Nu börjar vår undersökning av litteraturstaden Göteborg

forfattare22

Göteborg har ett av Sveriges mest framgångsrika bokförlag. Vi har Nordens största bokmässa, en framgångsrik tjugoårig författarutbildning vid stadens universitet och Sveriges populäraste bibliotek med en miljon besökare om året. Samtidigt får litteraturen bara en bråkdel av de pengar som går till andra konstformer.

Läs mer om det här.

Inte ens när det är Kulturkalas i Göteborg är författarna särskilt synliga. Om litteraturen inte syns den vecka det är Kulturkalas i Göteborg, vad är då Göteborg för litteraturstad? Och varför är ”Göteborgsskildring” inte ett begrepp när ”Stockholmsskildring” är det?

Läs här om hur ingen Göteborgsroman fått vare sig Augustpriset eller Sveriges Radios romanpris.

Ja, hur mår egentligen litteraturen i Göteborg? Den frågan ska vi  försöka besvara på GP:s kultur- och nöjessidor. Genom nedslag på stan och kommenterande texter vill vi synliggöra litteraturstaden på samma sätt som vi för ett år sedan gjorde med konststaden Göteborg.

Litteraturen är förstås inte lika lätt att upptäcka  på gator och torg som konsten även om det för rätt många år sedan stod en liten scen på Götaplatsen under Göteborgskalaset där poeter läste sina texter. Samtidigt finns en växande litterär infrastruktur i Göteborg där upphovsmän (och kvinnor) möter sina läsare. Poetry slam lockar nya poeter och intresserade lyssnare, snart är det SM i Göteborg. Och författarna bor inte bara i Linnéstaden och Majorna utan Orten har fått sina egna poeter.

Den som fördjupar sig i litteraturstaden upptäcker ett myller av aktiviteter, men vilka göteborgare når man? Vad gör kommunen för att stötta de författare, översättare, och bokförlag som är basen för det litterära Göteborg? Vad betyder Higabs ”marknadsmässiga hyror” för kulturutövares möjligheter att överleva ekonomiskt?

Går det litterära stödet till rätt saker? Göteborgs stads litteraturpriser skulle sätta staden på Sveriges litterära karta, men efter tre år lades priserna ner eftersom satsningen inte gett något resultat. Stödet skulle istället omvandlas till stipendier till personer verksamma i Göteborg, vilket förstås är ett bättre sätt att använda kommuninvånarnas skattepengar. (Dessutom är det ett mer transparent sätt att fördela kulturpengar. En jury sitter i ett slutet rum och bestämmer vem som ska få pengarna. För stipendier finns däremot fastlagda kriterier att läsa sig till och motiveringar som protokollförs och är tillgängliga som allmän handling.)

Men vem får stipendierna? Och hur mycket stöd går till utövarna av litteratur jämfört med hur mycket pengar som går till hyror?

Nu börjar vi pussla ihop bilden av litteraturstaden Göteborg. Tanken är att bevakningen ska förändra och fördjupa både bilden av litteraturstaden Göteborg och vår egen bevakning. Hör gärna av er med tips på nya pusselbitar.