Google Sverige har sammanställt listan över våra sökvanor och kommit fram till att IFK Göteborg är ett av de mest sökta idrottslagen. På första plats kommer AIK, på andra Arsenal och på tredje IFK Göteborg. Med anledning av det pratade jag med Andrej Häggblad, som är marknadschef i klubben.
Vad säger du om att vara trea på en sådan här lista?
– Det är alltid smickrande. Det hade varit ännu trevligare om vi varit etta. Men om vi ser till den här säsongen är glädjande ligger där vi gör. Det finns så pass många lojala fans och mycket engagemang runt den här föreningen.
Har det egentligen någon betydelse?
– Det har en positiv betydelse. Visst siktar vi i första hand mot sportslig framgång, men för att nå dit måste vi ha ett stöd. Det stödet har iFK Göteborg. Vi är ett storlag i Sverige även om du väger in andra idrotter, samtidigt som det är något vi jobbar hårt på varje dag för att förbli. Det är inget att ta för givet.
Ni är före Manchester United för första gången på länge?
– Vi har faktiskt plusstatistik på dem, tror jag. Nä, det är jättekul, även om vi är verksamma i Sverige och United är ett engelskt lag. Det visar att allsvenskan står sig stark.
Men ni är bakom Arsenal?
– Det är ju inte riktigt lika sorgligt som att vi är bakom AIK. Det här handlar om kommunikation. Vi skall bli ännu bättre på att nå ut till de som är intresserade av IFK Göteborg; nå nya människor och stärka de relationer vi redan har.
Kan ni använda sånt här i ert arbete?
– Det är ett bevis på att många vill ta del av IFK Göteborg. Oavsett om de söker biljetter, information eller vill köpa halsduk. Det hhandlar om att utgå från de supportrar som gillar IFK Göteborg. Vi har en tendens att ligga högt på den här listan. Jag tror vi toppade den 2009. Det finns ett otroligt engagemang runt IFK. Vi berör mer än stora företag.
Hela listan, topp tio:
1. AIK
2. Arsenal
3. IFK Göteborg
4. Leksands IF
5. Manchester United
6. HV71
7. Brynäs
8. Liverpool
9. Chelsea
10. FC Barcelona
Sökordet AIK inkluderar alla ”AIK” dvs Skellefteå, Kalmar etc etc.
Detta säger inte så mycket. Exempelvis en sökning på ordet ”Arsenal” behöver inte betyda att man söker på fotbollslaget Arsenal, ordet har en äldre och egentlig betydelse som alla vet. Sedan jämförelsen AIK och IFK Göteborg haltar en del, hade i så fall varit intressant att få veta antalet sökningar på ordet IFK istället för IFK Göteborg. Då hade resultatet sannolikt varit ett helt annat. Så länge vi inte vet vad den sökande egentligen letar efter blir det mest trams att försöka analysera det
Higgins: Precis min poäng.
Nu är det nyhetstorka… Balkander du får ge dig ut i skatåsterrängen och följa upp hur lagen tränar inför nästa säsong.
Sen kan du lägga till Öis under ditt uppdrag… dom spelar i samma serie som Gais nästa år 😉
Med den rubriken trodde jag att artikeln handlade om en av svensk idrotts största bedrifter, gruppspelet i Champions League 94-95.
Bakgrunden var ju att på den tiden var Barcelona, Man United och Milan världens bästa lag, och vi hade lyckats få två av dem i vår grupp. I första matchen, mot United på Old Trafford, gjorde vi en lite tafatt insatts och förlorade med 4-2. Sedan vann vi fyra raka, inklusive en magisk afton på Ullevi där vad-var-det-nu-han-hette (som sedan gick till Djurgården) fick upp Uniteds backar till korvkön flera gånger om. Att det bara blev oavgjort sista matchen på Camp Nou gjorde inte så mycket.
Det kommer igen. Sverige skall bara vänjas med lite ”nästan Europa League” först.
jag tror att man söker på det man hatar, så därför kommer en sådan klubb som allas beiga mainstream klubb på topp 10, vi hller på united och ifk och barcelone och …..listan blir lång
Här har du en länk till alla ifk föreningar i Sverige, så att du kan fullfölja ditt resonemang. Under fliken G hitter du ifk från Göteborg
http://www.ifkcs.org/klubb/index.php?krets=&B=A