Nu kan du få yelp

Nu får Eniros betygssättningstjänst Rejta konkurrens. I dag etablerar sig Yelp i Sverige.

Yelp är en amerikansk webbtjänst där folk skriver omdömen om allt från restauranger till swimmingpooler. Det finns en mobilapp där du kan ser vad andra skrivit och checka in hos företag i närheten. Yelp startade i San Francisco 2004 och har nu mer än 25 miljoner recensioner och finns i flera länder. – Nu lanserar vi Yelp även i Sverige, säger Miriam Warren, som ansvarar för marknadsföringen i Europa. Hon beskriver Yelp som en vänlig tjänst. De flesta, 80 procent, av omdömena är positiva med 3, 4 eller 5 stjärnor. De flesta uppträder under sina riktiga namn, med foto.

Fast när jag kollar på den amerikanska sajten är de roligaste inläggen de som sågar bilverkstäder och pizzerior jäms med fotknölarna och gärna beskriver klåparen som inte kunde montera bilradion eller den otrevliga servitrisen i detalj.

– Vi har teknik för att sålla bort inlägg som inte är trovärdiga, till exempel där någon låtsas vara kund för att skriva negativt om en konkurrent, säger Miriam Warren.

Yelp är en social tjänst som ordnar träffar och aktiviteter för användarna. Inte bara nätgemenskap alltså.

Du kan registrera dig på sajten, yelp.se, eller i mobilappen. Sen är det bara att börja yelpa. Kanske skriva några ord om favoritpizzerian? Än så länge är det mesta oskrivet här i Sverige.

Tweet about this on Twitter2Share on Facebook0Email this to someone

4 kommentarer om “Nu kan du få yelp

  1. Hej,
    Jag representerar Eniro som äger Rejta, och vi ser att den stora fördelen med att Yelp etablerar sig i Stockholm är att de hjälper till att driva på intresset för user generated content och omdömen. Det gillar vi! I dag har Rejta 400 000 konsumentomdömen och cirka 2000 nya omdömen skrivs varje vecka. Yelp kommer att ge draghjälp till ett ökat fokus för konsumentomdömen. Och den stora vinnaren i detta är förstås konsumenterna.
    Vänligen,
    Jenny

  2. Yelp har en stor möjlighet att bli något riktigt bra. Sedan kan man ju hoppas att konkurrensen med Eniros gör att Eniro förändrar sig. När man använder Rejta så är det helt uppenbart att det finns en koppling till hur mycket pengar respektive företag har lagt till diverse Eniro kataloger, både fysiska och digitala. Hur många skulle använda Google om det gick att köpa sig (av Google) plats i det organiska sökresultatet?

  3. Rejta har jag absolut INGET förtroende för.
    Jag har själv skrivit om dåliga erfarenheter om olika företag och flera har inte lagts till med hänvisning till reglerna. Inget av det jag skrev stred mot några regler, vårdat språk och saklig kritik.
    Oseriös moderering pga betalande annonsörer inte vill ha kritik ?

    Min fru har eget företag och har fått 5 betyg (alla 5:or)
    det finns en konkurrent som startades ungefär samtidigt och har fått mer än 30 betyg. Ingen annan i samma bransch har fått mer än 5 st. bedömningar. Att den firman skulle fått mer mer än 30 spontana ärliga betyg tror jag inte alls på. Rabatt, presentkort eller andra kickbacks för att skriva recensioner ?

  4. Hej,
    Jag representerar Rejta.se. Jag vill förtydliga att omdömen eller placering på Rejta inte har någon koppling till om man är kund eller inte på Eniro. Alla inlägg ska vara sakliga, utan glåpord och personangrepp. Lite mer ingående om hur detta fungerar har vi skrivit i ett inlägg på vår blogg som du hittar här http://blogg.rejta.se/2011/01/hur-funkar-rejta-egentligen-2/ .
    Däremot händer det att någon missbrukar sajten, vilket vi tar allvarligt på. @Henrik, vi vill gärna veta mer om det du skriver. Har du möjlighet att kontakta mig direkt på omdome@rejta.se, attention Gustav?
    Vänligen,
    Gustav

Kommenteringen är stängd.