SJ, SJ gamle (o)vän….

Alltså SJ, vad sysslar de med egentligen? Först allt krångel och hopplösa förseningar under vintern, de snordyra biljettpriserna och det ologiska i att auktionera ut biljetter och salta priset ju närmare avgångsdatum man kommer. Sen det fruktansvärda telefonsystemet med tusen olika tonval och röststyrda tjänster som aldrig förstår vad man säger. 

Nu har dock Statens järnvägar (jaja, jag vet att det numera heter SJ AB och inget annat) gått ett steg längre. I alla fall verkar det som om de är ute efter att ta livet av folk. De senaste dagarna har en rad tåg blivit försenade och människor har stängts i i X2000-tåg utan öppningsbara fönster i 50-60-gradig värme. Det har varit knapphändigt med information och de instängda resenärerna har varken evakuerats eller fått tillgång till tillräckligt med mat och dryck. Det är så pinsamt uselt att jag knappt vet vad jag skall skriva…

Därför lägger jag istället in tre klipp som kan passa bra i sammanhanget. Magnus Betnér om SJ och två låtar om Statens järnvägar. Alla talar de klarspråk.

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Email this to someone

28 kommentarer om “SJ, SJ gamle (o)vän….

  1. Pärra:
    Hur kan man skylla problemen på att det finns konkurrens? Hur många aktörer finns det? Och hur stora är de egentligen? SJ har nästan monopol. Trafikverket är vidare statligt. Dessutom är statens knappast per automatik bästa ägaren. Nya tider=nya krav. I varje fall jag vill inte betala olika för lokalsamtal och rikssamtal inom telefonin, vill du det? Tänk om, tänk rätt. Vänligen.

  2. Daniel:
    SJ försöker hela tiden skylla över alla fel och brister på Trafikverket och diverse andra aktörer. SJ har ett jättestort ansvar i de problem som uppkommit. Precis som ledarskribenten skriver. Därmed inte sagt att SJ ensamt ska bära ansvaret och hitta lösningarna. Men det är mycket pinsamt och ansvarslöst när SJ väldigt ofta skyller ifrån sig. Detta har retat upp väldigt många resenärer extra mycket…som grädden på moset. Sist men inte minst, byt ut SJ:s ledning. De har glömt bort kundfokuset!

  3. Kan inte göra annat än att hålla med ML i detta, det verkar som att speciellt under semesterperioden rasar det ihop för både SJ och Trafikverket. Två år i rad har vi tagit tåget Gbg-Hamburg för att hälsa på släkt och BÅDA gångerna har vi missat anslutningen i Köpenhamn. Förra året var marginalen 25 min och vi var 10 min sena till Malmö men då gjorde man ett 15 min stopp för att STÄDA tåget med följden att vi missade precis. Personalens kommentar: ert tåg står på spår 6, har ni tur så hinner ni. I år hade vi 45 min marginal, vi kom iväg 25 min sent frän Gbg men blir stående nedanför Halmstad i närmare 1 timme. Orsak? Man hade släppt ut ett godståg på spåret söderifrån, som lök på laxen tvingades vi byta i Hässleholm då man helt enkelt ställde in vårt tåg mellan Malmö och Köpenhamn.

    Slutligen framme (2 tim 45 min sena) fick vi springa för att hinna med anslutningen (vi hade inga gällande biljetter såklart, dessa var till turen innan men situationen räddades av flexibla danskar)

    Dessutom: återresorna från Tyskland har fungerat klockrent

    Apropå bastutåget som ML skriver om så har det också nått internationell berömmelse http://www.abendblatt.de/vermischtes/article1568077/Schweden-mussten-sieben-Stunden-bei-60-Grad-in-Zug-aushalten.html

  4. Sju timmar är helt galet. Efter två timmar hade jag fått nog. Då hade jag tagit fram min iphone med gps, letat upp närmaste väg (dit jag ringt en taxi), slått ut ett fönster och stuckit.

  5. Tycker det är mycket gnäll. Jag reser ett par gånger i månaden tåg mellan Göteborg och Stockholm och det fungerar alldeles utmärkt. Strax före jul satt jag fem timmar i ett flygplan i Manchester pga fem centimeter snökaos, jag klarade mig utan några posttraumatiska reaktioner.

    Precis hemkommen från en väl fungerande flygresa tänker jag att man bör acceptera att världen inte alltid är perfekt…

  6. SJ AB är precis vad de heter, aklänges.

    Intressant nog har ingen av SJ-kramarna här bland kommentatörerna bemödat sig att svara på varför SJ AB underlät att beställa fram det bogserlok som Trafikverket hade stående på beskedliga 40 minuters avstånd. Hade det skett direkt hade tåget kunnat knuffas vidare mot närmsta station inom en timmas tid och inte zom nu efter sex timmar.

    Det här är ett systemfel och inget annat.
    SJ AB är en organisation där alla är livrädda för att fatta ett beslut, tänk om man får kritik för det! Bättre att inte göra något, för då gör man i alla fall inte fel.

    För att råda bot på detta krävs en organisatorisk förändring, ut med alla mellanchefer och flytta upp litet folk som vill och vågar ta ansvar.

    Nästa gång blir det flyget!

  7. @Malin: Jag arbetar ombord på järnvägen (ej SJ utan konkurrent) men vad gäller öppna dörrar får jag helt instämma med SJs bedömning, bättre slå ut några rutor (vilket resenärerna hjälpte till med) än att öppna dörrar, även på motstående sida. Vet man hur så kan man faktiskt plocka loss även icke öppningsbara fönster (de är gjorda så att ex.vis. räddningstjänst ska kunna komma in lätt…) men det är inget som är allmän kännedom hos varken SJs eller vår personal…

    En öppen dörr kommer oundvikligen leda till att folk så småningom försöker klättra ut (vet av erfarenhet) och det är inte alltid lätt att sätta stopp för, i värsta fall har man en spontanevakuering med hundratals resenärer som springer runt bland spår, växlar och tåg i hög hastighet. (Och det är inte lätt att stoppa, men likväl är det mitt ansvar…)

    Men visst finns det annat man kan klaga på hos SJ (varav en del är väldigt vettig kritik) och jag håller med dig om en del. Man kan dock notera att SJ har i en egen rapport utvärderat faktorer för kunders nöjdhet och punktligheten är den absolut viktigaste faktorn, alla andra betyg sänks kraftigt när punktligheten påverkas och dålig punktlighet är väldigt ofta trafikverkets ansvar… Dvs maten smakar sämre, tågvärden är otrevligare, biljetterna för dyra, informationen för dålig etc.

    I slutändan anser jag ändå att mycket av ansvaret ligger på trafikverket (eller politikerna bakom), hade sverige haft ett utbyggt och underhållt järnvägsnät hade SJ per automatik haft betydligt nöjdare kunder. Det är svårt att prestera bra resultat under dåliga förutsättningar, den problematiken är inte på något sätt unikt för SJ utan alla järnvägsföretag känner av den…

    Sedan som Daniel skrev, är det taxibolagets fel om ni inte kan komma fram när vägen rasat (trafikverkets ansvar)? På samma sätt är det för SJ men än jävligare för det är inte bara att hitta en annan väg eller köra om… Sedan kan tilläggas att SJ har väldigt hårda villkor vad gäller generera vinst till ägaren (staten), många av oss konkurrenter har det faktiskt lättare där…

  8. Gör som Magnus Betner säger, gör som Kina. Förstatliga det hela så blir det nog bra mkt bättre. Att komkurrensutsätta marknader som så jädra självklart blir till oligopol med vinstintressen och konkurrens à la nedskärningar och upphandlingshets har ännu inte lett till nåt bra. Elmarknaden, hyresmarknaden osv.

    Konkurrens är grymt på marknader som är gjorda för konkurrens. Stora, samhällsnödvändiga funktioner är inte en sådan marknad.

  9. @Fortfarande resenär: Men nu är det ju så att hundar får åka med SJ, oavsett vad du personligen tycker om det. Jag uttryckte min oro för att min hund inte skulle klara värmen. Hur människor hälsar på hundar – oftast utan att fråga om lov, hör väl inte till denna diskussion om SJ? Jag tycker att alla människor ska vara välkomna på tåget – även hundägare. Tack och lov är det ju så också, även fast du är av annan åsikt. Min hund skäller inte, stinker inte och vill inte hälsa på någon annan. Så om du har problem med att något av detta otäcka skulle komma i din väg, så får du väl hyra en egen boskapsvagn. Annars får man helt enkelt inse att det finns folk därute som har hundar, barn, ormar och diverse annat och ibland behöver dessa åka tåg. Då är det väldigt bra om SJ bättrar på sitt rykte, när såna här saker inträffar och visar att de kan ta hand om sina resenärer – hundägare eller inte!

  10. Jag kommer att skratta gott åt alla er som tycker att det är så jäkla hemskt att resa med SJ nu, och att ni vill att det ska bli konkurrens på banorna. För att när alla de andra tågföretagen kommer med i matchen så kommer ni troligtvis aldrig hinna med någon övergång etc. om det tåg du reser med först är försenat :)

    Peter Olsson skrev: ”Om SJ nu ändå vet att kvalitén är så usel på tågen så kan man tycka att det alltid borde finnas ett antal tekniker med på varje resa.”
    Jaaa, bra idé tycker jag! För att alla dessa tekniker som ska finnas på alla hundratals tåg behöver ju faktiskt ingen lön för att sitta där och rulla tummarna. Men om dom nu prompt måste ha det i alla fall, så löser man det lätt genom att bara höja biljettpriset ytterligare!
    Och det där med att ha en väldans massa ”reservmat” på tåget IFALL något skulle hända är ju en bagatell det också, med tanke på att all mat är gratis att tillverka och eftersom det är färskvaror så slängs det på kvällen, men det fixar dom vettu! Ingen fara! (Miljötänket bakom denna massproduktion är inget som man behöver nämna till någon som kan klaga)

    Jag vet inte om det beror på att jag bara hade G i fysik när jag tog studenten eller inte, men ”sugkraft” ifrån mötande tåg? Jag hade verkligen för mig att det bara är vinddraget från ett objekt som hade en väldans hög fart. Med tanke på att det är samma lufttryck och allt det där som mitt G i fysik inte räcker till för att förklara. Påminn mig att inte ha en eldstrid med skjutvapen ombord ett tåg, skulle vara jobbig om man SÖGS ur vagnen som en scen tagen från en B-film under 80-talet.

    Men som Bengt också skriver så hade säkerligen ett par rasande (och förmodligen bloggande) småbarnsmammor tagit sitt pick och pack och traskat igenom tågtunnlarna och slutat som köttfärs på fronten av ett RC6-lok. Och hur ska de då kunna ringa till Aftonblaskan och klaga? :<

    Jag tror nog att denna hetsjakt på SJ grundas i otroligt dålig journalistik, hade det inte vart för alla kvällstidningar som inte har en susning om hur järnvägen fungerar i Sverige eller dess regler för den delen heller så hade opinionerna sett helt annorlunda ut. GP gjorde däremot tabben att skriva sin artikel utifrån vad AFTONBLADET hade skrivit. Vilket är synd. Eftersom som Aftonh*ran sjunker otroligt lågt för att sälja sina lösnummer.

    Och förresten, har jobbat ombord på tåg i fyra år nu. Mitt rekord i att vara försenad ligger på 40 minuter och enligt min tidsbank så har jag bara varit försenad 5-6 gånger på de tre senaste månaderna och dessa är 2-5 minutrare.
    Känns lite konstigt när man läser hela tiden att tågen ”ALLTID är försenade oj oj oj”…

  11. @per nygren:

    Jomen, allt var ju bättre förr.. för socialisterna har ju gjort enorma satsningar de senaste 30 åren på att rusta upp vägar och järnvägar, samtidigt som de höjt a-kassan och sänkt a-kasseavgiften, underlättat för sjukskrivna att få ersättning, höjt CSN-bidragen, underlättat för småföretagare, rustat upp sjukvården till världsmästarnivå, satsat på underbetalda grupper som sjuksköterskor och städare, satsat på världens bästa åldringsvård och minst förskolegrupper i världen och.. nej vänta lite nu..

    Du menar alltså på fullt allvar att varken vinterns kaos eller det som hänt nu de senaste dagarna med X2000-tåg inte skulle hänt om ”de röda” suttit vid makten? Jomen tjenare.

    Anledningen till att jag slutat rösta rött:
    När jag för några år sedan frågade mig ”What have you done for me lately, sossarna?”.. och kom fram till ”Inte ett skit!” så tänkte jag om och röstade blått.

  12. Skyll er själva alla ni som röstat in avregleringspolitikerna i riksdagen! Vad tror ni händer om man splittrar upp och säljer ut ett sammanhållet järnvägssystem i ett glesbefolkat land? Billigare och bättre precis som elmarknaden?
    Det verkar som om folk fortfarande tror att det är SJ som bestämmer. Men tågtrafiken sköts av Trafikverket och SJ AB är bara en av flera operatörer, som i konkurrensens namn skär ner på allt som kostar pengar, för att kunna lägga låga anbud.
    Det var dåligt förr, men det är sämre nu.

  13. Bengt: Nej, att öppna dörrarna är inte idioti på ett tåg utan öppningsbara fönster där människor svimmar och barn håller på att dö av värmen. Idioti är att inte kunna frångå vissa regler (oavsett om trafikverket ligger bakom dessa) när det sunda förnuftet säger något annat.

    Trafikverket har för övrigt uttalat sig om att SJ kan bryta mot dessa regler om extrema situationer uppstår.

    För övrigt kan man öppna dörrarna på den sida där det inte kommer mötande tåg så behöver man inte oroa sig för ”sugkraften”.

    Sen är det knappast så att ”mycket” av det jag skriver om faller under Trafikverkets ansvarsområde. Biljetter, telefonsystem, information (eller brist på), bemötande på tågen, agerande när stopp inträffar mm. är SJ:s ansvar och ingen annans.

    Precis som du är jag medveten om att spårunderhållet är undermånligt. Men SJ kan som företag agera på ett bättre sätt när deras resenärer drabbas till följd av dessa usla icke tillräckligt utbyggda spår.

  14. @Malin.

    Med tanke på att du blandade in vintern så tyckte jag att du borde veta att det var banverkets fel då i princip allt.

    Men se det så här. Hur mycket hade du gnällt om du hade suttit i en taxi uppe i Bohuslän där motorvägen rasade framför dig? Hade du begärt ersättning från taxibolaget? För enl. dig är det taxibolaget som du har ett avtal med och då alena skyldig. För järnvägsbolagen så händer sådana saker jämt och ständigt att deras vägbanor slutar att fungera.

  15. @Malin: Majoriteten av förseningarna beror på slitet och övertrafikerat järnvägsnät vilket faller under trafikverkets ansvarsområde (en politisk fråga i slutändan, inga större investeringar har gjorts på 20 år samtidigt som resandet har fyrdubblats…)

    Den här förseningen berodde på vagnfel (SJs ansvar) och det ska inte behöva ta så lång tid att åtgärda. Men att öppna dörrar är ren idioti, sugkraften från passerande tåg är inte att leka med, och hur lång tid tror du det tar innan någon bestämmer sig för att hoppa av och promenera vidare, trots alla tåg som far förbi i hög hastighet? Det är för övrigt trafikverket som sätter säkerhetsreglerna :)

    Vad gäller avtal så brukar de innehålla en liten klausul där man friskriver sig från problem som ligger utanför ens egen kontroll (och inte enbart force majeure). EU lägger alltmer ansvar på företagen (flygbolag ska stå för kostnaden för hotellövernattningar pga vulkanutbrott etc.) men det finns fortfaranade lite sunt förnuft kvar så det går inte att hålla företag obegränsad ansvariga…

    SJ hade definitivt kunnat sköta det hela bättre men mycket av det du klagar på faller under trafikverkets ansvarsområde… Och eftersom SJ inte har monopolställning i sverige så kan man välja en konkurrent, eller för den delen ett helt annat transportslag. FÅr du ont i huvudet när du bankar det i väggen så kan du faktiskt sluta istället för att beklaga dig över hur ont det gör ;)

  16. Banverket existerar inte längre, Vägverket och Banverket slogs ihop till Trafikverket i april/maj. Förövrigt tycker jag SJ:s agerande är väldigt märkligt i många avseenden, vatten, öppna dörrarna, tillräckligt med mat och att transportera in tåget snabbt till en station borde vara självklarheter i ett modernt samhälle.

  17. Hundägare: Jag hade fel angående svettiga hundar, och det ber jag om ursäkt för. Men jag håller fast vid att hundar luktar mycket illa, och i synnerhet under den varma delen av året. Hundägare brukar ej sällan strunta fullkomligt i sådana regler och inte visa någon som helst förståelse för att andra inte vill ”leka” med deras husdjur. Själv har jag ett par ormar i mitt terrarium hemma, självklart är de helt ofarliga för andra än små gnagare, men jag skulle aldrig drömma om att trycka upp dem mot främmande människor på tåg. Alla kanske inte tycker om kräldjur lika mycket som oss ”ormmänniskor”. Till sist vill jag säga att det inte är alltid man har möjlighet att välja mellan hundvagn eller vanlig vagn, kanske är man sent ute och det finns få platser kvar på taget – och hundvagnen är ju alltid den som fylls sist. Jag tycker att alla människor ska vara välkomna på tåg – även allergiker.

  18. Fortfarande resenär:
    1) Hundar svettas inte.
    2) Hundar transporteras givetvis i för detta avsedd avdelning (djurvagn) – det borde du väl ändå känna till om du nu ”fortfarande är resenär”.

  19. Jag åkte med x2000 till Stockholm i vintras. Meningen var att åka fram och tillbaks samma dag varför jag tog bilen och ställde den på centralens parkering i Göteborg p eftermiddagen. Köpte 24 timmars biljett men skulle bara vara borta 11 timmar. Vid återresan blev tåget försenat mer än ett dygn. Jag insåg då att jga skulle få P-bot på bilen som stod parkerad i Göteborg och bad SJ noterat detta och meddela att bilen inte skulle lappas. När jag väl kom hem 36 timmar försenad, fick jag sitta i telefonkö för att begära att få tillbaks 400 kronor i ersättning. De gick åt till att betala p-boten. SJ ansåg att denna inte var deras problem och hänvisade till resegarantivillkoren. Jag har fortfarande inte läst dem i detalj. 400 kr för 36 timmar försening gör att det känns meningslöst.

  20. Fd resenär: Min mardröm är att hamna på samma vagn som din hund, en svettig hund tenderar att stinka ännu mer illa än vanligt. Om du nu ska transportera djur kanske du borde boka en boskapsvagn istället, av omtanke om dina medpassagerare! Alla gillar inte att sitta i samma vagn som en stinkande, skällande hund som inte sällan ska ”hälsa” på främlingar, dessutom finns det många som har pälsallergi eller hundfobi.

  21. Mer aktieutdelning, resultat är viktigt. Mer pengar till aktierna istället för investeringar.

  22. Åkte en hel del med SJ efter att vinterns strul ”skulle vara över”. Då var det mer regel än undantag att tågen gick sönder, och vi blev sittande på spåret. Vid varje tillfälle tog det c:a 45 minuter innan all mat och dryck tog slut.

    Om SJ nu ändå vet att kvalitén är så usel på tågen så kan man tycka att det alltid borde finnas ett antal tekniker med på varje resa, samt ett team som kan rycka ut snabbt om något händer – för det händer ju hela tiden! Dessutom kan man tycka att de vid det här laget borde vara lite mer förberedda och ha mat/dryck som räcker åt alla, även vid problem.

    Tänk att det ska vara så extremt svårt att framföra tåg just i Sverige, skyller man inte på vädret så är det ”signalfel” (som för övrigt verkar vara något som uppkommer i stort sett jämt), fel på bromsar så man måste köra halvfart etc etc.

    /Peter

  23. Min mardröm är att hamna på ett av dessa tågstopp med min tjockpälsade hund. Han hade dött i värmen. Och mycket riktigt heter det inte Statens Järnvägar, det är Satans Järnvägar…

  24. Daniel: Jag kan mycket väl skilja på SJ och Banverket/Trafikverket.Men nu handlar det om SJ och ingen annan. Som kund hos SJ har man för övrigt ett avtal med just SJ och det är SJ som skall se till att hålla det de utlovat.

    Jag tycker att det är både pinsamt och dåligt av SJ att så fort något går fel skylla på Trafikverket. Det är knappast Trafikverkets fel att SJ:s personal vägrade öppna dörrarna eller inte så till att ha ett ordentligt förråd med vatten. Eller att tåget gick sönder för den delen.

  25. Ett problem för många som gnäller på SJ, är att dom ibland inte håller reda på att Trafikverket och SJ är två olika saker. Dom flesta problemen i vintras var Banverkets/Trafikverkets fel. Att inte skilja på myndigheter och bolag är faktiskt ganska dålig journalistik.

  26. Börja med att avskeda den moderata politruken Ulf Adelsohn som ju tydligen inget har att bidraga med. Han behöver säkert inte arvodet heller.

    Är det inte snö, is eller värme så är det de förbannade höstlöven…

Kommenteringen är stängd.