Trängselskatt inget trivselprojekt!

Att få njuta en skummande öl på ett bilfritt Grönsakstorg. Så stavas livskvalitet för arkitekturskribenten Mark Isitt. Därför gillar han bilbegränsande åtgärder, såsom trängselskatt. Den som inte förstår hans trivselvision – exempelvis snåla Bollebygdsbor – göre sig icke besvär.

Debatter med sådant infantilt folk borde det vara trängselskatt på. Brum brum = dum. Ungefär så moget uttryckte han sig i GP i går.
Därmed gav Mark Isitt, sannolikt omedvetet, den så kallade gentrifieringen ett ansikte.
Gentrifiering innebär, i grova drag, att innerstaden gradvis förvandlas till en lekplats för dem med högre finansiell och social status.
En sådan utveckling varnar en av Göteborgs mest kända och respekterade arkitekter för. På juldagen sade Gert Wingårdh, i GT, att trängselskatten kan komma att bidra till att folk från ytterområdena undviker att ta sig in till staden. Han oroas över det och hur handelslivet påverkas.
Är Wingårdh därmed infantil? Mark Isitt har ju, genom sin text, indirekt anklagat honom för det. Därmed torde det vara bäddat för en intressant fight mellan arkitekten och arkitekturskribenten. 

Vi andra bör syna deras argument. Då väger Isitts trivselargumentation betydligt lättare.

Trängselskatterna, som borde kallats biltullar, införs för att betala tillväxtfrämjande och hett önskade infrastruktursatsningar. För att motverka de segregerande effekter tullarna kan få, är det dock viktigt att Göteborgs P-policy blir mer generös.
Total bilfientlighet riskerar utarma staden. De bilar som Isitt vantrivs med är nämligen lika med rörelsefrihet för andra. Det bör alla som vill motverka segregation begripa.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

89 kommentarer om “Trängselskatt inget trivselprojekt!

  1. ”Ovanligt lite köer efter trängselskatten” – trängselskatten fungerar och köerna minskar. Mycket bra!

  2. Enda försvarbara anledningen att ta ut avgift/skatt är väl att få färre bilar i centrum. Kostnaden för marieholmstunneln, tågtunnel under stan mm betalar väk sig, eller? Ett exempel: 50 miljarder på tio år, så går allt förutom vinsten för de medvärkande företagen tillbaka till samhället, stat och kommuner i väst oform av skatt på löner och moms, hur mycket är den kostnaden i efter projekten? Om man tar Skanska så hade de orderingång på ca 36 miljarder och resultat på 1,2 miljarder. Så för var satsad miljon eller miljard så kommer så gott somm allt tillbaka till samhället. Hade framförhållningen funnits där bland de styrande i Göteborg så hade utbyggnaderna redan påbörjats.

  3. 3,14:

    Gör du detta av Pin kiv vill att vi bara skall få cykla i innerstaden.

    Representerar du då i så fall Pi-Rad-partiet ?(rad skall uttals på Tyska)

  4. Christian

    10% Namnunderskrifter är inte någon klar majoritet men vi förra valet visade samtliga opinionsundersökningar att Nej-sägarna till de Vidriga Vägtullarna var ca 87% av befolkningen.

    Och det var vid detta tillfälle en Folkomröstning borde ha hållits.

    Om det hållits en Folkomröstning då att Ja-sägarna (eller om det var JAS-ägarna) hade vunnit skulle jag utan vidare ha accpeterat att de Vidriga Vägtullarna hade införts.

    Men den Politrukiska Ledningen kom direkt med en BULLSHITT-förklaring som sa att ”Vi hinner Inte”. Så lätt gav man Domokratin ett pannskott.

    Nu hör man argument att opinionen kanske kommer att ändra sig i efterhand men det är falskt och diktatoriskt att resonera så.

    Jag hade gärna haft en folkomröstning om rökförbud på krogen, jag hade varit och är för men om resultatet visat mot hade jag accepterat detta.

  5. Berra:

    Den Infantila nivå Maria Haldestens ledarblogg är skriven på är på pricken så att vi Riktiga Människor förstår den. Oavsett hur Skitförnäm den Självutnämnda InnerstadsEliten än är så är det inte den ”Ledaren” skall anpassas efter.

    Göteborgs Innerstad är Göteborgarnas om man inte trivs där kan man flytta tillbaka till var man kom ifrån eller kanske till Tjockhult där man redan införd vidriga Vägtullar.

    Själv skulle jag inte drömma om att ta bilen till stan för jag kan ta bussen, kommer in till Brunnsparken/Kungsportsplatsen på 20-25 minuter och man kan ta sig en kvalitetsöl på fat på sjuan eller göra sig en kväll på NEF.

    Men dom som bor lite längre bort kan inte göra detta utan är beroende av att kunna ta bilen in.

    Ni Antidemokrater försöker att mygla in de Vidriga Vägtullarna mot en Massiv Folkopinions vilja.

  6. Re P’etur.

    Hur i hela världen kan du få att 10% namnunderskrifter är= en klar majoritet??
    Baserat på dessa namnunderskrifter så är det ju defacto 90% som av invånarna som icke har signat GTs mycket populistiska / lösnummersäljare/ lista.
    TS är mycket bra för Gbg. Det kommer även de 10% som idag är negativa att inse om några år. Denna debatt har så många likhetstecken med den som föregicks av rökförbudet på krogen.Då hette det att alla skulle istället sitta hemma och supa okontrollerat. 10- tusentals skulle bli arbetslösa osv osv..Idag heter det att företagen kommer att lämna stan. City kommer att dö ut….osv…Sanningen är den att TS kommer att ge staden ett bättre liv. Detta vet 90% av invånarna i stan. Det är därför denna förkrossande majoritet icke signar GTs populistiska namninsamling.

  7. Jag hoppas innerligt att den infantila nivå som Maria Haldestens ledarblogg hamnat på bara är tillfällig. Med ett språkbruk på samma nivå kan man ju undra över vilken trivselvision som Haldesten själv har. Att utan inskränkning få blåsa på med dubbdäck i 70 till kontoret i centrum? Att förvandla Trädgårdsföreningen till en stor trivselparkering för de som bor utanför Göteborg?

    Vi som av olika anledningar valt att bosätta oss i staden har således ingen rätt till frisk luft eller minskat trafikbuller. Som det var för bara några årtionden sedan och som det är ute i de flesta av de områden där pendlarna bor. Det är göteborgarnas egen närmiljö och trivsel som vi skall värna om i Göteborg. Det borde vara självklart även för en ledarskribent.

  8. Den sk ”trängselavgiften” har inget med trängseln att göra. Det är bara ett nytt och mycket farligt sätt att ut pengar från medborgrarna. Hur kan man annars förklara att det finns tullstation på Älvsborgsbron? Vill man verkligen minska trafiken i centrum så tar man inte ut pengar för att passera en bro flera kilometer utanför centrum.
    Själva principen att tu ut extra skatt=avgift för att finansiera en kommunal verksamhet är ytterst farlig. Ta t.ex sjukvården. Alla vet att det finns köer till sjukhusen och speciellt till akuten. Vad sägs om att införa en trängselskatt på akuten, t.ex. alla som söker dit mellan 8-18 betalar extra 1000 kronor och något mindre vid andra tider. Glöm inte heller att ta betalt när man går ut från akuten.Sedan kan man hävda att pengarna från akutskatten skall gå till utbyggnad av sjukvården.
    Vi har dock medel för att bli av med den röd-gröna röran här i stan.

  9. husse:

    I Norge kallades dessa Politiker och deras Hejdukar för ”Quislingar” under och efter WW2. Dom har en tendens att dyka upp lite här och där.

  10. Christian:

    Vi ” dessa arga ( medelåldersmän???) som förfasar sej” tycker inte det är lika lustigt när ni Antidemokrater kommer med den ena ”BullShitFörklaringen” efter den andar till varför ni Tyvärr inte kan göra som den Klara Mmajoriteten vill.

    Om ni samlat in lika många namnunderskifter under lika kort tid då hade man kunnat dra din slutsats. Men det finns ju ett ypperligt tillfälle att ta reda på vad folk vill ha.

    FOLKOMRÖSTNING men de enda Alternativen JA eller NEJ, till Vägtullar.

    Skrattade Ironiskt när jag såg MiljöExtremisternas ledare förklara att vi INTE kan ha någon Folkomröstning.

    Ingen hade väntat någonting annat från henne och hennes anhang, ej heller av Stalinisterna.

    Det blir mer intressant att se hur de riktiga partierna ställer sig antingen så erkänner de öppet att de är Korrupta och röstar nej till Folkomröstning eller så ger de oss en Folkomröstning med Ärliga alternativ (Ja eller Nej).

  11. Lustigt att läsa om alla dessa arga ( medelåldersmän???) som förfasar sej över att de numera minsann aldrig mer ska åka in till city och handla. Alla butiker kommer att dö..Staden kommer att gå under osv osv..Men arbetar ni inte???TS gäller mellan kl 0600-1830på vardagar…Visdt alla arbetar inte nine to five…Men de allra flesta dock..TS är bra för att inte säga det bästa som hänt Gbg på länge..Det tog GTca 4 månaer att samla in 10% av Gbg namnunderskrifter mot TS…Ett svagt resultat för nej sidan . Resultatet kan ju tolkas som att övriga 90% säger ja..Varför fick nej sidan ickeihop fler namn om nu motståndet är så massivt..??Konstigt.

  12. ”En diktatur (av latin dictatura, ”en diktators ämbete; en diktators makt och myndighet”) är en stat som styrs auktoritärt, styrd av en diktator eller en mindre krets människor, som inte behöver ta hänsyn till befolkningsmajoritetens önskningar i allmänna val.

    Diktaturen kännetecknas av maktkoncentration, men till skillnad från absolutism, envälde och tyranni betraktas diktaturen i regel som provisorisk. Ofta uppstår diktaturen i demokratier, där man samlar makten till en liten grupp, och upphäver den personliga friheten.”

  13. I 3:e världen kallas det för diktatur. Men här i Sverige har man demokrati. Politilker är folkvalda och de representerar folket och vad folket vill, ELLER?
    1- vägrar politiker att folkomrösta om trängselskatten.
    2- Även vid folkomröstning om trängselskatt är det högst osanolikt att det kommer att påverka beslutet.
    Det låter väl demokratiskt. Grattis Göteborg!

  14. Issit verkar mer och mer vara en betald lakej. Degen från bl.a Kia måste göra så gott i plånboken att han är beredd att till och med komma med osanningar i sin lyriska skrift. Det där med Köpenhamn har han helt missat, samt vissa andra små grodor. Men det verkar inte störa honom något speciellt. Jag skulle med stort intresse önska att GP kunde ordna en debatt mellan honom och Wingård. Men Issit skulle förmodligen göra en Hulten, dvs. inte komma med vetskapen att han skulle bli avklädd i all sin nakenhet.

  15. Jag är en gammal göteborgare som alltid varit glad och stolt över Göteborg – men inte nu längre. Nu skäms jag. För var det fint att vara göteborgare, Vi hade humor och var glada och goa. Det är inte min stad längre. Jag känner mig ovälkommen. Börjar faktiskt förstå hur det kan ha känts när tyskarna ockuperade våra grannländer – sorg, ilska och vanmakt.
    Kommer att undvika staden så mycket jag kan.
    FY SKÄMS PÅ ER SOM BESLUTAT DETTA. DUBBELT SKÄMS.

  16. Petur. Det är inte jag som ondgör, det är ledarredaktionen som ondgör över att folk säger att dom inte har råd och kräver att någon annan betalar åt dom.

  17. Daniel:

    Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, men jag antar att du har ont över att människor har råd med livets nödtorft. Ja ny bil kanske inte kan räknas som livets nödtorft men det är definitivt inte många som har råd med detta.

    Fredags mys innebär tydligen för de flesta att äta tacos med barnen. Och en fläskotlett på grillen är ingen överdriven lyx även om en skiva karré gör sig betydligt bättre där om än enbart där.

    Tror inte att Småbarnsföräldrar orkar eller vill spendera 3-4 krogkvällar per månad, inte ens jag gör det. OK vissa månader kanske man gör det men å andra sidan kan det bara bli en kväll vissa andra månader.

    de saker du räknar upp är någon de flesta människor genom sitt arbete FÖRTJÄNAT (om de inte är Politiker förstår).

    Men nu skal det tas ut en ny Straffskatt bara för att kommunens politiker skall kunna trygga sin rikliga försörjning, sina kommande pensioner och avgångsvederlag.

    Och för att Flumskallar och MiljöExtremister skall få sin vilja igenom.

  18. Mats:

    Jag förstår dina synpunkter även om jag naturligtvis inte delar dom.

    Att inte gå till vallokalen är ett tydligare sätt att visa förakt för det politiska systemet och då han man tvått sina händer och är inte på något sätt skyldig till den politiska situationen.

    Jag kanske kommer att rösta på Vägvalet jag får se vad de kommer med till nästa val, Nazisterna kommer jag definitivt aldrig att rösta på oavsett hur mycket dom är mot Vidriga Vägtullar.

    Jag kommer inte ihåg valet till APT (inte ATP heller) men jag anser ändå att det var fel att klubba igenom dem trots ett nej (jag skulle ha röstat för i bägge fallen). Däremot skule det ha varit Ok att ha en ny omröstning efter kanske 10 år.

    Nu spelar det ju inte så stor roll eftersom hela välfärdssystemet är nedmonterat och vi skall sjobba till svi är 75 år (i verkligheten tills vi dör). Kanske kan vi trösta oss att politiker och kommunala tjänstemän kommet att få fantastiska pensioner, fallskärmar och angångsvderlag på vår bekostnad.

    Jag hoppas verkligen inte ”att det parlamentaiska läget blir LITE kaotiskt” och anarki önskar jag enbart (In the UK).

    Alla klantigheter förvånar mig inte alls, de är trots allt utförda av kommunanställda och politiker.

  19. Våra politiker i Göteborg som skapat detta orättvisa vansinne med ”trängselskatt” kommer nu att sättas under lupp än mera än vad dom gjort tidigare. För vi har väl inte redan glömt alla affärer och mygel man har åstadkommit. Nu är det dax att sätta hårt mot hårt och se till att vi får annan politik vid nästa val.

  20. Petúr, ja det var kanske tur att det blev nej i den folkomröstningen. Å andra sidan blev det nej både till högertrafik och APT (med viss diskussion), men senare ja till dessa beslut har väl ingen protesterar mot, inte mycket i alla fall. Det kan faktiskt ibland vara så att tiden ger politiker rätt. Jag säger inte att så är fallet med trängselskatterna, i alla fall inte med dagens utformning, men med tiden kan det visa sig vara ett bra drag.

    Att inte rösta och tro att det skulle leda till något bättre, är en ganska naiv ståndpunkt. Eller är det total anarki du är ute efter? Snarare då bättre att rösta på missnöjespartier. Då kommer de frågor som man anser att politiker misskött upp på bordet på ett helt annat sätt än om man inte sagt sin mening. Och om det parlamentaiska läget blir lite kaotiskt, så måste ju de ledande partierna lyssna på missnöjesrösterna.

    Att GT:s uppmaning är lite populistisk kan så vara. Men dom skapar i alla fall en debatt som politikerna inte kan komma ur. Det måste väl tilltala dig, för debatt kring problemet vill du väl ha? Annars kan vi ju inte få till en förändring.

    Att alla blivit tagna på sängen av detta projekt syns ju med all tydlighet. Protester mot skatten har kommit sent. Vad värre är att de som skall lösa problemen kring kollektivtrafiken också verkar ha sovit. Att pendeltågen skulle bli längre pga ökat resande var ingen statshemlighet. Att perongerna då var tvungna att bli längre kom tydligen som en överaskning. Budet nu är klart 2016. Strålande planering. Man undrar ju hur dom skall lyckas med Västlänken…… Om den nu blir av, hoppas inte!

  21. Jag vill bara hänvisa till vad Lernfelt sa om när folk inte hade råd med vissa räkningar.

    ”Men fredagsmys har man råd med. Och platt-tv.
    Och en massa trisslotter. Och fläskkotlett på
    grillen varje helg mellan april och september.
    Och ny bil.
    Eller tre till fyra krogkvällar varje månad.”

    Bara så att ni vet.

  22. Tack – Maria och till alla som nu äntligen vaknat och skapat debatt (OK lite sent, men..) kring finansieringen med vägskatter till ett riskfyllt Västlänk-projekt utan riktig budget.
    Tänk om det varit ett privatägt företag som planerat ett sådant projekt, men en såpass otydlig budget..(hade det låtit så då: ”-överskrider vi budgeten, så tar vi bara ut mer avgifter från våra kunder tills vi täckt upp det” läs: högre vägskatt)

  23. Intressant att trängselskatten införs ett år då hela ekonomin pekar åt fel håll. Lågkonjunktur leder ju naturligt till minskad bilförsäljning och mindre bilkörning. Ska bli oerhört intressant att höra hur trafikverket och politiker kommer analysera efter året är slut. Kommer det vara pga en lågkonjunktur som köerna minskar eller trängselskatten eller en effekt av båda? Hoppas alla hoppar in i bilarna och kör som vanligt så effekterna helt uteblir.

  24. Mats:

    Naturligtvis är det som du skriver att det gått ”Formellt” Demokratiskt tillväga, men det är ju det som är problemet. När det gällde Euro-frågan där åsikterna gick tvärs partisympatier hade man Folkomröstning vilket var en evig tur, vi ser ju nu vilken katastrof Euron är. Utan Folkomröstning hade vi varit med där nu därför att det gynnade politikerna personligen.

    Och självklart kan vi inte göra någonting åt detta nu (mer än djävlas tillbaka).

    Följden kommer att bli att vi som inser att det är helt meningslöst att rösta ökar (i antal) och de som röstar på missnöjespartier kommer också att öka. Tex. kommer ännu fler att rösta Nazistiskt trots att dom inte är övertygade Nazister.

    Jag kommer inte att sitta bakom ratten och skrika, jag behöver inte passera Vidriga Vägtullar på väg till eller från arbetet och får väl passera dom på helgerna.

    Har handlat för över 2500:- på Bokus sedan i november så jag klarar mig utan Olrogs flamma från Flen, möjligen blir det lite Konserverad gröt.

    Jag är faktisk aningen förbannad på GT, tycker att det är populistiskt att sätta igång detta nu.
    Man borde ha uppmanat människor att inte rösta vid förra valet inte vänta tills det redan var kört. Det var vid den tiden opinionen låg på mellan 80 och 90% mot.

    Det är ju när beslutet tas det spelar roll inte långt senare.

    Om det skall vara Domokratiskt vill säga.

  25. Vårt befintliga skattetryck borde räcka för att finansiera Västlänken. Istället för att ta itu med arméerna av mångfaldskonsulenter, informatörer, chefscoacher, chefer, adminstratörer etc som inte skapar värde för medborgarna så inför politikerna idiotiska trängselavgifter. Minska istället på offentlig byråkrati och skapa utrymme för angelägen utbyggnad av vård, skola, omsorg och infrastruktur.

  26. Maria: Ditt resonemang om gentrifiering håller inte.

    De med svag ekonomi åker kollektivt. En förändring som gynnar kollektivtrafiken på bilisternas bekostnad gynnar dem med svag ekonomi på de mer välbesuttnas bekostnad. De resurssvaga kommer att få lättare att åka in till centrum.

    När det gäller inresor från ytterområdena så är det ju så att de ytterområden där de bor ”fattiga” betjänas av våra spårvagnar. För dig som bor i de välbesuttnas Kungsbacka finns ett utmärkt pendeltåg.

    Jag skulle inte beskriva Gert Wingårdh som infantil, men om du surfar in på http://www.wingardhs.se så kan du hitta en hel del exempel på hur hans företag bidrar rent konkret bidragit till gentrifiering i till exempel Malmö och Helsingfors.

  27. Införandet är beslutat av de politiker som vi alla röstat fram, ja förutom som som röstat blank eller så. Så beslutet är fattat i de vi i demokratisk ordning har röstat fram, liksom många andra beslut man kan gilla eller ogilla. Så per definition blir beslutet demokratiskt.

    Hurvida det är ett massivt motstånd eller ej kan vi ju faktiskt inte veta utan en folkomröstning som ju faktiskt kan bli möjlig genom hårt arbete genom den seriösa arenan GT. Så det går att göra skillnad genom ”vanliga” kanaler, och att det fungerar.

    Att jag är för någon form av trängselskatt innebär inte att jag tycker att den skall genomföras hur som helst. Precis sm jag skrev ”Är emot trängselskatten i nuvarande form, men inte som ett verktyg i princip”. Att dagens utformning är en katatstrof är vi överens om, men en ring kring citykärnan kan jag tycka är motiverad.

    Man kan knyta näven i fickan och svära sig förbannad, eller sitta bakom ratten och skrika. Inget av det hjälper dock, utan det enda som hjälper är att ta diskussionen i alla forum för att med demokratiska medel visas att det man beslutat om är fel. Det finns faktiskt en del politiker i kommunen som börjat tveka, framförallt på Allians sidan. Så helt kört är det inte.

    PS: Om du vill köpa böcker är det dock bättre hos ”Violen ifrån Flen”:DS

  28. Bengt Stjernberg;

    ””Pétur: Du resonerar som en klassisk rättshaverist. Skäms på dig att dra in Norska och Danska motståndsmän som en jämförelse.”

    Jag vet, men jag kommer inte att begå några olagliga handlingar, sabotage etc.

    Jag kommer att ha det som ett litet nöja att Djävlas Tillbaka.

    Jag har en väl utvecklad humor så jag kommer att hitta på smarta, roliga och finurliga sätt att djävlas tillbaks. Kommer att bli ett välkommet samtalsämne på fikarasterna på jobbet.

    Ja det är skillnad på Olika Okupationsmakter, det dör inte lika många Människor pga detta. Men sättet att totalt köra över en folkvilja är likartad, den moraliska nivån är exakt den samma..

  29. Mats:

    ” 1. Jag är inte antidemokrat.
    2. Jag ogillar korruption.
    3. Jag är inte fascistoid eller gillar militära maktövertaganden.
    4. Är emot trängselskatten i nuvarande form, men inte som ett verktyg i princip.
    5. Är emot Västlänken som sådan, men inte utbyggnad av kollektivtrafiken.”

    Hur kan en som säger sig att INTE vara antidemokrat vara för ett så Antidemokratiskt genomförande ?

    Hur kan en Antidemokrat vara för att hela det Politiska Etablissemanget gått samman och totalt kör över en MASSIV MAJORITET.

    Vad är skillnaden på det här och ett Militärt Övertagande förutom att färre människor skadas fysiskt ? Vi kan ju ändå inte påverka någonting eftersom den Politiska ledningen gaddat sig samman mot Kommuninvånarna ?

    Är det helt enkelt så att ÄNDAMÅLET HELGAR MEDLEN ?

    Med Antidemokrat avser jag INTE vissa Partier på Yttersta Högerkanten, de finns på alla kanter. Och man behöver inte tillhöra någon grupp alls för at vara Antidemokrat. Man kan vara för Vidriga Vägtullar utan att vara Antidemokrat men man kan inte vara för sättet de införs på utan att vara Antidemokrat.

    Jag är fullt medveten om att jag inte kommer att kunna påverka på något sätt införandet av de Vidriga Vägtullarna. Det hade jag inte kunnat gör med de metoder du förespråkar heller. För mig handlar det om att sätta mig på tvären, ge igen, göra det så djävligt jag kan för de korrupta. Helt enkelt måna om mitt eget Människovärde.

    Ps.
    Jag lovar att inte köra någon omväg över Flen, ”Blå Violer” kommer nämligen från Västerås.
    Ds.

  30. Cyklisten:

    Att cykla till och från jobbet året runt hade varit perfekt om vi levt idet Medelhavsklimat vi blivit lovade (om vi eldar på med fossila bränslen), tror tyvärr inte att det löftet uppfylls.

    Förutsatt att man är frisk och kry samt utan krämpor kan man cykla de 1,2 mil en väg jag har till jobbet. Men andra förutsättningar är att det finns omklädnings och duschmöjligheter samt klädskåp att förvara ombyte och annat man behöver.

    Har man bara några km till jobbet kan man ju gå, men en halvmils promenad kräver att man duschar, skall man gå skall man gå fort annars kan det kvitta.

    Hade faktiskt tänkt att ta bussen till jobbet, kliva av en halvmil hemifrån och gå resten. Men nu kommer jag att fortsätta köra bil till och från jobbet och därefter gå min halvmil som vanligt i omgivningarna.
    Motion är viktigt.

    Ps.
    Det blir mycket hetsskrivande, men det sätt De Vidriga Vägtullarna införs gör att det blir så.
    Ds.

  31. Om nu skatten varit en riktig trängselskatt och försvårat för bilister att köra in i centrumkärnan, så kanske man kunde köpt det.
    MEN det är i detta fall fråga om en regelrätt GöteborgsTull, eftersom den belägger all trafik, undantagandes utländska pga EU-regler, med tull vid passage på Europavägarna / motorvägarna E6, E20, E45 samt Rv40 med tullavgifter vid nödvändiga passager FÖRBI Göteborg.
    Sydsvenskar på väg till skidsemester i södra fjällen får betala Tull vid passage av Göteborg.
    Hallänningar och Skåningar får betala Tull vid semesterresa till Bohuslän för passagen av Göteborg.
    Bohusläningar får betala dubbel Tull vid dagsresa till Ullared.
    Flygresenärer till/från Landvetter får betala Tull för att komma vidare i västsverige.

    Pengarna går direkt in i statskassan, utan några garantier om att komma Göteborgarna till del, detta eftersom lagarna inte tillåter det.
    Stockholm bygger en ”Förbifart Stockholm” för runt 50 miljarder, för statliga pengar utan Tullbeskattning! Göteborg kan få sina åtgärdspengar utan Tullar!

  32. ”Mina Liknelser är Fullständigt Adekvata för rimligtvis måste ni Antidemokrater vara för Militära Stadskupper och andra Fascistoida Maktövertaganden runt om i Världen. För det kan väl ändå inte bara vara OK med Korruption i ert eget intresse på hemmaplan.”

    Utan att känna mig eller veta vem du är har du väldigt många åsikter. Då kan jag upplysa om att:
    1. Jag är inte antidemokrat.
    2. Jag ogillar korruption.
    3. Jag är inte fascistoid eller gillar militära maktövertaganden.
    4. Är emot trängselskatten i nuvarande form, men inte som ett verktyg i princip.
    5. Är emot Västlänken som sådan, men inte utbyggnad av kollektivtrafiken.

    Jag har dock insett att inget av det du vill åstadkomma, dvs få bort trängselskatt och Västlänk, kommer att ske bara för att du kör en omväg via Flen. Med ditt protest sätt så tillfredställer du bara din egna ilska, och tillför inget till en förändring i övrigt.

    En förändring kan ske genom en debatt på ett flertal forum. Genom att komma med klarsynta, genomtänkta och faktaspäckade argument MOT det man inte vill ha, kan man få opinionen med sig. Det får man dock inte bakom ratten i sin bil där man svär ve och förbannelse över saker och ting

    Fortsätt du att kalla saker vid mindre trevliga namn, och anklaga personer för att tillhöra grupperingar som inte stämmer. Det står dig fritt. Men tro inte att du på det sättet skapar en förändring, inte heller att du får andra som håller med dig.

    Vad har du för alternativa lösningar? Inte bara att ta bort trängselskatten, det är för enkelt och för fantasilöst. Hur skall vi lösa våra transportproblem i framtiden i en växande Göteborgsregion?

  33. Mats:

    Först vill jag säga att om det gått rätt till hade jag fullt ut accepterat resultatet av en folkomröstning som sa att en majoritet av Göteborgs befolkning ville ha VägTullar.

    Före valet visade opinionsundersökningar på att 87% av kommunens invånare var mot Vidriga Vägtullar. Anneli Hulthén hade då lovat att Socialdemokraterna inte skulle införa Vidriga Vägtullar utan att en Folkomröstning. När hon insåg att hon aldrig på domokratisk väg skulle kunna få in dom slängde hon ur sig en snabb BULLSHIT-förklaring, ”Vi hinner inte folkomrösta”.

    Så istället för att som en Hederlig Människa avgått och lämnat stan så körde hon över en MASSIV OPINION.

    De verkliga följderna av detta handlande är att fler än jag insåg att det är FULLSTÄNDIGT MENINGSLÖST att rösta. Att vi är CHANSLÖSA mot det Politiska etablissemanget. Jag kommer aldrig mer att rösta men fler kanske kommer att rösta Nazistiskt, vilket alldeles för många redan gör. Paradoxalt nog har vi två olika grupper av Antidemokrater med helt olika ståndpunkter i VidrigVägtullsFrågan.

    Så kom inte och snacka om Seriösa Arenor, dom existerar inte.

    Mina Liknelser är Fullständigt Adekvata för rimligtvis måste ni Antidemokrater vara för Militära Stadskupper och andra Fascistoida Maktövertaganden runt om i Världen. För det kan väl ändå inte bara vara OK med Korruption i ert eget intresse på hemmaplan.

    Innan omvalet till regionen blev jag stoppad utanför mitt köpcenrum av en Svekdemokratisk Valfunktionär som försökte luta mig att rösta. Han sa att ”men du förstår vi får 33 Miljarder av Regeringen” (kan ha varit 35). Jag frågade ”Var kommer Pengarna ifrån ?” ”Dom
    kommer från Regeringen”

    Naturligtvis är det pengar vi skickat upp till Stockholm, så vi hade bara kunnat behålla dom pengarna och bygga vägar för.

    Självklart inser jag att jag förlorar ekonomiskt på arr köra extrakilometrar, men om man inte sätter sig på tvären, slår tillbaka så är man ett värdelöst kräk helt utan människovärde. Och jag månar om mitt människovärde.

  34. Eller så motverkar trängselskatten äntligen segregationen genom att även de som varken har råd med trängselskatt eller bil kan ta sig runt i stan på rimliga villkor.

  35. Petúr har mycket att säga med många stora bokstäver och underliga associationer. Att jämföra personer som kör två mil extra för att slippa betala t.ex 8 kronor i skatt, med norska och danska motståndsmän, känns kanske inte helt relevant.

    En normal modern bil idag kostar mellan 30-50 kronor milen beroende på storlek på bil, drivmedel mm. Om man då kör fyra mil extra varje dag skulle det innebära mellan 120-200 kr, jämfört med t.ex 2*18= 36 kr i trängselskatt.

    Resonemanget har jag hört från många, det att man skall ta omvägar för att slippa skatten. Men att ”undvika” en skatt på ca 800 kr/ månad för att få en kostnad på mellan 2600-4400 kr beroende på hur man räknar, tyder på mycket hat mot skatten och politikerna. Frågan är om det inte är bättre att engagera sig på något vis politiskt eller i någon grupp, istället för en åtgärd som ändå inte märks.

    Den enda effekt som kommer av om många gör som Petúr, är att kranskommuner som Partille, Härryda och Mölndal på något sätt kommer att stänga av vägarna som används av ”smitare”. Och då har man ju ändå inte lyckats med något.

    Nä, bättre att ta fighten med riktiga argument på seriösa arenor. Först då kan kan göra skillnad.

  36. Pétur: Du resonerar som en klassisk rättshaverist. Skäms på dig att dra in Norska och Danska motståndsmän som en jämförelse.

  37. Herregud, vad mycket hetsskrivande. Mina lungor och jag hoppas verkligen på mindre antal bilar mot och i stan! Genom att cykla varje arbetsdag till och från jobbet, förlorar jag en halv timme mot bilvarianten och en kvart mot bussen per dag. Men skulle jag motionera lika mycket i de andra två varianterna skulle jag förlora minst en halv timme på bilvarianten och minst tre kvart på bussvarianten! Då har jag inte räknat med den stora penningförlusten jag dras med redan helt utan någon trängselskatt med bilen! Jo, jag vet att det finns väldigt många argument mot att cykla när det kommer till kritan. Men försök! Det känns mycket bättre än att reta sig på biltullar.
    Nyfiken på alla mothugg …

  38. Nu när GT samlat in tillräckligt många underskrifter för en folkomröstning ska det bli intressant att följa hur politikerna agerar.
    Är säker på att skojarna med den speciella ”Göteborgs andan” kommer att komma med ett ”hitte på” argument för att slippa omröstning.

    Det enda jag kan komma på att de gjort bra är att förvalta tivolit Liseberg men i tyvärr så förvaltas och bedrivs även den kommunala verksamheten som en cirkus.

    Vi kan hoppas att regeringen griper in och inte bara vill tvångs förvalta skolorna utan hela kommunen.

    En annan intressant aspekt är att det är politiker som har möjlighet till en s.k. ”politisk pension” (med fortsatt 75% av lönen som inkomst) som ”frontar” eller agerar målvakter för denna idioti. Dessa politiker kommer att sitta osäkert nästa val. Så oavsett utgång kan de se detta som en Win-Win situation.

    Betr. G,P nu får Ni skärpa Er i denna fråga. Just nu är Ni mer än vanligt färgade av politikerna och är rent av ett skämt som en oberoende granskande tidning. T.ex. idag när Ni försökte få det till att det var mindre bilar p.g.a. tullarna? Ni har inte förstått att de flesta är lediga?

    Men Ni är inne på rätt spår för att det kommer initialt att vara mindre bilar, precis som det blev i Stockholm. Det är ungefär om någon månad som Ni kommer att ha rubriken ”Succén med trängselskatten” på Er första sida.
    Efter 6-12 månader kommer det att vara lika mycket bilar som innan trängselavgiften infördes. Vad gör man då?
    Jo, precis som i Stockholm d.v.s. höjer avgiften.

    När jag ändå är inne på statistik… Kolla antal abonnenter före och efter trängselskatten på Er tidning. Det kostar att springa kommunpolitikers ärenden och bedriva politik mot betalande abonnenter.
    Annars kan abonnenterna ställa kostnaden för en prenumeration mot trängselskatten.

    Högaktningsfullt, Benny Ban Ana

  39. Magnus Skrev.

    ”Varför i hela friden då? Är det verkligen rationellt? Med bränsle, däckslitage, värdeminskning, service/mil etc kostar en omväg på 20 km ganska mycket bompengar. Dessutom tar det tid.”

    Helt rätt Magnus om man saknar Människovärde så låter man sig utnyttjas och förnedras och låtsas som ingenting, köra genom kameraportaler och låtsas som ingenting.

    Om man har minsta gnutta människovärde, knyter man handen i fickan, lovar sig själv att aldrig mer rösta. Alltid ta chansen att djävlas tillbaka på de korrupta som förnedrat en Massa Opinion.

    Om de korrupta vill att man skall köra så lite som möjligt så kör man så mycket som möjligt, släpper ut så mycket avgaser som möjligt etc.

    Man spottar på de valarbetare som vid nästa val försöker lura en att rösta på dom.

    Man försöker komma på lagliga sätt att djävlas.

    Tänk om de motståndsmän i Norge och Danmark som riskerade sina liv mot Fascismen resonerat som du.

  40. Ojojoj,, jag var inte ensam om att ta en 5 minuter längre väg idag, och kunde inte undgå
    att fundera på vad detta innebär för miljön..

    Bilfritt Grönsakstorg, nja det kommer nog snarare att handla om folkfritt, dessutom fins det nog ingen öl att köpa heller..

  41. Mark Isitt brukar skriva intressanta artiklar om arkitektur i Göteborg. Vad han absolut inte ska skriva om är trafiktullar och den trivsel dessa ger för det vet han inget om. En mer intetsägande artikel (2) har jag sällan läst och det verkar som att han glorifierar att sitta på café i en bilfri stad medan vi redan har bilfria stråk där detta kan göras. Nej artiklar från denna källa kan vi vara utan.

  42. Den så kallade trängselskatten borde döpas om till Robbin Hood-skatt. Egentligen lite fel för R H stal från de rika och gav åt de fattiga vilket inte känns klockrent för TS. Kom gärna med bättre förslag ni något mindre upprörda än jag!

    En aspekt som slår mig är att lokaltrafiken byggs ut, vilket jag applåderar, åker själv så ofta det bara går, men det kommer alla ”trängselskatteskolkande”, icke bilkörare, tillgodo, och de betalar inte ett öre för det!

    De utökade turerna, tåg, buss, spårvagn mm borde innebära särskilda VIP-turer för dem som är med och betalar den T-sprit-luktande T-skatten de dagar de inte kan åka kollektivt.

    Till slut funderar jag över hur mycket makthavarna kan plåga bilismen med innan det resulterar i bortfall av arbetstillfällen. SAAB igår, Volvo i morgon? Bensintappar, serviceställen….

    Skall vi återgå till stenåldern och heta Flinta i efternamn innan makten lugnar sig?

    Alla borde vara med och betala för det positiva som jag ändå tror kommer ut i slutändan.

  43. Pétur skrev: ”Körde uppskattningsvis ca 20km extra jämfört med före införandet av de Vidriga Vägtullarna.”

    Varför i hela friden då? Är det verkligen rationellt? Med bränsle, däckslitage, värdeminskning, service/mil etc kostar en omväg på 20 km ganska mycket bompengar. Dessutom tar det tid.

  44. Som sagts tidigare, skall trängselskatten ha en trafikstyrande effekt inte bara på fattiglapparna så måste skatten vara progressiv, dvs, högre inkomst eller större förmögenhet = högre skatt. Sorry, men så är det. Själv kommer jag att fortsätta köra bil som förr, förhoppningsvis kommer jag dessutom fram lite fortare. Nej, jag är inte rik, jag prioriterar dock tid med mina barn och vill därför inte sitta 2 timmar per dag extra i trafiken (vilket jag får göra med kollektivtrafik). Några avdrag tycks det inte heller bli för mig, då jag inte arbetar heltid (halvtid föräldraledig) samt bor för nära arbetet tydligen.

  45. Jan Kjellström skrev:

    ”Politikerna, vårt nya frälse, har- tillsammans med alla miljönördar och övriga medlöpare-sagt sitt och nu återstår det att se vad ni hittar på när affärer och offentliga inrättningar i innerstaden börjar gnöla eftersom det här kommer att gynna stormarknader utanför “tullarna”. Kommer ni att kanske motarbeta och rent av stoppa en växande marknad utanför innerstan?”

    MP är redan på gång med dessa tankar:

    ”– Vi ska ha ett moratorium under fem år, alltså ett statligt förbud för etablering av externa köpcentrum, säger Peter Eriksson.”

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/politik/valet2010/mp-vill-forbjuda-kopcentrum_4977241.svd

  46. Jag bestämde mig igår för att avsluta bekantskapen med människor vilka är positiva till de Vidriga Vägtullarna. Jag gick igenom min bekantskapskrets men kunde inte komma på någon enda som sagt sig vara för. Kändes lite snopet men naturligtvis är man glad att man enbart umgås med bra människor.

    Är Göteborg verkligen segregerad på det sättet att Hederliga Arbetande Människor inte känner någon endaste av den andra sorten, vilken verkar bestå av en självutnämd InnerstadsElit. Hur många hederliga handtag dess gjort i sina liv kan man bara fundera över.

    Är det så att dessa umgås helt inom sin krets och vi inom vår ?

    Finns dom över huvud taget ?

    Ja hos Radio Göteborg finns dom säkert. Lyssnade en stund i morse och det var bara Positiva omdömen om de Vidriga Vägtullarna. Trots att en Övervägande majoritet är mot.

    Kan det vara så att de anställda på Radio Göteborg tillhör den Självutnämda InnerstadsEliten ?

    Frågan är då vart Objektiviteten tagit vägen när några få anställda hos Public Service tillåts framföra sin egna Minoritetsåsikter på den Hederliga Majoritetens Bekostnad ?

  47. Besökte under dagen Tagenetippen och Clas Olsson i Bäckebol.

    Körde uppskattningsvis ca 20km extra jämfört med före införandet av de Vidriga Vägtullarna.

    Jag minskade trängseln på den helt biltomma Tagenevägen, jag körde på den smala, slingriga och backiga Böneredsvägen där skyltarna med ”Varning Lekande Barn” duggar tätt. Tidigare hade det varit kö längs den vägen. Händer det en olycka där pga de Vidriga Vägtullarna vilar ansvaret för eventuella skador tungt på de Antidemokrater som infört dessa. Vid Kärramotet var det krypkö bestående av bilar som körde Norrut mot Bäckebols köpcentrum.

    Kan någon förklara på vilket sätt jag förbättrat miljön genom att köra många extrakilometer från mitt hem i St.Jörgens Park till Tagene och Bäckebol. Istället för att kunna ta den mycket kortare vägen tvärs över Motorvägen.

    Blir miljön bättre för den Självutnämnda Elit vilket uppenbarligen bebor innerstan genom att vi kör extrakilometer för att undslippa de Vidriga Vägtullarna ?

  48. Självutnämnda experter på miljö, föroreningars effekter, global uppvärmning och synpunkter på människor som behöver och kör bil, dvs politiker och våra så kallade demokratika makthavare, har infört en så kallad trängselskatt och beslutat om en västlänk som,enligt alla enkäter som gjorts, inte accepteras av medborgare som inte har fått eller får möjlighet att påverka detta beslut eftersom vi blivit överkörda av våra valda politiska företrädare. Och som en annan insändare påpekar så för detta tanken till diktaturregimer, exvis tyskland på trettiotalet. Proselyter till våra lokala makthavare i göteborg saknas inte. Mark Isitt är ett bra exempel och han är i gott sällskap. Folkomröstning är det inte tal om, tullar har nu upprättats i ett första steg att utestänga oönskade bilburna utbölingar.
    Politikerna, vårt nya frälse, har- tillsammans med alla miljönördar och övriga medlöpare-sagt sitt och nu återstår det att se vad ni hittar på när affärer och offentliga inrättningar i innerstaden börjar gnöla eftersom det här kommer att gynna stormarknader utanför ”tullarna”. Kommer ni att kanske motarbeta och rent av stoppa en växande marknad utanför innerstan?

  49. Hur kommer det sig att endast bilisterna betalar trängselskatten? Borde inte även de kollektivåkande vara med och finansiera framtidens kollektivtrafik? Jag tycker att det skulle vara högst rimligt!

  50. Jag är av många skäl mycket stark motståndare till den nu införda trängselskatten:

    1) Vi har sedan länge världens högsta skatter. Att “våra” ansvariga politiker INTE har “samlat i ladorna” för att finansiera kommande infrastruktursatsningar, ger dem ett ovanligt lika solklart som dystert underbetyg. För mig vore det omöjligt för all framtid att lägga min röst på sådana partier, som under så lång tid prioriterat fel. Min lycka är att det faktiskt finns två partier, som aldrig ruckat på sitt trängselskattmotstånd, nämligen Sverigedemokraterna och Vägvalet. All heder åt dom!

    2) Trängselskatten borde för det första inte införas förrän transittrafiken, d.v.s. de som endast passerar Göteborg, har möjlighet att göra detta kostnadsfritt. En ring runt Göteborg borde först färdigställas, precis som flera större europeiska städer med självaktning (Paris, Köln, München, Frankfurt,m.fl.), har gjort.

    3) Det borde vara självklart att samtliga motorfordon skall vara betalningskyldiga, oavsett nationalitet på registreringsskylten. I ett civiliserat land borde inte trängselskatten inte införas förrän detta självklara krav är tillgodosett. Det är inget annat än pinsamt att den konkurrensutsatta yrkestrafiken behandlas så olika.

    4) Risken finns nu att denna orättfärdiga skatt minskar mobiliteten, framför allt för medborgare med svagare ekonomi men även för dem som har en “inbyggd ekonomisk spärr” mot ej növändiga utgifter.
    I Berlin rev man den förhatliga muren, i Sverige/Göteborg bygger “vi” nya ekonomiska murar.

    Jag vill poängtera att min inställning till trängselskatten helt saknar relevans för min egen personliga situation, eftersom jag är handikappad och redan erhållit undantag från trängselskatten.
    Jag är f.d. yrkeschaufför(åkare) i internationell trafik under 35 år och har under alla dessa år konstaterat att i Sverige bygger infrastruktur för gårdagens trafiksituation medan ex.-vis de föredömliga tyskarna alltid bygger för morgondagens behov! Sorgligt men sant, trots världens högsta skatter!

  51. Varför ska de med högre inkomst betala mer än de med lägre? Jag trodde man fick mer betalt om man har ett mer ansvarskrävande jobb och då ska man väl inte gå miste om detta och betala mer för allt annat? Vad gäller Göteborg så kan denna stad lägga ner, mer folkfientlig och otrivsam stad får man leta efter och våra politiker har skapat denna tykna attityd. Jag hoppas verkligen att folk flyttar till andra städer och lämnar all handel och kultur i Göteborgs innerstad till sitt öde. Gbg har förlorat all charm och nu finns ingen återvändo-det är för infekterat! Själv kommer jag inte sätta min fot i centrala Gbg.

  52. Är inte speciellt förvånad att en stockholmare skrivit och gjort sig märkvärdig över Göteborgares interna angelägenheter.

    Nu när vi vet detta så behöver vi inte bry oss om vad han skrivit i saken eftersom han inte har ett dugg med Göteborg att göra.

    Underligt dock att GöteborgsPosten inte vetat om att man låtit en stockholarmare publicra sig i vår Tidning.

    Trivs han inte i Göteborg är det bara att åka till Nyhavn eller att sätta sig i gamla stan

  53. Isitt är folkbokförd i Enskede i STOCKHOLM !!

    Han får gärna besöka Göteborg som turist, dricka sin pilsner på Kungstorget eller sin latte på något cafe. Som förströelselitteratur medan han njuter rekommenderar jag att han läser Trafikkontorets senaste rapporter som bl.a visar att biltrafiken inom Vallgraven minskat med 50% sedan 1970 och med 20% i ”citysnittet”. Också det jämfört med hur situationen var 1970 Att sedan bilarna blivit både bättre och renare sedan dess borde han också ha baktanken.

    Annars får Isitt gärna leva i sin ”bullerbyvärld” där ha troligen cyklar fram på sin blomstermålade cykel mellan olika cefeer, där solen alltid skiner och han kan sitta och skriva okunniga krönikor om hur andra människor, som faktiskt måste arbeta och få livspusslet att gå ihop trots trängda ekonomiska resurser och som ständigt blir förebrådda, synd-, skuld- och skambelagda av denna kulturella ”elit” som Isitt företräder, för att de faktiskt kör bil för att få sina liv att fungera och gå ihop!

  54. Bra tanke att trängselskatten ska vara inkomstrelaterad. Kan det vara så svårt att göra i dagens IT samhälle?

  55. Hej!
    Tycker att det är OK med trängselskatt på vissa platser, men vissa placeringar av kamerorna är mindre bra. Varför skall jag betala för att köra ut från Brunnsbotorget till motorvägen,E 6 norrut eller från Backaplan ut på motorvägen norrut eller från motorvägen, E6, in till Backaplan eller Brunnnsbo. Dessa platser är helt omotiverade ur trängselsynpunkt.

  56. Mikael Byström, att ha en bil är redan idag extremt dyrt, nu blir det ännu dyrare. Ingen (med några få undantag) använder bil för skojs skull, man använder bil för att man måste. Du kanske inte behöver bil, men det finns en hel del andra som måste. Varför straffbeskatta dessa?

    Att bilister på något sätt skulle vara subventionerade låter märkligt. Varifrån har du fått det?

  57. Vi har nu alla läst och förstått att de styrande politikerna i Göteborg har distanserat sig fullt ut från kommunens väljare. Man kör ett eget race helt enkelt utan någon som helst hänsyn till väljarna och skattebetalarna dvs finansiärerna av västpaketet. De mest fantastiska är att man inte har koll på slutkostnaden vilken med största sannolikhet kommer att överskridas med tiotals miljarder. Därför borde ett förslag med försäljning av de kommunala bostäderna läggas fram som minst har ett värde av 70 miljarder minus lån på ca 35 miljarder = 35 miljarder

  58. Till Mikael Byström.Redovisa gärna detta påstående. ”Bilister bär ju inte alls sina egna kostnader utan får sitt transportslag kraftigt subventionerat” Vad ligger subventionerna? Menar du reseavdraget? Jag vill hävda att bilister genom skatter bekostar en betydande del av andra komunala/statliga åtgärder som absolut inte har med vägnät/kommunikation att göra. Vidare skulle jag gärna se att Göteborgs kommun skulle ta ett större ansvar och vidarutveckla vår stad genom att erkänna att vi faktiskt är, och har varit under en lång tid en industristad med Volvo som den största arbetsgivaren. Varför inte bara skapa ett klimat som underlättar all framkommlighet både för bilister och kollektivtrafik måste det verkligen vara så att två hårdnackade tanter som har en prestigekamp skall förstöra Göteborg och klassa staden som obrukbar de närmsta 20 åren. Snälla alla! När skall vi bli lite mer europa, franska eller vad som krävs. Sluta knyta handen i byxfickan och börja göra något konkret.

    PS. Mark Isitt. I ditt första inlägg så visas stor brist på kunskap. En bil som gör 0-100 på 2,83 sek med 170 kh motor finns tyvärr inte. I Marks värld skall alla tydligen sitt och läpja på en öl eller kaffe dagarna i ända. Vacker tanke, men alla bor inte centralt. En stor del av befolkningen måste jobba också. Väldigt många måste få livspusslet att gå ihop med att lämna och hämta på dagis/skola. Det mest fantastiska som skulle hända 2013 vad om de styrande faktiskt kunde ta till sig verklighet och sätta Göteborg på världskartan som den stad som verkligen tänkte framåt och skapar ett klimat som blir ledande istället för något som kommer att nämnas i framtiden som ”Sveriges genom tidernas värsta felsatsning”

  59. Ni gnällblister kanske borde tänka över det faktum att ni fått breda ut er lite väl mycket de senaste 40 åren. Bilar har fått gått före allt, som acceptabelt ren luft t ex. Alltid. Hela tiden, i princip utan undantag.

    Inte för att trängselskatten kommer ändra något av det egentligen. Men alla bilister behöver tänka över vad de har bilen till och varför. Och vad det är rimligt att det får kosta för samhället att vissa ska kunna förflytta sig med bil, särskilt i områden där det finns många andra människor som bara vill kunna leva sina liv.

    Bilister bär ju inte alls sina egna kostnader utan får sitt transportslag kraftigt subventionerat. Det finns inga giltiga skäl till att det ska fortsätta vara så. Se trängselskatten — hur felriktad och skevt genomförd den än kan anses vara —som en liten fingervisning att snart är det slut på friåkandet och det blir dags att betala för sig. Det är verklighetsanpassning och inget annat.

  60. Det är ett extra skatteutag för finansiering av ny infrastruktur som i praktiken gagnar ert fåtal av de som betalar. Det finns i sak ingen trängsel att beskatta i den omfattning som avgifterna tas ut. Göteborg är litet varför i princip all trafik måste omfattas till skillnad mot andra större städer. Skatt på E6, Lindholmen, Mölndal och Älvsborgsbron är bra exempel. Dessutom så är det inga tjänsebilsinnehavare som betalar ur egen plånbok, det innebär att de utan tjänstebil bär en större börda. Varför har AB Volvo och Volvo Car med tusentals anställda beslutat att inte lyfta fram alla de i fabrikerna som absolut saknar tjänstebilförmånl. Jag tycker det är märkligt.

  61. Jag undrar bara varför man ska betala trängselskatt när man inte ska köra in i centrum. Vi som bor i lunden är totalt instängda.Vi ska köra till mölndalsvägen och vill ut till via Sankt Sigfridsgatan och där finns en betalstation när det finns en lite längre fram på Mölndalsvägen och en vid Örgryte gamla kyrka så man får ju betala när man ska in i stan.
    Vi vill bara åka till Kungsbacka och så långt som möjlikt från stan. Det verkar inte genomtänkt.

  62. Tack för et bra inlägg

    I många år har en del ”ytter områdena” röstat med stor majoritet för att bli självständiga från Göteborg, men Stor-Göteborg har inte accepterat detta !!

    Nu måste vi i ytter områden betala för att besöka centralorten vi inte vill tillhöra hur hänge detta ihop ?.

  63. Jag håller med Mark, att minska biltrafiken gradvis skapar bättre städer, som man vill vara i. Köpenhamn hade inte varit den stad den är om man inte började den här utvecklingen för länge sedan. Göteborg ligger långt efter.

    Synd bara att trängselskatten är samma pris för alla, den borde vara inkomstrelaterad.

  64. Om vi kommer att Älska de ”Vidriga Vägtullarna” så kommer vi i så fall att älska dom som som Winston Smith älskade Storebror på sista sidan i boken.

    En självutnämnd Narcissus skriver, i vad som naturligtvis enbart är ett sätt att framhålla sig själv som förmer än oss ”Vanliga, Hederliga” Göteborgare. Att vi kommer att älska de Vidriga Vägtullarna.

    Hur vore det om Narcissus tog sitt pick och pack och flyttade sina bopålar till Nyhavn så att vi mindre vetande Göteborgare fick ha det som vi vill ha det i VÅR STAD.

    Narcissus resonemang påminner om argument från 30-talets Tyskland och Italien där en självutnämnd elit drog fram nackdelar med Demokrati. För Göteborgs invånare begriper ju inte sitt eget bästa och därför måste Grandiosa driva sin egen vilja igenom.

    De Politiker som först lovade oss Folkomröstning för att senare Svika sina löften då de insåg att det skulle gå på pumpen med bred marginal. Har genom sina svek tagit Politikerföraktet till nya Oanade Höjder. Hur många framtida röster kommer att inte bli lagda.

    Man har gjort det Moraliskt Legitimt att Sabotera och att sätta sig på tvären.

    Jag tex. kommer att köra närmare 2 mil extra i slutet av veckan för att slippa passera genom de Vidriga Vägtullarna vid Tagenevägen då jag skall besöka Återvinningsstationen.

    Jag har arbetskamrater vilka kommer att köra 3 mil extra över Angeredsbron (dagligen) för att slippa passera Vidriga Vägtullar.

  65. Gatorna ska vara bilfria. Hamnen ska vara båt- och färjefri. Varför inte gå hela vägen och göra hela innerstaden pub och restaurangfri. Gör hela centrum fritt från allt, så man verkligen får lugn och ro?

  66. Tråkigt att en journalist som Isitt ägnar sig åt en generalisering av hur bilister tänker och är som personer. Men bor man i innerstan och varken är beroende av bil eller kollektivtrafik så kanske man inte har någon erfarenhet om hur det fungerar utanför stadskärnan. det finns olika orsaker till varför man väljer bilen som färdmedel och det finns även de som okynneskör. Men att dra alla över en kam är bra barnsligt. Jag hoppas att det är många som kan tänka sig en mer balanserad debatt om detta samt att det finns en vilja att förbättra kollektivtrafiken även utanför stadskärnan. Dessutom kan ju inte alla bo i stan och ha tid att sitta på uteserveringar och dricka öl.

  67. Vissa gör det lika enkelt för sig som i Djurfarmen: två hjul god,fyra hjul ond (i boken fyra ben god, två ben ond).
    Förenklingar är bra, för de gör att man slipper tänka så mycket. Det gäller också för makthavare.
    Vilken spännande tid vi har framför oss: vi(som har råd) kommer att sitta och njuta på kaféer i innerstaden och titta på alla dem som sitter och njuter i spårvagnar och bussar; vissa politiker kommer att njuta av sin pension.

  68. Jag älskar Isitt´s artikel!

    Om trängselskatten har jag bara en sak att säga: Ge den några månader och bilda sedan en uppfattning. Jag tror folk till slut kommer att älska trängselskatten, däremot blir kanske placeringarna av betalstationerna föremål för diskussion.

  69. Vore kul att se en karta över hur de besuttna politikerna bor och därmed deras bidrag till den nya orättvisa beskattningen. Jag vet mycket väl att en viss ordförande i kommunen vid namn Anneli bor i Ängården. Av någon anledning så gör här skattemuren en konstig omväg och hennes bostad ligger inom densamma vad jag förstår. Hon påstås cykla men kan lungt nu ta bilen till och från jobbet, när som helst utan kostnad. Och även utan bil, så kan hon njuta av att trafiken minskar, då hon ligger inom överklass muren. Och de mindre besuttna får planera om sin ekonomi.
    Idel ädel adel, som man sa förr.

  70. Infrastrukturförbättringar är helt nödvändiga, men biltullar är ett oerhört slösaktigt sätt att finansiera dem, då kostnader för drift och underhåll, administration och den allmänna irritationen över dem är långt värre än för andra skatter.

    Behövs pengarna så inför nån kommunal bilskatt istället och för det via skattsedeln. Eller ta och hyr in en förhandlare från Malmöregionen, Göteborgs politiker verkar helt oförmögna att hålla sitt mot Stockholm.

  71. Ja visst är det då. Man har naturligtvis skapat en vi och dom känsla. Att de som inte har möjlighet att skaffa ett boende i stadsskärnan och är beroende av bil för att kunna ta sig till arbetetet skall betala för att få möjligheten att ”njuta av Göteborg” känns väldigt segregerande. Staden vigs åt de som har sitt boende där och har bra kommunikatrion och närhet till affärer och utbud. Samtidigt vill MP ha trängelskatt för att handla på stormarknader för att stödja lokalhandlarna i stadens centrum. Detta liknar ett önskedröm om att åtargå till ett gamalt feodalsamhälle. Här saknas visioner och framtida lösningar. Står utanför portarna till gamla stadskärnan och väntar på att tull för att komma in och få ta del av den politiskt korrekta gemenskapen innan för murarna.

  72. – Ajajaj Anneli, 45000 vill folkomrösta om Trängselskatten, vad ska vi göra åt detta elände?

    – Hm, vi döper om den till Trivselskatt, så får de börja om från början med sin j-a namninsamling.

  73. 1/En sak är att betala skatt för att köra IN i centrum, men varför i hela världen skall man betala för att åka UT ur centrum????
    2/Stockholms projektet visar att skatten inte har haft någon effekt på traffiken överhuvudtaget, man vill bara åt stålarna…
    3/vilka alternativ finns det att tillgå? Har man byggt ut spårvagn och buss traffiken?
    4/ Om våra politiker vägrar lyssna till sina väljare och låta dem rösta om, med stor sannolikhet, en avveckling, då kommer nog Götet att flagga under nya färger 2014… Det vore på tiden!

  74. Martin, notera att ”Även resor kortare än tre kilometer utförs till 32% med bil” inte innebär att 32% av resorna med bil är kortare än 3km, den siffran är, enligt samma underlag, c:a 15% (svårt att se i den ändan av diagrammet). 85% av alla bilresor är alltså längre än 3km.

  75. Trängselskatten ökar segregeringen. 700:-/mån betyder mer för en person med en inkomst på 20.000:-/mån, än för en med 40.000:-/mån. Detta gör att de med lägre inkomster, som måste använda bil för att ta sig till sitt arbete, får svårare att bosätta sig inom trängselskatteområdet. Innanför murarna kommer de med höga inkomster, för vilka trängselskatten enbart är en irritation, att bli de förhärskande. Segregationen ökar.

    Tänk också på att de med högre inkomster oftare har möjlighet till flextid, eller hemarbete, och kan därmed styra sina resor till när det är billigare. De med lägre inkomster har oftare fasta tider, och är tvingade att åka vid vissa speciella tider.

    Det mest irriterande med trängselskatten är dock att den är ekonomiskt ohållbar, hela 20-30% av intäkterna kommer att gå åt för att ta in dessa intäkter. Av c:a 25 inbetalda miljarder under 25 år så kommer 1 miljard att bekosta byggandet, 200 miljoner per år = 5 miljarder bekosta driften, d.v.s. 6 miljarder går åt till att ta in 25 miljarder. Vad skulle vi inte ha kunnat få för dessa 6 miljarder om vi satsade på ett annat alternativ? 14 miljarder går till Västsvenska paketet. Resten, 5 miljarder, går till räntor p.g.a. upplåning av pengar.

    Nej, låt oss betala vår infrastruktur via skattsedeln, så som vi alltid gjort tidigare. Risken är annars att vi får trängselskatter och avgifter lite överallt i Sverige, vilket, faktiskt, hindrar den fria rörligheten i landet.

  76. Få saker gör mig så besviken som när intellektuella innerstadsbor inte inser att den sk trängselskatten slår djupt orättvist mot en redan prövad arbetarklass. Ska en ensamstående förortsförälder vara borta från barnen elva-tolv timmar om dagen på grund av sin pendling med en usel kollektivtrafik, för att familjerna från centrum och väster ska döva sitt miljösamvete gratis? Nej, bygg gärna Västlänken men låt oss betala den solidariskt!

  77. Jag är av många skäl mycket stark motståndare till den kommande trängselskatten:

    1) Vi har sedan länge världens högsta skatter. Att ”våra” ansvariga politiker INTE har ”samlat i ladorna” för att finansiera kommande infrastruktursatsningar, ger dem ett ovanligt lika solklart som dystert underbetyg. För mig vore det omöjligt för all framtid att lägga min röst på sådana partier, som under så lång tid prioriterat fel. Min lycka är att det faktiskt finns två partier, som aldrig ruckat på sitt trängselskattmotstånd, nämligen Sverigedemokraterna och Vägvalet. All heder åt dom!

    2) Trängselskatten borde för det första inte införas förrän transittrafiken, d.v.s. de som endast passerar Göteborg, har möjlighet att göra detta kostnadsfritt. En ring runt Göteborg borde först färdigställas, precis som flera större europeiska städer med självaktning (Paris, Köln, München, Frankfurt,m.fl.), har gjort.

    3) Det borde vara självklart att samtliga motorfordon skall vara betalningskyldiga, oavsett nationalitet på registreringsskylten. I ett civiliserat land borde inte trängselskatten inte införas förrän detta självklara krav är tillgodosett. Det är inget annat än pinsamt att den konkurrensutsatta yrkestrafiken behandlas så olika.

    4) Risken finns nu att denna orättfärdiga skatt minskar mobiliteten, framför allt för medborgare med svagare ekonomi men även för dem som har en ”inbyggd ekonomisk spärr” mot ej növändiga utgifter.
    I Berlin rev man den förhatliga muren, i Sverige/Göteborg bygger ”vi” nya ekonomiska murar.

    Jag vill poängtera att min inställning till trängselskatten helt saknar relevans för min egen personliga situation, eftersom jag är handikappad och redan erhållit undantag från trängselskatten.
    Jag är f.d. yrkeschaufför(åkare) i internationell trafik under 35 år och har under alla dessa år konstaterat att i Sverige bygger infrastruktur för gårdagens trafiksituation medan ex.-vis de föredömliga tyskarna alltid bygger för morgondagens behov! Sorgligt men sant, trots världens högsta skatter!

  78. Vi tycker alla olika och det är bra då att uttrycka våra åsikter utgör en fundamental princip i en demokrati. Problemet är följande, i denna frågan har en demokratiskt princip frångåtts vilket är människors rätt att välja. Majoritet vinner. Varför inte bara rösta om det? Det är en mycket viktig fråga för många familjer.

  79. Det som är oklart i debatten är varför trängselskatten införs. Men först och främst så är jag är helt emot detta men försöker ändå inte reta upp mig eftersom vi alla dvs göteborgarna blivit helt överkörda i denna fråga. Blir det folkomröstning kommer det att bli ett rungande nej.
    Men min fundering är fortfarande är det för att få ett bilfritt centrum eller för att få in pengar. Om ett bilfritt centrum önskas då hade det varit enklare och billigare att bara stänga av centrum. Är det extra pengar som ska in då är det enklare och billigare att höja skatten. Varför skall bara bilister betala till cykelbanor/bussfiler ? Kommentar från en göteborgare med bil och som kan åka kollektivt men ej kvällar och nätter pga dålig turtäthet och skumma ställen att byta på med lång väntan. Cyklar nästan aldrig pga livsfarliga cykelvägar.

  80. Gentrifiering innebär i grova drag att ett områdes sociala status höjd genom att människor från högre samhällsskikt flyttar in och tvingar ut de socialt svagare. Det sker exempelvis i Majorna där arbetarklass och kulturarbetare får göra plats åt inflyttande barnfamiljer ur medelklassen. Haldesten har dock rätt i att utvecklingen går mot att centrum håller på att omvandlas till en kuliss för helgfikare och shoppare. Detta har dock pågått i decennier och beror knappast på en ännu inte införd trängselskatt. Istället beror det på att människor som bor och lever i staden trängs undan av verksamheter som har som funktion att försörja framför allt de som bor utanför staden med trevligare shopping än den som finns att tillgå på de perifera köpcentrumen. Det är svårt att se hur detta inte skulle kunna vara ett resultat av att Göteborg i över 60 år har varit en stad totalt anpassad efter bilsamhällets behov. Internationella experter som Rob Adams (stadsarkitekt i Melbourne) hävdar i konkurrens med Wingårdh att Göteborg har en överdimensionerad trafikapparat, vilket troligtvis hänger samman med det faktum att Göteborgare i större utsträckning än invånare i jämförbara städer (exempelvis Stockholm eller Malmö) kör bil än cyklar eller åker kollektivt. Även resor kortare än tre kilometer utförs till 32% med bil (http://www2.trafikkontoret.goteborg.se/resourcelibrary/Resvanor.pdf).

    Det är inte helt otänkbart att trängselskatten kan leda till något ökad segregation. Denna är dock redan nu påtaglig överallt (i kranskommuner och förorter) utom i centrum. Det finns en oförklarlig vilja att istället för att anpassa diskussionen efter Göteborgs omständigheter använda Stockholms, där innerstaden faktiskt är segregerad som en göteborsk villaförort.

    Den socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbara staden kännetecknas av täthet och blandning av funktioner och inte av gleshet och segregation som, även om den inte nödvändigtvis förespråkas explicit, blir det självklara resultatet av att låta bilen diktera villkoren för stadsplaneringen.

  81. Tänker man till litet så ser man också att trängselskatten slår mest mot de som inte kan anpassa sin arbetstid utan är tvungna att använda bil under de tider då skatten är som högst, och då kan det bli en kostnad på uppemot 750kr/månad. Är man två i ett hushåll och båda måste resa genom tullarna mot var sitt arbete så kan detta betyda uppemot 1200 kronor per månad för hushållet. Att ta buss/spårvagn/tåg fungerar inte för alla, framförallt barnfamiljer.

  82. Men nog måste det vara fundamentalt fel med att tvingas betala skatt för att PASSERA Göteborg. Det är ju just vad som händer när man kommer från t ex Bollebygd och ska norröver. Om man nu inte ska ge sig ut på småvägarna ….

  83. Göteborgs modell för finansiering av infrastruktur är skandalöst odemokratisk. Alla medborgare behöver och använder all infrastruktur och den ska därför finansieras av alla över skattsedeln. Omvandla därför trängselskatten till kommunalskatt före nästa val annars finns bara två partier att rösta på!

  84. Nej, det är i och för sig riktigt. Trängselskatten är inget trivselprojekt. Det är mycket viktigare än så och nödvändigt för att utveckla staden, regionen och en fungerande kollektivtrafik. Biltrafiken måste begränsas.

    Inför denna fullständigt självklara slutsats blir bilisterna som tokiga. Ingen skall minsann få röra deras bil och deras ”rätt” att få köra bil precis som de vill. Precis som Mark Issitt skrev. Helt oavsett bränsle på bilen, den kan vara helt utsläppsfri, så är en fortsatt ökning av biltrafiken någon plats i framtiden. Fortsatt ökning leder bara till cementering av dagens trafiksystem och ständigt ökande köer och därmed restider. Det är inte OK.

  85. Man undrar om det inte vore möjligt för Härryda kommun att ta ut trängselskatt vid infarten till Landvetter flygplats vid RV 40. Pengarna skulle ju kunna användas till att ersätta de härrydabor, som tvingas betala trängselskatt för att komma till sina arbeten i eller norr om Göteborg. (Söderut tycks man klara sig utan skatt via Mölndal)

  86. Vidar inser inte hur mycket skatt en bilist betalar, att kalla bilister för subventionerade tyder på okunnighet utöver det vanliga. Däremot tycks det inte vara något problem att bilåkning skulle bli ett nöje för överklassen. Nej, det finns gott om människor i förorten som inte är höginkomsttagare och som har bil för att kunna ta sig till sitt jobb, dagis, skola m.m. Dags att vakna och inse att Göteborg skall vara en stad för alla, inte den segregerade stad som dagens politiker inför genom att sätta upp ekonomiska murar i staden.

  87. Bilisterna är Sveriges mest privilegierade väljargrupp oavsett partifärg. Subventionerade bilar och banklån. Det får vara slut på den gränslösa subventioneringen av medelklassens konsumtion. Har man råd att ha bil har man råd att betala trängselskatt. Att påstå att bilister är en segregerad grupp i stadens ytterområden tyder på en bottenlös okunnighet i segregationens egentliga problem. Ett sätt för den populistiska opinionen att greppa efter ett halmstrå.

Kommenteringen är stängd.