Backaplan en sommar när världen brann …

I dag skriver GP:s nyhetsredaktion om planerna för citystadsdelen Backaplan.  Det är en omvandling som kommer att pågå långt in på 2030-talet.   Mitt intryck är att den rastlösa förändringen snarast är ett normaltillstånd i området.  De här fynden ur bildbyrån Kameraportages arkiv ger en aning om kvarterens olika ansikten. Det är fyra sommarbilder.

081027-008

Här har fotografen har varit på plats en julidag 1940.  Männen i skärmmössor är spårvagnskonduktörer som hämtar ut biljetter i spårvägens hjulburna kiosk.  Konduktörerna ser unga ut – flera av dem kan nog räkna med att bli inkallade till beredskapstjänstgöring någonstans i Sverige under det världskrig som under våren har kommit betänkligt nära. Både Norge och Danmark är ockuperade.

Aug40_845

Någon månad senare – i augusti 1940 – fotograferades samma spårvägskiosk från lite längre avstånd. Den syns nära bildens vänstra hörn.  På bilden syns också en kategori som är typisk på bilder från andra världskriget: cyklister. Bensinransoneringen – som fick till följd att bilburna män tvingades cykla – är en av få positiva hälsoeffekter av kriget.  Normalt stillasittande kamrerer magrade på sina gnissliga hojar. Sommaren 1940 var den första med bensinransonering. Kanske var det rentav detta fenomen som fotografen var ute efter att dokumentera när han plåtade cyklister på Hisingen.

Krep2-303_2

Den här bilden är tagen i juli 1943.  Göteborgs  handelsbank ser lite övergiven ut bland grus och buskar.  Mannen på flakmopeden skulle  kunna vara ett varubud och det är svårt att frigöra sig från misstanken att en liten smygpaus förevigades – för visst sitter mopedisten och vilar?

 

Backaplan-06

Slutligen en flygbild från augusti 1993. Det är 22 år sedan. Någon bensinransonering förefaller inte vara aktuell.

Fotnot: Blogginläget publicerdes första gången 25 februari 2015.

 

 

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer om “Backaplan en sommar när världen brann …

  1. Fantastiskt. Skulle gärna vilja ha bilden på backaplan i högre upplösning om det är möjligt.

    Precis som Bengt skriver så minns jag knappt hur det såg ut där vid hållplatserna innan. Det spenderades mycket tid i B&W och runt omkring vid den tiden för en 80-talshisingskid som en själv.

  2. Bilden kan vara en världssensation som ”visar”en flakmoped år 1943-mopeden från början hade en cykel som grund och försågs med en hjälpmotor-s.k. påhängsmotor.De första mopederna kom ut på marknaden c:a 1950.Troligtvis är det ingen moped i detta fall utan en vanligt förekommande typ av transportcykel som användes av varubud bl.a.Några mopeder fanns inte år 1943!

    1. Aj aj. Uppenbarligen har jag klivit fel i mopedfrågan som – enligt flera initierade kommentatorer – tydligen inte var uppfunnen 1943. Så kan det gå. Vi får nog enas om att bilden snarare visar en paketcykel.
      Kristian Wedel

  3. Den du kallar mopedist är nog cykelbud.
    Det är en packcykel.
    Mopeden uppfanns inte förrän 1952.
    Anders

  4. Ang. bilden tagen juli 1943.
    På den tiden fanns inga plakmopeder, det måste ha varit ”specerihandlarcykel”

  5. Fina bilder ! Är Gbg-handelsbankshus detsamma som ligger kvar idag ?

    Och du skriver ”som fick till följd att bilburna män tvingades cykla ”
    Skulle vara roligt om du kunde redovisa hur många bilar som överhuvudtaget fanns då. Inte alltför många som hade råd skulle jag misstänka, vare sig innan eller just efter kriget. Det var väl inte förrän på 50-talet som försäljningen ökade ?

  6. Aha!
    Kommer nästan inte ihåg hur hpl. ”Hjalmar / Backaplan” såg ut innan dagens utformning trots att man var där nästan varje vecka..

    1. Vi får hoppas att nån har ork att skapa en historisk 3D-karta över backaplan som visar i 3D hur det sett ut där genom tiderna. Har man tilräckligt många foton så kan man få förvånansvärt bra resultat.

Kommenteringen är stängd.