Vem älskar Västtrafik?

Västtrafik förkunnar på ett uppslag i tisdagens utgåva av GP att Västtrafik älskar bilister.

Detta retar många trogna kollektivtrafikresenärer.

Dessa har under åratal fått stå ut med förseningar, inställda bussturer, sönderslagna hållplatskurer, vandaliserade bussar, trafikfarliga fordon och alerta chaufförer som trott sig köra Formel 1 i Monaco i stället för en 20 ton tung buss med 52  personer ombord varav 17 stående.

Dessa trogna resenärer undrar nu varför Västtrafik älskar bilister när företaget tycks hata sina stamkunder.

Några av dessa kollektivtrafikresenärer har blivit så irriterade på gullandet med bilisterna att de hotar med att säga upp bekantskapen med Västtrafik.

Om de skaffar bil så kanske de äntligen blir omhuldade.

Västtrafiks kampanj inför den massiva utbyggnaden av kollektivtrafiken 9 december syftar till locka de mest inbitna bilisterna till bussar, spårvagnar och tåg.

Lockbetet är 250 000 provåkarkort á 0 kronor.

Man kanske inte skall haka upp sig på den provocerande rubriken och mer se til det ädla syftet.

För ju färre bilar det är på och i vägen desto snabbare kommer ju faktiskt bussarna och spårvagnarna fram.

Och då kanske vi som använt kollektivtrafiken mer eller mindre regelbundet sedan 1968 kan ha överseende med rubrikvalet.

I alla fall om Västtrafik lovar att se till att vi slipper förseningar, inställda bussturer, sönderslagna hållplatskurer, vandaliserade bussar, trafikfarliga fordon och alerta chaufförer som fortfarande tror sig köra Formel 1 i Monaco.

.Share on Facebook11Tweet about this on Twitter0Email this to someone

24 kommentarer om “Vem älskar Västtrafik?

  1. Västtrafik är en organisation man gör bäst i att fullständigt ignorera. I mitt fall genom att efter lång tids (vi pratar tiotals år) fruktlösa försök att få livspusslet att gå ihop åtminstone till 80% genom att idogt lida på spårvagnar, bussar o tåg, så skaffar jag ny bil och slutar helt åka kollektivt. Efter årsskiftet är det egna bilen eller taxi som gäller vid lokala transporter, punkt.

  2. Visst kan Västtrafiks ledning kritiseras i många frågor men trängselskatten är väl ändå inte deras ”uppfinning” även om de förstås jublar inför den?
    Kritisera Västtrafik för hur naiva de är, hur frånvarande från verkligheten de ofta är i slutändan. Kritisera de för deras skrivbordsdrömmar.
    Någon bloggare skrev om ”svagaste länken”. Västtrafik verkar ta för givet att alla deras rosenskimrande drömmar konkretiseras av vilken anbudsgivare som helst, folk som mest bara har som målsättning att rulla runt ”plåtlådor” och försöka tjäna ”en krona” utan att ha kompetens för det VT vill ha.
    De stormar av berättigade insändare som trafikomläggningen ger upphov.
    Hoppas att de lyfter blytunga VT någon liten millimeter.

  3. Jag fyllde snällt i alla uppgifter för att få en gratisbiljett på Västtrafik men har inte hört nåt därefter! Kanske Västtrafik måste fundera längre på om dom älskar mej eller inte!?
    Kör en hel del med bil till och från Göteborg, hade tänkt att testa att åka kollektivt, även om det inte är det lättaste när man bor drygt tio mil bort mitt ute på landsbygden!
    Blir nog att betala vägavgift till Västlänken, förlåt, ska nog heta Göteborgslänken trots allt, för i stort sett alla pengarna ska ju gå till Göteborg, för ingen har väl läst någonstans att pengarna ska räcka till t. ex. E20?

  4. SÅ typiskt Sverige! Vad man än gör så förargar man alltid någon! Jag tycker att det är en intressant infallsvinkel som Västtrafik har att locka bilister. Det verkar vara folksport att gnälla på västtrafik!

  5. Forestman66:
    ”Med den egna bilen åker jag…

    * NÄR jag vill

    * VART jag vill…

    * Med VEM jag vill..”

    Förhoppningsvis inte vart du vill för länge till. Vi slipper gärna ditt nedsmutsande och platskrävande elände till bil i vår fina stad!

  6. ”Om trängselskattens miljarder finnansierar sjukvården, barnomsorgen och skolan, är den ok då?”

    Helt övertygad att vi kommer se en glidning från Västlänken osv och rena trafikprojekt över till att inkomsterna från betalstationerna kommer sättas i politikerbestämda ”hjärtprojekt” – vård, skola, omsorg etc.

  7. Annelina Hansson

    Om trängselskattens miljarder finnansierar sjukvården, barnomsorgen och skolan, är den ok då?

  8. Västtrafik är en sällsynt dåligt skött offentlig organisation, men med regionens huvudkommun Göteborg, och dess politikerfrälse, som största intressent och inspirationskälla är det inte så konstigt.
    Det finns en grundläggande människosyn och förhållande till verkligheten som visar sitt fula tryne någon gång i veckan när en av Västtrafiks parapolisiära stormavdelningar har varit ute och skipat rättvisa. De har en VD som dagligdags tvittrar om den härliga känslan som infinner sig i hans kropp när de vänliga busschaufförerna med omsorg för passagerarnas säkerhet påminner om bältet samtidigt som de överfulla bussarna under 10 års tid i princip aldrig klarar flygande besiktningar. Att i nästa andetag tala om ”att älska” är som att svära i kyrkan.
    En organisation som uppenbarligen ljuger och sprider felaktig information och dessutom klarar av att införa ett biljettsystem som varken chaufförer, biljettförsäljare eller andra förstår efter 5 års idogt utbildande, har naturligtvis, utan återvändo, förbrukat sitt förtroende för allmänheten. När verksamheten dessutom, i samförstånd med svulstiga folkhemsromantiker inom Göteborgs ordmakande ledning, ivrar för en trängselskatt – som också den ej är vad den utger sig för att vara – då är det dags att använda kadavret till jordförbättringsmedel och ”vända blad” som det så populärt heter när man skitit i det blå skåpet för många gånger.

  9. En bloggare användet ordet ”gullande” om dessa gratiskort som delas ut. Västtrafik är väl som verkligheten visar, en orm med kluven tunga. Ena handen delar ut rosa kuvert, sprider budskapet ”kom och åk”, den andra ”bankar skiten” ur resenärer på vagnsgolven. Det rimmar illa med tanke på de tekniska brister som biljettsystemet uppvisar. Där fabricerar maskinernas ofullkomligheter massor av oavsiktliga fuskåkare.

  10. Annelina, du har lite fakta- och sakfel.

    Västsvenska paketet kostar 34 miljarder, så långt är det rätt. Men av dessa miljarder så används inte alla för att bygga järnvägstunnel som du ger sken av.

    Ett antal miljarder används ju för att bygga en BILTUNNEL under Göta Älv vid Marieholm. Ett antal andra miljarder används ju för att förbättra vägar och gator så att de blir säkrare. Ett antal miljarder används ju också för att bygga en ny Göta Älvbro som bilister också kommer ha nytta av. Det avsätts också pengar för att öka trafikinformationen för bland annat bilister.

  11. Till J, Många av oss som inte vill ha vägskatter vill inte ha det därför att vi ser att kostnaden drabbar fattiga som försöker ge sina barn en vettig framtid. Vi vill inte heller bekosta en järnvägstunnel och hållplats i ett område i Gbg som är känslig och att det är ett vansinnigt och dyrt projekt som ingen vill ha! Det vore bättre att alla fick betala genom sin deklaration så att vägbyggen och broar utgår från de olika lönenivåerna så att fattiga kan få slippa betala den skatten och att de som har en hög lön kan betala den. Nu är det tvärtom. Dessutom tycker jag inte att man ska lägga 34 miljarder på en järnväg som bara ett fåtal kommer till del när det finns så många skolor, sjukvård och barn- och äldrevård som saknar personal eftersom dessa institutioner blir nedskuren med personal för att dessa pengar tas till vansinnesverksamhet i Gbg! 34 miljarder betyder 68000 tjänster i Gbg! Borde inte obligatoriska skolor, barnvård och äldrevård m.fl. få dessa tjänster? När får SUPRAstrukturen lika mycket pengar som motsatsen infrastruktur?

  12. Nog är Västtrafiks ledning den största beundraren av namnet ”Västtrafik”, så stor beundrare att man pratar om varumärke. Som förare känner jag det som att lorta ner mig om jag skulle bära det ”certifikat” som Västtrafik har utfärdat. Min ambition är att få den trafik jag bidrar med att fungera bra mycket bättre, i verkligheten och inte bara i ledningens drömmar, bakom skrivborden, på huvudkontoret. Jag certifierar inte Västtrafik till att betygsätta mig.
    En frustrerad kollega använde namnet ”Värsttrafik” när han talade om dem.
    Kliv ner från de höga hästarna och inse att ingen kedja är starkare än den svagaste länken. De svaga länkarna ser man bra underifrån, inte uppifrån ledningens skrivbord.

    Men som flera bloggare skriver, Västtrafik vandaliserar inte, men de kunde mycket väl göra något. Ringer man, som förare, ”biljettkontrollen” och efterlyser troligen ordningsskapande kontroller på sena och ”oroliga” turer möts man av rädsla, feghet, obeslutsamhet. Initiativ saknas helt och ”buset får styra”.

  13. De där säljs ofta på Tradera/Blocket ändå, sådana där gratisgrejer…

    Onödigt meningslöst gullande.

  14. Med den egna bilen åker jag…

    * NÄR jag vill

    * VART jag vill…

    * Med VEM jag vill..

    SLIPPER ”böss och slödder”, skitiga bussar körda av mobiltelefonpratande ”kamikazepiloter” i ständig kontakt med någon sorts trafikledning, jag slipper bli antastad av diverse ”typer”, folk som inte sett en tvål på flera månader, folk som frikostigt bjuder på tuberkler etc. med sitt hostande, slummiga ”anarkister” etc.

  15. Jag stämmer inte in i klagokören mot Västtrafik. Jag reser minst någon gång varje dag, och oftast på den utskällda Alingsås-pendeln.Förseningarna är inte så många som de flesta tycks tro. Några minuter räknar jag inte som försening.

    Att många ”damer” envisas med att ställa sina väskor på sätet bredvid sig i stället för att lämna plats till medresenärer, att somliga sitter med leriga stövlar mot säten, att väntkurer vandaliseras, att sena kvällsavgångar är läbbiga när de berusade ungdomsgängen drar fram – det skyller jag inte på Västtrafik.

    På det stora hela fungerar allt bra – långt mycket bättre än om jag tagit bilen.

  16. Jag har åkt buss i Rie de Janeiro, där kan man prata om rallychafförer. En gång åkte dörrarna upp utan att chaffören brydde sig. Lägg till att bussarna är utan dämpning och ibland 20 år gamla och du får en mycket intressant tur. Bussarna i Göteborg är en dröm jämförelsevis.

  17. Massiv utbyggnad?!
    Jag hade tänkt göra ett allvarligt försök att börja åka kollektivt efter årsskiftet eftersom man nu skulle satsa på mer och tätare buss. och spårvagnstrafik.
    Hos oss blev allt pannkaka, första 513 går fortfarande 05.24 till Göteborg och sedan med 30 minuterstrafik stärre delen av dygnet.
    Alternativet buss finns fortfarande inte för mig…

  18. Gällande sönderslagna busskurer, så har entrepenör 24h på sig att sopa upp glaset efter att det blivit felanmält. (Ett tag var mitt jobb att sopa upp glaset)

  19. Vet inte riktigt Ulf om jag riktar min ilska mot Västtrafik när hållplats-kuren är sönderslagen. Känns alldeles för enkelt att Västtrafik ska ha något slags socialt ansvar för ett samhälle där det klottras, vandaliseras mm. Lite enkelt & banalt att lägga detta ansvar på Västtrafik men å andra sidan, smart drag, då slipper vi gräva i det problemet.

  20. Det är ju inte första gången som de ger bort gratisåkande till de med bilar. Är det inte nog nu? Jag som har blivit behandlad som en hund av Västtrafik fast jag har betalat i hela mitt liv kan väl få åka gratis lite.

    Jag älskar inte Västtrafik, det kan jag lova. Däremot så ser jag det som Västtrafiks ledning pysslat med de senaste åren som någonting som borde vara straffbart. Med fängelse som minimum på skalan.

  21. @Putte
    Du har rätt i din summering men nog sjutton är trafiksituationen ohållbar i Göteborgs rusningstrafik. ”Käppen” slår ner på bilisterna och de förmodas betala hela kalaset. Det liknar Robbing Hood.
    Själv har jag sedan ett bra tag kännt det bättre att ta bussen in i centrum än att kriga med bilen, leta parkering och mata parkeringsautomater. Lyckliga jag… Vet att alla andra inte har de valmöjligheter som jag har.
    Är emot trängselskatten, känner det som ett tyranneri av ”överheten”. De skatter som bilisterna bidragit med i alla år borde ha gett vägar som räcker till. Politikernas dvala, ”ligga i ide”, får bilisterna betala för när klockan nu är fem i tolv.

    @M
    Poäng till dig! Västtrafik kan knappast anklagas för att vara söliga när det gäller reparation av t ex sönderslagna busskurer.
    Att reparera vandaliserade bussar sköts av trafikutövarna och de är betydligt slöare som jag känner det, och Västtrafik sitter i drömmarnas värld och tror att det är söndagsskolefolk som sköter bussarna. Deras kontroller verkar mest gå ut på att kolla städningen..

    Vad skall man säga om Västtrafiks kampanj? Jo, de försöker ”något” och de ”går ut” så att folk ser dem. Det skiljer sig från VT:s annars naiva inställning, att alla läser deras hemsida före morgontidningen.

    Göra något är bättre än att göra ingenting som man tidigare har gjort. Varför utnyttjar inte VT bussar, vagnar, tåg och båtar som annonsplatser, informationstavlor mm när det finns så mycket att informera om?

  22. Ja, man kan ju vinkla det lite som man vill. Jag kan ju skaffa bil och åka runt i centrum och göra det ännu lite mer trängre om det gör dig glad. Ingen i vårt samhälle kommer någonsin vara 100% nöjd. På samma sätt är det omöjligt att tillgodose allas önskemål, så länge vi är fria att ha egna åsikter. Så ibland är det bara himla svårt att acceptera att helheten man strävar efter att påverka samhället på det minst dåliga sättet för så många som möjligt. Även om det drabbar en själv. Jag är heller inte den mest gynnade bland lagar och regler, men jag försöker ha vett nog att se att det oftast finns en jäkligt god anledning någonstans i grund och botten.

  23. Hur menar du att Vässttrafik är skulldiga till sönderslagna busskurer och vandaliserade bussar?

    När ska GP och all annan media ta sitt ansvar för sina sneskrivna nyheter och påhopp?

    Dumt så dumt Ulf!

  24. Det är tack vare oss bilister ni kollektiv-trafikanter får åka så billigt som ni gör.

    Jag kommer behöva betala cirka 12 000 om året med trängselskatten.
    Ni buss-folk får en höjning på någon ynka 100-lapp i månaden.

    Och ni gnäller. Snålare människor får man leta efter.

Kommenteringen är stängd.