Sportslig framgång, knackig ekonomi

IFK Göteborg har i dag måndag släppt sitt delårsbokslut för perioden januari-augusti 2015 – och jag saknar några saker.

Dels ökade rörelseintäkter, dels ökade sponsorintäkter, men även utfästelser om åtminstone ett nollresultat för helåret, vilket jag inte tror att IFK kommer att kunna presentera.

I så fall hade de skrivet det i delårsrapporten.

I stället står där att resultatet för helåret förväntas bli bättre än fjolårets. 2014 gick IFK Göteborg back 10,4 miljoner kronor.

Det egna kapitalet  var vid senaste årsmötet nere i 13,5 miljoner kronor och tål inte så mycket mer.

Det skrivs även i diffusa termer om ökade kostnader för akademin och nya arenan på Kviberg. Jag är rädd att vi kommer skriva mer om det framöver.

Jag är också meget brydd över varför föreningen inte lyckas sälja in sitt koncept och sportsliga framgång bättre än vad som nu skett och sker.

Det kommer vi också tala mer om framöver.

4 kommentarer om “Sportslig framgång, knackig ekonomi

  1. Även om det medför en del praktiska problem att lösa, borde IFK efter Hammaby-matchen försöka spela sina återstående hemmamatcher på Stora Ullevi. Med det intresse för IFK, som finns nu, får då IFK större publikintäkter och kan därigenom förbättra sin ekonomi. (Tyvärr byggdes Lilla Ullevi med alldeles för liten publikkapacitet. Man borde ha byggt för en kapacitet 25-30 tusen åskådare och med ett garage under, som, förutom ett antal angelägna parkeringsplatser, kunde förhindrat skakningarna.)

    1. Vi måste ha hållt på olika klubbar då. Ullevi har inte varit fullsatt mer än en handfull matcher de senaste åren, vilket såklart är illa. Publiksnittet ligger strax över 10 000 ett bra år. Tror inte 25-30000 är en ekonomiskt eller publikmässigt gångbar lösning.

      1. Om du ser tillbaka till ”Stora Ullevi tiden” var det ofta mer publik. En orsak var förmodligen, att Blåvitt då var bättre än under den senare tråkiga perioden (med bl.a. långa bollar på Hysén som nästan enda taktiska upplägg) en annan, att publiken vant sig vid en mindre arena och inte på samma sätt som tidigare vågat köpa en i sista minuten biljett. Båda förhållandena har, kan man misstänka, också samverkat. (En helt annan sak är, att Blåvitts nuvarande matcharena är en för fotboll mycket trevligare arena.)

        1. Mer publik på ”Stora Ullevi Tiden” ? När vi hade Nya Ullevi som hemmaplan snittade vi runt 4,500 så vi har mer publik idag med nya gamla Ullevi.

Kommenteringen är stängd.