Tänkte att vi skulle ”stänga igen” årskortsdörren med ett par slutsiffror, eller i alla fall så nära slutsiffror vi kan komma. Fortfarande säljer klubbarna enstaka årskort, vilket längre fram sannolikt kommer att övergå i halvårskort. Nåväl.
IFK Göteborg sålde i fjol 5 996 årskort och ökar med ungefär 500 till 6 487.
Det kan och skall jämföras med Stockholmsklubbarna och Malmö FF som undantaget Djurgården pendlar mellan 12 och 14 000 sålda årskort.
Där har jag inga uppdaterade siffror.
Siffrorna för BK Häcken lever ett eget liv, långt från flärd och fest, men i sammanhanget ändå hyggliga. Hisingsklubben har sålt 1 987 årskort i år, jämfört med 1 076 i fjol. Det är en ökning med drygt 900 årskort, nästan en dubblering.
Hur många som sedan utnyttjar sina årskort och hur många som löser enkelbiljett är en annan fråga.
I Blåvitts fall har de båda inledande matcherna varit smärre publiksuccéer, med drygt 15 000 i premiären mot Åtvidaberg och över 16 000 i andra matchen mot Malmö FF. Häcken lockade 3 500 i sin premiär mot Djurgården och siktar på 12 000 mot IFK Göteborg på söndag.
I fjol lockade motsvarande match 10 500.
***
Superettaklubben Gais har i sammanhanget sålt 2813 årskort, vilket måste betraktas som bra. I fjol sålde klubben 2312 årskort. Därmed noterar Gais en ökning med nästan exakt 500 årskort.
***
Öis, som inleder söderettan i dag, har sålt 739 årskort till privatpersoner.
***
Vad tycker ni? Är Göteborgsklubbarnas årskortssiffror bra, bara godkända eller möjligen sämre än så? Och vad är årskortsförsäljning egentligen ett tecken på?
Har också blivit av med vattenflaska till barnen. Av någon anledning tror de att man ska kasta ner den på planen. Anledningen är väl samma som att alla flaskor som säljs inne på arenan är öppnade och utan lock.
Varför årskortssiffran egentligen intressant? Hur många som går på matcherna får vi ändå veta när matchen väl har spelats. Och hur mycket pengar en klubb tjänar framgår inte av antalet sålda årskort då priserna och klubbarnas kostnader varierar. Gör en tabell över biljettintäkter (inkl årskort) minus matchkostnader så blir det tydligare hur effektiva klubbarna är och hur stor roll biljettintäkterna spelar.
Årskortssiffran är en tendens på kommande publiksiffra och en intressebarometer, samtidigt som det i kronor och ören räknat alltid är mer ekonomi att sälja enkelbiljetter till ordinarie pris. Även i övrigt uppskattar jag ditt förslag.
Som exempel hade jag haft årskort i femton år men med barn gick det inte att gå längre. På grund av konstiga regler. Eftersom vi inte har med vagn så får vi inte ha med vattenflaska (inte ens soliga varma dagar) utan problem. Inte ens mat som passar en tvååring. Utbudet i kioskerna är mycket dåligt. (Nej, alla barn äter inte smaklös korv). Så då går vi mer sällan helt enkelt. Tv funkar bättre för småbarnsföräldrar. Tyvärr.
Fick du inte ta med dig vattenflaska till ditt barn? Med vilken motivering?
När jag fråntogs min solkräm löd motiveringen att denna kunde slängas in på planen.
Eller tryckas ut i ansiktet på en korvförsäljare.