Risk att public service snedvrider konkurrensen

Konkurrerar licensfinansierade SR och SVT med landets lokala tidningar på ett otillbörligt sätt?

Kan detta hota tidningarnas existens och leda till sämre informerade medborgare?

Det var frågor som skapade stort engagemang när branschfolk från hela landet i förra veckan samlades på Svenska Mässan för de årliga Mediedagarna i Göteborg.

Svenska folket älskar public service, och svenska folket litar på public service. Det visar inte minst den årliga Förtroendebarometern som görs av Sifo på uppdrag av Medieakademin. SR och SVT toppar förtroendeligan – 71 respektive 67 procent av de intervjuade har stort förtroende för bolagen. På tredje plats kommer lokal morgontidning med 49 procent. I botten ligger Aftonbladet, 16 procent, samt Expressen och TV3, bägge med 11 procent.

http://medieakademien.se/wp-content/uploads/2014/03/Fbarometer2015.pdf

Public service behövs – och med ny teknik kan vi se på tv och lyssna på radio på nya plattformar när vi själva önskar. Självklart måste public service utveckla sitt innehåll och sina tjänster, men tveksamheter uppstår när bolagen med hjälp av allmänna medel utvecklar sajter och appar som allt mer liknar dagstidningar som finansierar sitt innehåll och sin digitala utveckling helt utan statligt stöd.  Public service ger inte ut tryckta dagstidningar, men är det okey att de ger ut digitala tidningar?

Jag hyser farhågor för att public service, som ska vara en garant för en allsidig nyhetsförmedling med kvalitet och fördjupning, i själva verket bidrar till en snedvriden konkurrens med lokala tidningar vars ekonomi redan är hårt ansträngd bland annat på grund av att annonsörernas pengar i allt högre grad går till globala aktörer som Google och Facebook.

För samhällsutvecklingen och demokratin vore det djupt olyckligt. Inte minst eftersom det är de lokala tidningarna som står för den huvudsakliga granskningen av Sveriges 290 kommuner. Utan den grundbevakningen skulle de regionala radio- och tv-nyheterna inte ha mycket att rapportera och en allt större del av Sverige skulle hamna i den så kallade medieskuggan.

Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke har precis tillsatt en mediepolitisk utredning, som hon presenterade på GP:s debattsida förra veckan.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2646993-mediepolitiken-kan-inte-bromsa-i-uppforsbacke

Utredare blir Anette Novak med många års erfarenhet i ledande roller inom mediebranschen bland annat som chefredaktör för tidningen Norran i Skellefteå. Glädjande nog lovar nu både Bah Kuhnke och Novak att public service inte ska lämnas utanför den mediepolitiska utredningen. Jag väntar med spänning på fortsättningen.

10 kommentarer om “Risk att public service snedvrider konkurrensen

  1. Tidningsägare har alltid varit rädda för att public service ska skada dem. Den debatten har väl funnits sedan radion startade. Hittills har det inte varit fallet. Och det som skadar tidningarna nu är väl snarare Google, Facebook, Blocket med flera som tar annonsintäkterna utan att ge något i stället i form av nyheter med mera.

  2. Åh, den här skivan har jag hört förr!

    Public service är mycket omtyckt, betalningsviljan är god och får högt i trovärdighetsundersökningar. Vad sägs om att GP gör en bättre produkt istället?

    1. Oops – ”…är mycket omtyckt” -av vem/vilka då?
      – ”betalningsviljan är god” – ja det är ju klart när man tvingas till något med hot om indrivning annars, så visst kan man då kalla det ”god betalningsvilja”.
      -”Högt i trovärdighetsundersökningar” – jämfört med kvällspressen kanske……men visst, en liten del av vänsterstämpeln har ju faktiskt försvunnit – men det har ju gått en del år sedan det röda 70-talet på SVT/SR……

  3. Vår socialt konstruerade verklighet kreeras i hög grad medelst massmedia. Nödvändigheten av en opartisk källa torde vara fullkomligt uppenbar. Eller?!
    Att marknadsutsätta puplic service vore att samtidigt bakbinda densamma, göra den slav under privata intressen. Då förlorar den sin kraft som demokratiskt kontrollinstrument. Den neoliberala hegemoni som alltmer breder ut sig bagatelliserar givetvis oftast den saken…

  4. Lägg ner SVT och SR och sluta betala TV-licensen . Ren och skär vänsterpropaganda.

    Om man ska behålla något bör det vara Sporten som är oberoende politik. Inför tvsport-licens om man ska behålla nåt då man får tillgång till högkvalitativa sportproduktioner. Annars löser ju Viasat och CMore minst lika sköna produktioner som SVT nu för tiden.

  5. Alltid intressant med förtroendeundersökningar. För egen del är jag mycket skeptisk till dylika ting. När det hänvisas till undersökningar, oavsett om vad, tänker jag på ordspråket: ”Som man ropar i skogen får man svar”.
    Lägg ner SVT och SR.

  6. Många har totalt tröttnat på massmedia, som de menar är Maktens instrument, och inte Folkets röst.
    Dessutom är det ofta alla nyheter rapporteras, bara ett utval, samt ofta är det agendadriven journalistik.

  7. Varför tar ni inte bort kommenterafunktionen helt, när den ändå inte går att använda. När bloggen varit uppe några dagar stryks den ju iallafall ?

    1. Nej då, godkända kommentarer ligger kvar, men alla kommentarer godkänns inte för publicering. Orsak varierar förstås.

Kommenteringen är stängd.