Smygtitta på nya gp.se!

Hej

Nya gp.se-verkstaden jobbar på för fullt. Det är ibland en svår balansgång att gå.
Vi vill ha en modern och slagkraftig sajt samtidigt som vi måste säkra att arbetsmomenten på redaktionen inte blir för komplicerade och tidskrävande.
Om webbredaktörerna bli allt för upptagna med att redigera sajten, finns viss risk att vi tappar nyhetstempo. Och det vill vi inte.

Det är sådana övervägningar som bland annat jag måste göra när vi ska välja layoutlösningar.

Hur som helst, vi vill ni nu visa er några nya skisser.

Här en layoutlösning vi tänker oss för undersajterna SPORT, KULTUR & NÖJE samt EKONOMI.

skärmdump nya gp.se

Som ni ser har vi ritat in en tredelad topp, där vi lyfter upp de tre största händelserna.

Under toppen har vi en balk där vi lägger visst specialinnehåll. På Sportsajten skulle det kunna vara resultat & tabeller.

Längre ner på sajten inspireras vi av layouten i vår Iphone-app. Här finns fler aktuella puffar, som är enkelt uppbyggda. Klickar man sig vidare in till artikeln kommer det att finnas mer relaterat material; intressanta länkar, bildgallerier, webb-tv, quiz med mera.

KULTUR & NÖJE samt EKONOMI

skärmdump nya gp.se

skärmdump gp.se/Ekonomi

 

Men ibland är nyhetsläget sådant att vi vill kunna visa att en nyhet är större än de andra.

Kan det här fungera? Vad tror ni?

skärmdump nya gp.se/sport

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

skärmdump nya gp.se/sport

 

 

Kommentera gärna!

Margareta

 

 

 

 

 

 

 

17 kommentarer om “Smygtitta på nya gp.se!

  1. Det ser i stort bra ut, men tycker inte alls om de blåa blocken med underrubriker. De är för tunga och stör flytet.

    Om man ska vara lite annorlunda också så tycker jag om Time:s navigation ovanför logoraden, det ger också ett mer homogent intryck. Idag tycker jag alla dessa blåa block överallt ger ett rörigt och omodernt intryck.
    http://www.time.com/time/

  2. Någonting som jag är otroligt trött på är när man sitter och läser och så autouppdaterar GP sin hemsida. Helt sjukt säger jag.

    VARFÖR!???

    Förr i tiden när man höll webdesing-utbildningar så var det topp i listan på saker man lärde ut som man ABSOLUT INTE SKA GÖRA!.
    Nu gör ju ingen det längre för alla förstår varför man inte ska göra det. Eller vänta nu… ja just det ja, GP gör ju det.

    Kan ni själva försöka komma på någonting mer användarovänligt för en som sitter och läser på en hemsida?

    SVAR:
    Hej tratten,
    Jag är inte helt säker på vad du menar faktiskt och upplever själv inget problem när jag är inne på gp.se. Jag ska prata med våra tekniker Andreas och David. Jag återkommer.
    Margareta

  3. Instämmer med tidigare! Näst sista förslaget tilltalar mig lättast. Att lyfta tre nyheter som lika viktiga känns rörigt. Vet inte var jag ska börja läsa. Jag tycker man måste välja ett budskap för att nå fram i mediadjungeln.

    Ni är helt klart påväg åt rätt håll! Keep up the good work :)

  4. Men geez, hur svårt skall det vara.
    Ta er en visit till the guardian.
    Deras onlinetidning är den nu bästa på webben. Ej åsikt, fakta.

  5. Helt meningslöst att visa dessa förslag . Det är ju så dålig upplösning sl ingen kan ju avgöra vilken som är bäst. En enda röra skulle jag vilja säga. Bättre presentation kan ni väl.Kör Vista och IE9.

  6. Helt klart en förbättring med att informationen ‘above the fold’ blir tydligare.

    Vad jag saknar är interaktiviteten med läsarna med att visa och koppla det som skrivs på gp.se med vad som har kommenterats/bloggats/filmats etc. Det behöver inte vara något som tar utrymme från vad gp.se skall göra, men det saknas (vad jag kan se) kopplingen till läsarnas engagemang.

  7. Har ni tänkt att nyheterna alltid fyller på från vänster. Jag tänker att om äldre material automatiskt kanar ett steg åt höger så ser man direkt om något nytt har hänt på sidan.
    När det blir så här mycket material på en dynamisk sida behöver man som läsare hjälp att sortera intrycken.
    Fast jag kan tänka mig att en sådan lösning kräver antingen mycket tid eller teknik så att den blir svårhanterlig.

    1. Hej Thomas
      Ja, nyheterna ska fyllas på från vänster, så tänker vi.
      Din synpunkt är viktig – vi måste absolut hitta rätt balans mellan en fyllig sajt och behovet av att lätt hitta och få en översikt. Tycker du att skisserna känns överlastade?
      Margareta

    2. Jag gillar när det är mycket att läsa. Men ändå blir det kanske lite för många element på skisserna. Om man utgår från Stadiumannonsen så känns det för mycket att både ha ett block artiklar ovanför och ett block under.
      Ett av de blocken skulle kunna utgå, så att de listade nyheterna kommer lite högre upp på sidan. Det blir lite tråkigare, men om jag fattat skissen rätt så är det undre blocket tänkt att vara rullningsbart i sidled. I så fall får man ju ändå plats med mycket material.

  8. Hej Margareta!

    Kul att ni släpper in allmänheten i processen, det ser spännande ut dock aningen rörigt.

    Jag skulle gärna veta hur ni resonerar runt typografin? Personligen är jag inte alls bekväm med Verdana.

    1. Hej Olle

      På artikelnivå kommer du att kunna välja mellan verdana och georgia, en form av personalisering alltså. Du kommer också att kunna välja storlek.

      På startsidan ska vi ha verdana, ett teckesnitt som är anpassad till skärm. Vi tycker att veradna passar bra för nyheter.
      Däremot ska vi ha georgia på våra så kallade nischsajter – Mat & Dryck, Motor, Bostad och Resor. Här är inte nyhetstempot lika högt, utan fokus ligger mer på ”lustläsning”.

      Ungefär så resonerar vi.

      hälsningar
      Margareta

  9. Jag gillar helt klart den näst sista bäst. Murveln i mig gillar inte att man toppar med tre nyheter samtidigt – och sedan vill jag såklart väldigt gärna se den sista i verkligheten, nån gång i höst…

    1. Hej Stellan
      Jag förstår hur du menar. På startsidan toppar vi med en stor nyhet, som vi journalistiskt prioriterar. Men här handlar det om undersajterna – och då funderar vi på om denna layoutlösning funkar. Till saken hör att relativt få faktiskt startar sitt besök på en undersajt. De flesta går via startsidan (första sidan på gp.se) eller kommer direkt till en artikel, vía sök eller länkar i sociala medier.
      Margareta

  10. Hej där! Fina skisser och riktigt bra att släppa in i processen såhär.

    Jag skulle vilja se mer om kopplingen till läsaren och vad hen ser som relevant och intressant. Hur tänker ni personalisering och riktad kommunikation för att jobba mot bruset.

    Hur vill ni involvera läsaren i dialog?

    Kör hårt!

    1. Hej Johan
      Vi har planer på en utökad läsardialog, men allt är inte riktigt beslutat än. Så mer kan jag inte avslöja i dagsäget. Men jag håller med, vi behöver absolut bli bättre på att komunicera med er läsare. Det kan också ske via kommentarerna, som i den bloggen till exempel.
      Personaliseringen kommer vi inte att satsa jätetstort på – inte än i alla fall. Men i liten skala jobbar vi faktiskt med personalisering redan idag. Det finns en puff på startsidan som följer läsarens mönster. Om du läser mycket sport och ekonomi till exemepl, ja då får just Du flera sådan artiklar än den som läser Kultur & Nöje. Och omvänt förstås.
      Margareta

Kommenteringen är stängd.