Inget kånk i huvudstaden

SJ vann upphandlingen om nattågstrafiken till övre Norrland.

Dotterbolaget SJ Norrlandståg, som kört i fyra år och har ett kvar på nuvarande avtal, får köra ytterligare fem och ett halvt år.

De 210 anställda slipper byta arbetsgivare och uniform nästa sommar.

Resenärerna, 400 000 varje år, kommer att få kortare restid, färre förseningar, bättre restaurangvagnar och rullstolslift i ett antal sovvagnar.

Det mesta av detta kan vi tacka Trafikverket och Affärsverket Statens järnvägar för.

Ådalsbanan och Boniabanan mellan Härnösand och Umeå skall äntligen fungera så nattågen kan ta den snabbare vägen längs Norrlandskusten i stället för att tvingas slingra sig fram på den gamla stambanan via Ånge, Långsele och Mellansel.

Affärsverket Statens järnvägar, som tillhandahåller lok och vagnar som används i den upphandlade trafiken, har beslutat modernisera fem gamla restaurangvagnar till oigenkännlighet och att förse fem sovvagnar med rullstolslift.

SJ Norrlandståg har på eget bevåg beslutat öka marginalerna och därmed minska förseningsrisken.

”Vi vinner två timmar på att köra den rakare vägen via Ådalsbanan och Botniabanan”, säger Björn Nilsson, chef för SJ Norrlandståg AB. ”Men i stället för att korta restiden två timmar kortar vi den 30 minuter och lägger en och en halv timma i reserv. ”

Om tågen är i rätt tid rullar de i makliga 120 km/h mellan Gävle och Umeå under natten, är tågen sena kan de fläska på i 160 och köra in förseningarna, helt eller delvis.

Och det bästa till sist.

Trafikverket, som upphandlar nattågstrafiken, hade som krav att tågen skulle rulla mellan Stockholm och övre Norrland.

SJ väljer på eget bevåg att fortsätta köra ett tågpar till och från Göteborg.

”Vi har större marknadsandel i Göteborg och Västsverige än vi har i Stockholm”, säger Nilsson. ”Det vore korkat att vända tågen i Stockholm.”

Resenärer till och från Västsverige slipper alltså även i fortsättningen att byta tåg i Stockholm under sena kvällen eller i arla gryningen, kånkandet på sommarens ryggsäckar och vinterns skidfodral förblir en ond hägring vid randen till Riddarfjärden.

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Email this to someone