arenan till en mångkulturell mötesplats.

Till det satsas det belopp som överstiger de tio kända miljonerna, ett mindre belopp enligt Häckens klubbdirektör Dennis Andersson.

Bravida Arena är inte färdigbyggd. Det är fortfarande ett pågående projekt, men skall om vädergudar, leverantörer och byggnadsarbetare gör sitt så klart för invigning 25 juni.

Någon gång mellan 4 och 6 juli spelas Häckens premiärmatch.

8 kommentarer om “Först – och sist – i sitt slag?

  1. Ja det är så att man tar sig för pannan, trots att man alltid förväntar sig lågvattenmärken från ifköjsgajs. Hade inte Häcken köpt namnrättigheterna så hade det inte blivit någon arena då kommunens budget inte täckte byggnadskostnaderna, Häcken tog alltså en ekonomisk risk för att de kände sig nödgade, hade den inte gått hem så hade de fått pyttsa ut men pengar ur egen ficka för arenan.

    Sen får ni gärna sälja ut namnet på gamla ullevi hur många gånger ni vill, men tro inte att ni ska ha en krona till klubbkassan för det, pengarna går då givetvis till arenabolaget som äger arenan och som ska få ekonomin att gå ihop till eran arena som blev svindyr och kostade sisådär 400-600milj kronor. Där kan man snacka om sponsring från politikerna. Medans Häcken blir styvmoderlig behandlade trots att de drar in 250 milj skattekronor till kommunkassan varje år.

    1. Antagligen har du fått något om bakfoten … dels om kostnaden för nya GU (400-600 ..) 350/360 är den siffra som nämnts och dels tar du inte med alla dolda miljoner som Häcken ”får” eller slipper betala … varje år.

      Gör om gör rätt, så kan du öppna munnen sedan.

      Den klubben som får/tjänar mest från den kommunala kassan är utan tvekan BKR … period. Speciellt mtp på den attraktionskraft de har med ”överfulla” läktare – obs ironi.

      Detta får stå oemotsagt tills den dagen en öppen redovisning av kommunen o/e Gothia Cup läggs på bordet. Varken Balkander, GP’s objektivt granskande ”sportjournalist” (medlem i BKR), kommunen eller BKR är intresserade av en öppen redovisning av detta.

      Kom och snacka sen!

  2. Är detta ett misstag från kommunens sida eller avsiktlig sponsring? Häcken, den ideella föreningen, får alltså köpa namnet för en spottstyver av kommunen och säljer sedan vidare till en av sina huvudsponsorer, ett kommersiellt företag, för samma spottstyver. Vad Häcken och Bravida tjänar på detta är lätt att förstå. Jag funderar lite på vad jag som kommuninnevånare och skattebetalare tjänar. Har de lämnat ngn förklaring? Har ni ställt några frågor?

  3. Blåvitt kommer aldrig att få möjlighet att göra samma sak som BKR (att köpa rätten till arena-namnet).

    Dels ligger kommunen och BKR redan i samma säng och
    dels har de (kommunen) nobbat ”Clean court” i ett antal år nu som kan jämföras med detta nya avtal. Kommunen bara förhalar och förhalar, åren går och går.

    Att det är kommunen som är BKRs största sponsor är ingen tvekan. Förstår inte varför bara…

    BKR har ju ingen attraktionskraft, trots Balkanders försök att hela tiden gulla med dem. Jag menar inte deras spel på planen, jag menar klubben som sådan. De blir aldrig någon storklubb ur den aspekten. Till det krävs tradition och det tar lång tid!

    David Lega har en del ”motståndare” i kommunhuset, även om hans inställning är bra.

    1. BKR ligger bra till hos Muteborgs Politiska Ledning, och då Muteborg är Väldens mest korrumperade Stad/Kommun så blir det så här.

Kommenteringen är stängd.