Äntligen tåg till flyget

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Äntligen påbörjas en höghastighetsjärnväg mellan Göteborg och Stockholm. Om tolv år kan man ta tåget till Landvetter flygplats. 

Partiledarna i alliansen föreslår i dag att 30 miljarder kronor satsas på Ostlänken, en höghastighetsjärnväg mellan Järna och Linköping, och  fem miljarder kronor på dubbelspår mellan Mölnlycke och Bollebygd via Landvetter flygplats.

Därmed påbörjas utbyggnaden av en höghastighetsbana mellan landets två största städer även om Jan Björklund (FP) talar om 250 km/h som toppfart. Förhoppningsvis är andra regeringsföreträdare och Trafikverket klokare än så och ser till att de nya banorna byggs för minst 300 km/h.

Trafikverket har för övrigt planerat sträckan Mölnlycke-Landvtter-Bollebygd för 320 km/h men det vet Björklund troligen inte om.

Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm via Skövde och Katrineholm är i dag hårt belastad av pendeltåg, regionaltåg, intercitytåg, snabbtåg och godståg.

Fler tåg för inte plats.

Dessutom är banan alldeles för kurvig för att tillåta riktigt höga hastigheter annat än mellan Skövde och Flen.

Även med tåg som klarar 250 eller 300 km/h skulle restiden inte kunna kortas mer än 10-15 minuter.

Med en ny järnväg via Borås och Jönköping kan restiden krympas till två timmar samtidigt som utrymmet för godståg, pendeltåg och regionaltåg på stambanan ökar.

En utbyggnad av ny järnväg mellan Mölnlycke och Bollebygd via Landvetter flygplats blir första steget mot den nya höghastighetsbanan.

Men för att få snabb tågtrafik mellan Göteborg C och Landvetter flygplats måste också etappen Almedal-Mölnlycke byggas ut till dubbelspår och framförallt måste kapaciteten mellan Göteborg C och Almedal ökas väsentligt med Västlänken.

Den som hoppas kunna boka en  tågbiljett mellan Göteborg och Stockholm för en resa på två timmar får dock vänta ett tag till.

I bästa fall kan de nu föreslagna etapperna vara klara om tio år och sedan det tar minst tio år till innan övriga etapper kan stå klara.

Men den som väntar på något gott får alltid vänta länge.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

19 kommentarer om “Äntligen tåg till flyget

  1. Vi har en förbaskat bra infrastrukturminister.
    Det är den första på många år som gör ett riktigt bra jobb.(den tidigare var katastrof)
    Det enda som hon borde kräva är bättre förslag än Västlänken.

  2. Järna Linköping är en jättebra satsning som alliansen gör.
    Max 250 km/tim helt ok.
    Kör man gods på samma bana är det också helt ok.
    2tim.58 min.x-2000 Stockholm-Göteborg helt ok.äv,biljettpris. SJ har blivit klart bättre (trevlig personal)man informerar ifrån lokföraren.
    Om det är stopp i Alingsås t.ex.Kan lokföraren köra
    Herrljunga-Borås Göteborg.Nä det går inte.I Herrljunga
    måste han köra bakåt och i borås måste han också bakåt
    och runt
    halva staden (där sover man törnrosasömn)
    Sådant här är mycket viktigare än en västlänk eller?

  3. Det är inte inte en fråga om nu eller hur, utan nåår, att bygga en Jernväg innom 10-20 ÅR, är inte vesentligt, att gygga den på 5-6 år det är pide…Norske krefter, kan det mye bedre . Janne SWENSK

  4. ”Jättebra att Alliansen (åter igen) stjäl ett sosseförslag och vill bygga järnväg till Borås.”

    Den här banan har funnits länge i Banverkets planering. Sossarna borde ha byggstartart redan under regeringen Persson. Men han ville ju hellre bygga järnväg i de södra och norra landsändarna. Det är ju först under alliansstyret som saker och ting börjat hända i västsverige.

  5. Så man har äntligen bestämt sig då… Utvecklande och bra för regionen/miljön. Nu kanske Härryda Kommun kan lägga av med sin innevånarfientliga inställning till bygglov och börja agera som en kommun som värnar om sina innevånare, så som föredömliga Bollebygd. Fast det är ju klart, nu ska väl redan tätbebyggda områden, där enligt kommunen ”..ingen ändå vill bo” bullerutredas IGEN, så några bygglov kan man väl inte räkna med på 5-10 år ändå!

  6. Ja ha… Och hur är det ”tänkt” att fullstora Stockholmståg via Jkpg och Borås skall kunna ”dra nytta” av en Västänktunnel?
    Resonemanget haltar! Betänkligt!

  7. Jag tycker att den största poängen med höghastighetståget är att det kan bli riktigt fördelaktigt att ta tåget istället för flyget till Stockholm. Tåget har mer komfort, man kan använda sin restid friare och miljöpåverkan reduceras till en liten bråkdel. Jag undrar därför precis som Ulf: Varför bara sikta på 250 km/h? Det kan inte dröja många år innan man ångrar det och måste bygga om för att det ska bli tillräckligt attraktivt.

  8. …och när järnvägen till Landvetter flygplats äntligen är klar så har bränslepriserna stigit så kraftigt att bara några flygplan om dagen lyfter med de allra rikaste som kan betala 50000 kr för en resa till New York… och då känns en järnvägsstation på Landvetter ganska överflödig.

  9. Lennart, du behöver inte vänta 30 år på att kunna ta tåget till Stockholm, det går bra att åka redan idag och , ja, det finns dubbelspår hela vägen. Bra att man anslår 20 miljarder till underhåll så att det kan bli färre stopp. För övrigt anser jag att det bästa vore att förstärka sträckan Alingsås – Göteborg. Västlänken kommer inte att bli någonting annat än en enorm förlustaffär utan att ge en lösning på Göteborgs dåliga kollektivtrafik.

  10. Jättebra att Alliansen (åter igen) stjäl ett sosseförslag och vill bygga järnväg till Borås. Nu kan det dessutom bli så att man kan försvara Västlänken med lite högre trovärdighet. Dock tycker jag nog att man borde satsa på en ny centralstation utanför den nya så att eventuella snabbtåg till Stockholm och mellan Oslo och Köpenhamn har någonstans att stanna. Tunneln under Göteborg är ju enbart till för pendeltrafik har jag förstått.
    Skall man vara lite kritisk så kommer dock inte vare sig järnvägen till Borås eller Västlänken vara klara förrän om kanske 15 – 20 år och hela sträckan till stockholm först om kanske 30. Köpenhamn – Oslo är Stockholmspolitikerna helt ointresserad av så där är tidshorisonten mer i riktning evigheten. Med andra ord, har jag riktig, riktig tur så kan jag få susa fram i hela 250 km/h, samma toppfary som min 15 år gamla motorcykel har, när jag blivit pensionär.

  11. Kan ansvariga planerare snarast rita ut var tunneln skall börja, i Mölnlycke, så jag kan gå dit med mina verktyg, avreagera mig och göra halva jobbet de gånger jag har blivit besviken på järnvägen…. Hör av Er, Ni i andra änden ifall att vi möts….

  12. Det här är på tiden att det kommer igång Det borde redan varit klart man har ju pratat om detta i många år

    Men för står inte varför byggstarten ska ligga så långt fram man borde kunna komma igång snabbare

  13. Absolut!
    De verkar ha som tradition att pysta ut nyheter lite i taget. Har de sagt allt vad som komma skall i höst? Kan det komma mer, redan i år?
    Vi ser fram emot en skyndsam utbyggnad av E20.

  14. Jaha, då väntar jag på att Alliansen ska samlas i nåt vägdike längs E 20 mellan Alingsås och Vårgårda och tillkännage en storsatsning på utbyggnad av denna bedrövliga väg…

  15. Klart 2028 är perfekt. Då är Västlänken klar så då kan den nya banan till Borås trafikeras fullt ut. Blir den klar före Västlänken så kan man inte köra fler tåg på sträckan än vad man kan idag.

  16. Klart 2028. Lite väl tidigt att ropa ”Äntligen”. Då är jag pensionerad (om inte Reinfeldt höjer till 77 år).

  17. Äntligen! Det tar sig!

    Förstärkt kapacitet har behövts länge. Det finns mycket kvar att bygga ut. Men varje steg framåt är en förbättring.

  18. När alla höghastighetsbanor är färdiga och dubbelspåren väl är utbyggda kommer vi står där med för liten kapacitet lik förbannat. Man tänker inte längre än näsan räcker.

    ”oj, vi kanske borde ha gjort mer….”

    Känns väl sådär att det ska krävas en livstid att få fart på infrastruktur och byggnation.

  19. Svårt att inte skrattade minnas en Allianspolitiker som inte förstod varför göteborgare så gärna skulle åka snabbtåg till borås 😉

    Skönt att regeringen tänkte efter några varv till. Men synd att man hinner bli pensionär innan det kommer vara ens dubbelspår överallt i Sverige, eller snabbtåg. Bäst vore om man samarbetade med norrmännen, och t.ex satsade på snabbtåg Oslo ned till Malmö.
    Samt kanske även något smart snabbtåg som kopplas ihop med den borås över linköping m.m så man kan komma nedåt småland osv snabbare.

Kommenteringen är stängd.