Vad är problemet den här gången?

Visst, det är av tradition svårt att locka publiken i den första kvartsfinalen av sju möjliga. Det säger traditionen.

Men 6 000 i Scandinavium när säsongen startar på riktigt?

Den siffran kan jag inte förstå.

Kvarten mot Luleå kostar som ett möte mot Färjestad, HV 71, Leksand eller Brynäs – så det är ingen tokökning av priserna. Tokökningen av priserna står Got Event för: 375 000 kronor i hallhyra i grundserien har blivit 650 000 kronor per match i slutspelet.

Men vad sitter problemet i hos publiken den här gången?

Det tjatas om lång serie och trist lunk – och när det väl blir slutspel så har bara 6 000 bokat biljett?

Jag tror att en del av förklaringen finns hos tv.

Det är så pass lysande sändningar med exempelvis Lasse Granqvist och Sanny Lindström i C More att folk helt enkelt väljer soffan.

Vi blir ett slöare folk – och att slippa köa till toan och att samtidigt få repriser, intervjuer, analyser och vettig mat slår vissa gånger en arenaupplevelse.

Eller hur?

14 kommentarer om “Vad är problemet den här gången?

  1. Höga priser, och en riktigt dålig arena. Endast ett fåtal av raderna ger bra sikt. För långt ner ser man huvud och axlar på spelarna, raderna från mitten och upp mot taket kan man inte se numret på spelarnas tröjor(knappt).

  2. Dom borde rea ut biljetterna till halva priset eller släppa dom för en hundring som goodwill..

    Nä men allvarligt.. shl får skylla sig lite själva..
    Som Åke säger, förr visades repriser vid tveksamma domslut nu har man tydligen i sitt fortsatt daltande (man får inte kritisera dom i medier då kan man riskera avstängning osv) med domarna valt att inte visa repriser vid tveksamma domslut.

    Gör domaren bort sig så ska det väl inte censureras bort? Tycker dessutom det är gött drag när 12000 pers buar.. det sätter en bra press på domarna.. men shl vill tydligen inte ha det så och då väljer iafall jag cmore 🙂 Där får man se repriserna.

  3. Om nu folk sitter hemma och slöar inför semifinalerna.
    Så hade dem gjort större nytta på plats! Både energi och ekomiskt!

  4. En del av problemet tror jag ligger i lågt förtroende för Frölunda i slutspel. En del, som även gäller för grundserien är att Scandinavium är för tråkigt. Det är en väldigt svag upplevelsefaktor att kolla hockey där.

    Som student kan jag också säga att det är för dyrt, alldeles för dyrt. Jag tycker Frölunda skulle kunna erbjuda väsentligt bättre priser för bättre platser än det erbjudande som finns nu.

  5. Ett råd för de inkompetenta och verklighetsfrånvarande i klubben:
    På matchdagen från kl 15 kan ni rea ut alla överblivna biljetter för tex 100 kr. Då hade det blivit fullt varenda match, vilket i sin tur ger spelarna grymt mycket mer energi och ett långt slutspel.

    1. Tror du det uppskattas av dom som har pröjsat ordinarie pris på 300-400 spänn?? Helt värdelös idé

  6. Givetvis lockar tv soffan mer då man redan betalar massa pengar för dessa kanaler. Ska man kolla live, ska man betala 3-400 kr för att få en plats där man ser något, därutöver tillkommer bränsle, trängselavgift plus 80 kr för att parkera. Ska man dessutom tugga på något är vi uppe i över 600 kr. Ska man ta med ungarna landar vi på en tusenlapp.
    Då är tv soffan alternativet för mig.

    Ja, de lockar med familjebiljetter. Men av egen erfarenhet är det usla platser där man knappt ser spelet.

  7. Ska man gå med familjen kanske man bara har råd att gå en, max två, matcher i ett slutspel. Då föredrar man kanske att vänta, antingen till match tre eller kanske ännu längre. Tror mer att det är det som gör att siffran sviker – även om en välproducerad tevesändning säkert kan bidra att man väljer soffan i uppstarten av slutspelet.

  8. Har funderat på varför man sällan får se repriser i Scandinavium? Måste bli en skärpning! Dåligt att inte fler biljetter är sålda. Tror som du Johan att tv-soffan lockar. Vi har åkt ut i kvarten i flera år fansen kanske avvaktar för att se hur det går i dom första matcherna. Vi som har seriebiljetter kommer ju alltid. Kanske vi får bli bättre ambassadörer att locka med oss vänner o bekanta till hockeyn.

Kommenteringen är stängd.