Det växer en pratbubbla i Krokslätt

Det är svårt att skriva det här, för jag älskar kartor. Jag älskar webben. Och tecknade serier med pratbubblor. Och älskar är kanske att ta i, men jag har växt upp och levt större delen av mitt liv utan bil och lärt mig komma dit jag vill med kollektivtrafik.

Jag borde göra vågen för Västtrafiks nya hemsida som möter mig med en stor grön pratbubbla. Någon står i Krokslätt och säger Hej och vill att jag ska gilla nya webbdesignen.

Jag tänkte först att det var ovana, att det kanske egentligen är genialiskt att rensa sidan på andra budskap och låta kartan vara det centrala. Det handlar ju ändå om att vi ska transportera oss från en plats till en annan.

Jag har spanat på sajten sen den var på betanivå. Jag har tänkt att jag ska vänja mig.

Men nej, jag skulle gärna vilja, men jag gillar den inte. Jag vet var jag är. Jag vet oftast vart jag ska. När jag går till Västtrafiks sajt har jag ett ärende, och det är oftast inte att leta efter hållplatser på en karta.

Det kan vara det ibland, och jag tycker absolut att en interaktiv karta ska finnas på sajten. Men jag vill inte se all info om alla indragna hållplatser jag inte ska åka till varje gång jag besöker Västtrafik.

Jag vill inte se en massa små rutor och fönster som poppar upp med information om jag är stressad och ska ta reda på något och bussen kanske går om sju minuter. Jag vill inte fundera på vilka viktiga budskap som gömmer sig bakom alla röda och gula varningstrianglar på kartan.

Okej, jag vet. Den nya sajten är inte utformad för mig. Den är gjord för de nya, de som ska börja åka kollektivt när vägtullarna kommer. De som inte riktigt vet var busshållplatsen står eller vart man kan åka. De ska kastas rakt in i reseplaneringen och glädjas åt kartans olika fiffiga lager och ivrigt ta till sig informationen om aktuella trafikstörningar.

Egentligen tror jag inte sajtens design betyder särskilt mycket. Det avgörande är om bussar och vagnar kommer när de ska. Och problemen med Västtrafiks snåriga biljettsystem går inte att informera bort på aldrig så tjusigt designade webbsidor. Jag tar mig in till det som finns bakom kartan och läser till exempel:

”Inom en zon är bytestiden 90 minuter från det att du checkat in ditt kort första gången. Reser du mellan zoner börjar de 90 minuterna istället att gälla från det att du checkar ut ditt kort i den nya zonen. Fortsätter du att resa till ytterligare en ny zon, får du 90 minuter i den zonen när du checkar ut. Detta gäller bara så länge det har gått mindre än 180 minuter från första check in till sista check ut.”

Det är förmodligen glasklart. Och jag är förmodligen korkad som inte riktigt orkar tänka igenom vad det betyder för min resa.  Jag tänker att kartan kanske är där för att de ska slippa ha knappar med texter som ”Så reser du med kontoladdning” eller ”Om kontrollanterna kommer” på startsidan. Problemen är insopade under kartan.

***

Att gnälla på en sajt som fått ny design känns sådär. Ny design får alltid gnäll från dem som vant sig vid det gamla.

Men jag skriver vad jag tycker och den här gången tycker jag att det var bättre förut.

Jag stänger ned den gröna pratbubblan som försvinner och tar sin skugga med sig. Jag noterar att hållplatsen Södermalmsgatan läge B är tillfälligt indragen till 1 juli på grund av vägarbete och tänker att det är tur att jag inte ska åka dit.

 

 

 

 

 

 

Tweet about this on Twitter3Share on FacebookEmail this to someone

12 kommentarer om “Det växer en pratbubbla i Krokslätt

  1. Klart du skall skriva vad du tycker! Vi gillar att du skriver subjektivt ur en normalanvändares synvinkel. Vi är också subjektiva normalanvändare.

  2. I måndags stod en buss och blockerade riksväg 40 i kallebäck och skapade kilometerlånga köer , för några veckor sedan dog en buss på korsvägen och blockerade därmed alla andra bussar och spårvagnar, jag kunde inte ta någon ersättningsbuss.
    För någon månad sedan dog en buss på riksväg 40 jag satt i, vi fick gå ut och gå till en ersättningsbuss.
    Listan kan göras mycket längre och min poäng är att det är här västtrafik ska lägga sina pengar för deras kollektivtrafik är ett j*vla skämt. Det kan bli kaos den dagen trängselskatten slår in.

  3. Alla som kör bil till jobbet kommer nog att fortsätta med det trots ”trängselskatt”
    Har själv inget annat alternativ än bil då ”lokaltrafik” skulle göra att min restid per dag blev mer än 3timmar längre än med bil. Om allt klaffar med bussar och byten vill säga. Sorgligt när jag bara har 5,5 mil till jobbet…
    Att det då kostar lite mer per dag att ta bil har ingen direkt betydelse för alternativet är ju snarare att hitta jobb någon annanstans.

  4. De kunde väl lagt lite tid på appen med. Tänker främst på att återinföra ”nästa tur”-funktionaliteten. Jag som reser ofta med kollektivtrafiken vet vilka linjer som går och vilka alternativ som finns, jag vill bara få realtidsinfo för den hållplats jag vill åka ifrån eller från de som finns i närområdet.

    1. Svar till a: I min app finns en Nästa tur-funktion. Och det finns för iphone och android alldeles utmärkta appar som visar nästa tur från närmaste hållplats. Nästa vagn heter den för iphone.

  5. Snälla Västtrafik – kan inte reseplaneraren fås att förstå vilket tecken som helst, som avgränsare mellan timmar och minuter? 16:15 16,15 16.15 16 15 – De betyder alla kvart över fyra på eftermiddagen – några få rader extra kod att få programmet att begripa det.
    Gamla reseplaneraren klagade så fort man försökte med annat än kolon.
    Nya reseplaneraren byter helt sonika ut det man skrivit in mot ”nu”, om man skriver fel skiljetecken mellan timmar och minuter. Kan få ödesdigra konsekvenser, om man inte uppmärksammar det!
    Hittar i hastigheten ingenstans på vasttrafik.se att lämna synpunkter på webbplatsen, så jag släpper ut lite ånga här istället – Kanske någon på Västtrafik läser Evas blogg?

  6. @Mats Testade för skoj skull. Det fungerar både om du skriver 1615, 16.15 och 16:15. Jag gillar för övrigt nya sidan. :)

  7. Sån skit! Jag använder Google Chrome och när jag går in på sidan laddas den direkt om efter nån millisekund och sen upprepas det hela i något slags loop tills jag får nog och stänger ner hela skiten. Fy fan, rent ut sagt, kan tomtarna på Västtragik inte göra något rätt? Italisenska spårvagnar, biljettsystemet, misshandlande kontrollanter och nu katastrofhemsida. Avgå!

  8. @Robert – Nej, det gör det inte – Skriver jag 16.45 och klickar på ”Sök resa” på startsidan http://www.vasttrafik.se, ändras tiden till ‘nu’, typ 09:34, och resor för den tiden visas sedan.
    Utan skiljetecken (t.ex 1645) funkar det dock som du säger.

  9. Mitt största problem med Västtrafiks IT-lösningar är att de är så stela. Om jag kommer in till Saltholmen läggs det 5 extraminuter för att gå från båt till spårvagn vilket leder till att man får andra förslag på datorn/nallen än i den tryckta tidtabellen (handlar väl om pengar/resegaranti) eller vad sägs om den:

    Jag åkte till Drottningtorget häromdagen för ett möte på nya Hotel Post, 20m från hållplatsen. Skrev in Drottningtorget och möttes av ett besked att jag fick gå ”300m från Centralstationen” när hållplatsen för vagnen ÄR på drottningtorget. Inte så genomtänkt…

    Jag har också märkt att realtidsinformationen inte stämmer särskilt ofta. Den kan ange förseningar som inte finns (och vem vill missa båten och behöva vänta en timme sen) eller visa att båten är i tid när den de facto är 5-10 minuter försenad.

    Jag gillar nya appen, den är bättre än den gamla, men det finns en del kvar att förbättra…

  10. Karta som bakgrundsbild är kasst! Testa att surfa in på sjaten med en iPad. För det första är den tung som sjutton att ladda, för det andra zoomar man ofrivilligt i kartan när man egentligen vill zooma in på själva informationen. Underkänt är betyget!

  11. På den gamla sidan kunde man ENKELT se avgångar i realtid för att besluta om man skulle byta till buss/tåg eller annat vid byte under resan. Nu vet min fru inte längre riktigt vad hon kan räkna med att kunna åka med vid pendling till från jobbet längre, skitkasst.

    Viss info finns men det är MER än krångligt att se den numera, precis som EVA skriver dyker det upp en massa info man inte vill ha som stör och gör att det hela tar ALLDELES för mycket tid m.m.

Kommenteringen är stängd.