Öis byter alltså färg på matchtröjan och jag måste säga att det känns helrätt. Blodröd och navyblå, helt enligt modedesigner Pierre Edströms krävande öga.
Dessutom påminner mig färgbytet om föreningens senaste storhetsperiod kring sekelskiftet, under Erik Hamréns tid, då klubben vann tre medaljer på fyra år.
Matchtröjan är en förenings synligaste och tydligaste reklamplats. Att lägga lite extra kärlek och kraft på utseendet betalar sig ofta.
Under försäsongen är Öis plan dessutom att spela utan reklam på tröjorna. Bara under försäsongen dock. När serien startar upp är reklambudskapen tillbaka.
Det är alltså inte dags för Öis att göra en Barcelona, som var den sista klubben att spela med reklamfri matchtröja.
Att Öis genomför denna korrigering av färgkod på sin matchtröja handlar om en återgång till ursprunget till 1887, då föreningen bildades. Nu blir det ingen krage på tröjan, men jag vet att Pierre Edström & Co även har tittat på matchtröjan från 1985, året då föreningen vann sitt senaste SM-guld i fotboll, i arbetet med framtagandet av den nya tröjan.
Byta färg? Öjs borde väl försöka bekänna färg. Eller åtminstone först lära sig hålla färgen.
Notera den blåvitrandiga halsduken runt Kalle Kulas hals. Den har han säkert fått från sin kloke storebror.
Vem fan är tobias hysén?
Du har gått fel
Titta en gång på Romas tröjor. Inte mycket reklam där va? Barcelona har uppenbarligen marknadsfört det där bra, för sist var dem defintivt inte.
Ajdå. Lovar titta. Tack!