Det är inte 1984

IMG_7850.JPG
1984 bildades Frölunda Indians – och på den tiden såg världsbilden lite annorlunda ut. Kanske hade det här varit en perfekt annons då, i ett desperat försök att sälja med sex.
För det är klart, sex säljer.
Då. Och nu.
Eller gör det verkligen det, Cramo?
Tror ni att Champions League i fotboll skulle skicka ut den här typen av bilder för att marknadsföra att Cristiano Ronaldo har gjort flest mål i turneringen?

Frölunda är förstås oskyldigt, men varumärket smutsas av att nån tänkt helt galet på Cramo. Eller på reklambyrån som ligger bakom kampanjen.

Jag har inget emot sexiga tjejer eller killar – och jag har definitivt inget emot hockey. Men att försöka sälja på det viset?

Nej tack.

Det sista hockeyn behöver är sexism från 1984. Och det blir inte snyggare av att nån på Cramo sitter på twitter och försvarar kampanjen intensivt.

Gör om, gör rätt.

 

IMG_7852.JPG

4 kommentarer om “Det är inte 1984

  1. Tycker att det är jättebra att ni säger ifrån när det gäller sexism i reklam. Det ni säljer är ju ändå sport – inte lättklädda kvinnor! Sporten har ju sålt sig som sport så länge så det är ju inte som att det behövs någon sexism för att öka försäljningen 🙂

    Jättebra!

  2. Det är inte alls så allvarligt. Vi behöver mer support till våra svenska lag för vi vill ju att vårt eget ska vinna. Svenskarna behöver vara lite utmanande, våga lite mer..den som vågar vinner.

  3. Jag älskar att Frölunda för en gång skull tar avstånd och gör det rätta. Men glöm inte att cherleaders syns i Scandinavium då och då, glöm inte att loggan är en karikatyr, att namnet Indians är en nedsättande term på ett folk som nästan utplånades under kolonialismen dagar. Frölunda har mycket att arbeta på innan man är fläckfria, men kul att någonting görs rätt i alla fall.

    1. Jag vill bara rätta en sak, det var väldigt många år sedan Frölunda hade cherleaders på läktarna.
      Tyckte att det var bra att de slutade med det.

Kommenteringen är stängd.