Hemma hos Jenny och Daniel

Trötta på strulet

Nu har jag och fotografen Kent Hallgren varit hemma hos Jenny Sjöström och Daniel Cokesic i nybyggda Poseidonhuset i Gårda.

Fint på ytan men när vi börjar granska detaljarbetet är det en hel del övrigt att önska.

– Det första som mötte oss var sågspån på golvet och tjocka dammlager. Det var inte slutstädat, berättar Jenny medan hunden Zelda försöker få mattes uppmärksamhet.

Första duschen resulterade i en stor pöl på badrumsgolvet. Fallet på golvet var fel. Sedan följde en lång rad mindre felaktigheter. Vassa kanter på fönsterbrädan, lister som lossnar, trösklar som är felmonterade, handtag som saknas, vattenläcka i köket.

Johan Niklasson, teknisk chef på Poseidon förklarar:
– Det här är en jättestor entreprenad med successiv inflyttning och då är det alltid en massa åtgärder.

Och några fel hade nog Jenny och Daniel kunnat stå ut med om de åtgärdats inom rimlig tid.
– Det tog nästan sex månader innan badrummet var fixat. Men det som blev droppen var att vi inte tycker att Poseidon tar tag i problemen. Det kom sex byggubbar i hjälmar och stod i vårt badrum med vattenpass och dividerade. Sen kom de tillbaka tre-fyra gånger innan de bestämde sig för att göra något.

Johan Niklasson på Poseidon säger att badrummen tillverkas på en fabrik i Kalix och lyfts på plats.
– Då måste vi reda ut med leverantören vad som blivit fel och så får de åtgärda felet, säger han.

Jenny och Daniel tycker att Poseidon lovar åtgärder gång på gång men att det sen inte händer någonting förrän de själva hör av sig igen. Och igen.

Nu har de sagt upp sig och efter nyår flyttar de tillbaka till Daniels gamla lägenhet i Kortedala som han har haft uthyrd i andra hand.

– Den är mindre, gammal och dragig. Men vi vet vad vi får och betalar en bråkdel av hyran här, säger Jenny. //Gunilla

24 kommentarer om “Hemma hos Jenny och Daniel

  1. Som hyresgäst i detta kvarter lider jag med J & D samt alla de som drabbats av brister/fel samt störningar under kvällar och nätter. Att tänka på om du bor i en lägenhet är att det finns trivselregler som du förbinder dig till att följa när du tecknar ett hyresavtal. Vissa hyresvärdar har hårdare regler än andra. I grund och botten handlar det om att hyresgästerna skall kunna trivas tillsammans. I bloggen på kv Venus hemsida tar J & D upp de brister och fel de drabbats av och hur det tagit en oerhört lång tid att åtgärda dessa. Jag har full förståelse för att det känns tråkigt att behöva betala 10500kr och leva med sådana onödiga fel i en helt nybyggd fastighet. I slutändan handlar det om en principfråga. Ett annat problem dom skriver mycket om är att störningar från grannar varit överhängande under året. Jag har själv hört mycket festande i kvarteret och då både under vardagar som helger. Även om människor är glada och vill umgås med vänner så måste en hyresgäst alltid tänka på att grannarna kanske har barn som ska sova lite tidigare, någon kanske är sjukskriven och behöver vila, grannen kanske måste arbeta och ska upp tidigt på lördags/söndagsmorgonen. Det är här trivselreglerna kommer in i bilden. Jag är tacksam att jag har grannar som vill och vågar säga ifrån när jag själv känner mig olustig att göra detta. I vårt kvarter är lägenheterna väldigt fina. Dom är påkostade och med tanke på läget så är priset satt därefter. 8000kr för en 2a och upp till 11000 för en 3a är i högsta grad MYCKET. Då är det även viktigt att hyresvärden tar sitt ansvar och följer upp de problem som finns. Många i kvarteret är garanterat supernöjda. Själv har jag haft små brister men haft tur att inte ha omfattande fel som får det att kännas att man inte bor prisvärt. Vad detta reportage handlar om för dom som inte insett det gällande Kv Venus är att missnöjet från J & D är på hur Poseidon hanterat de brister som uppkommit. Hur de vilda festerna pågår utan åtgärd från hyresvärd (tråkigt att inte störningarna från granarna kom med i artikeln), och att passiviteten från Poseidon kvarstår. Jag hoppas verkligen att vår hyresvärd tar dessa frågor/problem på allvar framöver annars kommer fler följa i J & Ds fotspår. Lägenheterna kommer garanterat att hyras ut ganska omgående till nya hyresgäster som marknaden ser ut idag men min fråga är då hur Poseidon vill framstå? Som ett bolag som ignorerar individens välmående och bara tänker på sina inkomster? Skärp er nu Poseidon och ta tag i de problem som dyker upp. Det handlar om era kunders välmående. Man köper inte en ny lyxbil för att stå ut med gnissel i 6 månader. Fel skall åtgärdas omgående när man ligger ute med så mycket pengar. Är helt på Ds praktexempel i artikeln. Och alla ni som saknar fel/brister att informera hyresvärden om, GRATTIS. Men det är en självklarhet att samtliga i huset skall kunna uppskatta den njutningen. Tänk på att vi alla betalar för vår bostad. Ingen skall behöva särbehandlas. Jag vill bara önska J & D lycka till i framtiden. Om ingen vågar tala ut som ni då finns det ingen som kan upplysa om att det finns ett problem som nonchaleras. Poseidon om ni läser detta, ta till er kritiken och sträva efter att bli bättre. Hade det inte funnits ett underskott av bostäder så hade ni garanterat skärpt till er för längesen. Reportaget må vara en aning amatörmässigt men vänd på det hela istället. INGEN ANNAN HAR JU VALT ATT LYFTA FRAM PROBLEMET. Tack GP.

  2. Hej,

    Kul med en blogg som tar upp ämnet hyresrätt i Göteborg. Jag blir dock väldigt besviken när jag ser inlägg som detta.

    Det blir väldigt tydligt att ni har för låg kunskap i frågan när jag läser ”Venus-serien” Jag är helt övertygade om att Poseidon som ni ganskar i detta fall absolut inte är nöjda med badrumsgolv som har fel lutning. Men det tar oftast väldigt långt tid att reda ut var ansvaret ligger för ett sådant fel. Anledningen för att det tar långt tid är att vi i Sverige vill att saker och ting ska gå till rättvis, därför genomförs tidskrävande utredningar för vem som är ansvarig. Inte för att dra ut på tiden utanför att se till så att rätt ska vara rätt.

    Med detta sagt hoppas aj gatt ni tänker till i framtida granskningar. Jag ser att ni tänker ta reda på hur stor del Balder lägger på underhåll respektive vinster. Jag hoppas att ni i en sådan utredning kopplar Balders fastighetsbestånd till hur underhållsbehovet faktiskt ser ut i deras fastighetsbestånd. Om de har 99 nybyggda fastigheter och 1 med eftersatt underhåll så ger en sådan enkel utredning jag ser att ni tänker göra helt fel signaler. Nu kommer ni komma fram till att Balder är usla i vilket fall (för det är dom). Men vänligen, lägg ner lite tid på era undersökningar i fortsättningen så ni talar om en faktisk sanning för era läsare och inte bara redovisar första bästa klagomål som kommer in, utan att ni förstår er på sakfrågan.

    / Rikard

  3. Ja exakt. Bilden är blandad! Om man granskar något så kanske det är bra om man tar reda på hur saker och ting ligger till egentligen. Nu skriver ni bara vad den ena parten tycker och vad den andra parten tycker, sedan punkt slut. Det är jättebra att vara objektiv men mycket till granskning blir det inte då. Då låter ni Poseidon komma alldeles för lindrigt undan också. Till exempel kunde ni åkt till J&D sent på kvällen, satt på helt galet hög musik och ringt in till Poseidons störningsjour och låtsas vara en granne som klagar. Sedan är det bara att vänta o se hur lång tid det tar innan de kommer ut och ber er sänka musiken. Kombinera det med lite fler enkla test så får ni lite kött på benen om hur Poseidon verkligen behandlar sina kunder och då kan ni pressa dem betydligt hårdare och ställa de obekväma frågorna. Tack ändå för att ni försöker belysa problemet, men försök gärna att gå mer på ljupet!

  4. Intressant hur många som anser att småfel i en helt ny lägenhet är ”okej”. Skulle ni acceptera fel på en ny bil, ett nytt hus, en ny TV eller ja, något nytt i allmänhet? Ytterst tveksamt.

    Jag skulle verkligen inte göra det.

    Det känns tyvärr väldigt ”svenskt” att acceptera fel och brister på en ny lägenhet, folk blir ”men ojdå, jaha. Men ni fixar det snart då? Ok, tack så mycket.”

    Nä, man har rätt till en fullt fungerande lägenhet när man skaffar nytt idag, utan en massa småfel. Det är 2011, inte 1911.

  5. Jag bor i en av dessa nybyggda lägenheter i Kvarteret Venus och är sjukt nöjd. Vi har haft en susande ventil men det är det enda, vilket jag tycker är ett mer än hyfsat betyg för ett nybygge. Jämfört med alla andra lägenheter jag bott i så är det här ett lyxhotell. Men jag vet inte vilken standard folk är vana vid… eller kan det vara så att folk helt enkelt tycker om att klaga?

  6. Tycker artikeln är lite felvriden, då det framstår som om Kvarteret Venus vore något fallfärdigt fel-bygge. Vi flyttade in i Maj och är otroligt nöjda med vår lägenhet, det har vart några småfel, men det är ju vad man får räkna med när det är en helt nybyggd lägenhet som ingen har hunnit ”testa” innan. Det är ju vi som blir dem första att upptäcka småfelen. Jag tror inte det finns ett enda bygge som inte har ett enda fel, och dem felen som har varit har inte varit värre än att dem gått att åtgärda , vilket Poseidon har gjort snabbt och bra.
    Jag uppfattar det som om dem flesta som bor här är nöjda med sina lägenheter, så ja att skriva en artikel om ett enstaka fall ger ju ingen direkt rättvisade bild utav verkligheten.

  7. Hej Maria W och alla andra
    tack för respons. När det gäller svar från Poseidon så har jag, som jag skrev i ett tidigare inlägg, talat med distriktschefen Annicka Thorin. Hon är helt nytillträdd och hänvisade till utvecklingschefen Göran Leander som i sin tur hänvisade till Johan Niklasson, teknisk chef.
    Det han sa förutom det som står i inlägget var att både Poseidon och byggaren Peab vill minimera antalet fel och helst avhjälpa så många som möjligt innan folk flyttar in.
    Jenny och Daniel tillhör de första som flyttade in i kvareteret och det verkar som om det varit flest fel just i dessa trappuppgångar.
    Flera har hört av sig som har haft liknande problem. Sen har jag läst både Venusbloggen och kommentarerna här och ser att många också är nöjda med sitt boende. Bilden är blandad.
    Det jag tycker är intressant är vad man har rätt att förvänta sig som nyresgäst i ett nybyggt hus. Just nu byggs många hyresrätter och en hel del personer kommer troligen att ställas inför samma problem som Jenny och Daniel.

  8. Håller med nedan till 100%!!!!

    Hyresgästföreningsmedlem (men hur länge till…) skriver:
    10 november 2011 9:03 kl. 09:03
    Tycker ni borde granska Hyresgästföreningen också, t ex hur de förhandlar fram hyrorna. Varför går det inte att få se ett underlag för hur hyran förhandlats fram?? (jag har försökt) Hur kan underkända hyresvärdar få fortsätta höja hyrorna med motiveringen ”de har högre hyror i mindre attraktiva lägen” . Har HGF smygändrat inställning och tycker marknadshyror är OK?

  9. @Cim:
    Det är ett viktigt ämne att belysa och jag tycker absolut att man ska sätta blåslampan i baken både på makthavare och fastighetsägare, men sättet GP väljer att göra det på får det att framstå så amatörmässigt att ingen tar det på allvar. GP har gått från att vara en seriös opinionsbildare till populistisk skvallerpress. I sin nuvarande form är risken stor att GP snarare stjälper än hjälper.

  10. JOSEFIN, PER Å BITTERLYCKLIG…

    Antar att ni 3 INTE tillhör dom som är berörda av det här typen av maktmissbruk!! Bor i lägenhet där hyresvärden FAMILJEBOSTÄDER vägrar fixa saker som mögliga skåp, trasig spis, trasiga dörrkarmar pga källarinbrott, trasiga dörrhandtag, köksskåps som lagas med udda handtag.. listan kan göras längre!!
    Men en sak kan man räkna med hyran höjs garanterat varje år!!
    Det är viktigt för demokratin att sådana problem belyses dels för att det är blandandra allmännyttan behandlar hyresgäster på detta sätt, och för att våra röster blir systematiskt ignorerade!!

  11. Tycker ni borde granska Hyresgästföreningen också, t ex hur de förhandlar fram hyrorna. Varför går det inte att få se ett underlag för hur hyran förhandlats fram?? (jag har försökt) Hur kan underkända hyresvärdar få fortsätta höja hyrorna med motiveringen ”de har högre hyror i mindre attraktiva lägen” . Har HGF smygändrat inställning och tycker marknadshyror är OK?

  12. -> Språkvård:
    Man undviker att ha samma ord i början på fera på varandra följande meningar. Och det går utmärkt att påbörja en mening med ’och’ om man inte sitter fast i väldigt gamla språkfrånvända skrivregler.

  13. Man säger inte upp sig från en lägenhet utan man säger upp kontraktet=lägenheten. Man börjar inte en mening med ”och”.

  14. Ny lägstanivå för GP. Det har osat kvällstidning de senaste åren, men nu är det riktigt pinsamt. ”Grävande journalistik”? Snarare populistisk.
    Och vad är grejen med alla fetmarkerade ord här och var? Ser bara amatörmässigt ut.

  15. Vi har samma problem som dessa i lägenheter byggda 2008…vi har även efter bruksvärdering fått extermt höjd hyra.Har mailat GP om att uppmärksamma vårt fall utan respons.Vi har fel och brister vilket många hyresgäster har tyvärr…men se även på markandshyror och vad HGF gör….många fastighetsägare kan ta ut chockhyror för bostäder som inte uppnår kraven för detta.Marknadshyror kallas det,detta skulle ej finnas…..Hur kommer det sig HGF???

  16. Håller med Per, detta är inte grävande journalistik. Det är mycket bra att ni belyser detta ämne men det blir alldeles för vinklat. Det här blir för mycket ”uppdrag granskning”. Mycket tråkigt att ni inte kan belysa ämnet på ett sakligt sätt så att man får förtroende för det som skrivs. Det här blir på låg nivå och hör hemma i en kvällstidning. Hoppas ni kan ta upp ämnet på ett annat sätt för det är som sagt viktigt att uppmärksamma det!

  17. Att Daniel och Jenny flyttar nu när lägenheten är fixad har troligtvis andra orsaker än före detta felaktigt fall i badrummet. Kan det vara så att det inte riktigt blev som man tänkt sig, dåliga grannar, dyr lägenhet och att man dessutom äger en billigare lägenhet? Man ska inte förringa att det faktiskt är pengar som är en av de särats drivkrafterna i samhället. Detta gäller säkert även D&J, även om de vinklar det som om det var fel på lägenheten. Det är dyrt att bo i nyproducerade lägenheter.

  18. Kallar ni det här grävande journalistik? Ni besöker de som är de allra mest missnöjda och otursförföljda av alla som bor i hela kvarteret. Har ni överhuvudtaget frågat eller knackat på hos någon annan som bor i kvarteret? Kanske hade varit intressant att veta vad de tycker? Ni nämner inte en tredjedel av de stora problemen som varit. Som t ex att väldigt få har haft fungerande TV i hela kvarteret. Allt står dessutom helt öppet på hemsidans forum. Och precis som även Nils skrev så var det för att de har grannar som stör som gör att de flyttar, allt med badrummet, smutsen när de flyttade in och ”vattenläckan” är ju lösta så varför skulle de inte vilja bo kvar nu om det inte var för att de inte kommer överens med grannarna? Håller med om att Poseidon skötar allt sjukt dåligt, men er så kallade granskning är ännu sämre!

  19. Poseidon är inte ensamma om felbyggen. Hade en kompis som flyttade in i nybygget på friggagatan (vet ej bolag). hon hade post-it lappar överallt i lägenheten där det stod att de kommer åtgärda felet när det blir tid till det. Felet var bla att handtagen till garderoberna var fastskruvade på fel sida av dörren, fläcker på det nya parkettgolvet etc. Och första vintern hade över 5 av hennes grannar (som hon kände till) problem med översvämningar i sina lägenheter.

  20. Enligt bloggen på projektets sida har det största felet varit att D&J inte står ut med sinna grannar.
    Dom har ringt störningsjouren 15 ggr.
    D fortsätter att störningsjouren inte skulle hitta till en fest om dom så var bjudna till den.
    Är felen i lgh orsaken till att ni flyttar, eller grannarna?

  21. Jag är inte förvånad, vi flyttade in i en total renoverad lägenhet i Backa. Det va mycket som felade, men när handtaget till badrummet gick sönder en andra gång så man stod med handtaget i handen och vi felanmälde det och de hörde av sig efter två veckor och sa -vi ska ha ett möte om vad vi ska göra med handtagen vi återkommer då höll ja på att ramla baklänges.

  22. Flyttade in i Venus i maj och jag känner inte alls
    igen mig.

    Min lägenhet var perfekt, inte ett fel. Tyst och
    fin. Grannarna hör man inte av om dom inte borrar
    i väggarna.

    OK lite störningar utifrån. Men det är ju
    fortfarande ett bygge!!

Kommenteringen är stängd.