Blåvitts företagsförsäljning ökar

IFK Göteborgs företagsförsäljning går mot rekord.

– Det är all time high vad gäller huvud- och stjärnpartners, säger styrelseledamoten Mats Engström.

2015 backade föreningens företagsförsäljning från 36,6 miljoner kronor 2014 till 31,6 miljoner kronor, delvis beroende på avsaknad av stjärnpartner första halvåret 2015.

Det påverkade styrelsen i beslutet att sälja Kamratgården för 40 miljoner kronor, vilket gav en vinst på 13 miljoner kronor och noll i kolumnen långfristiga skulder.

Vid IFK Göteborgs årsmöte i måndags kväll berättade styrelseledamoten Mats Engström att föreningen för närvarande har tio huvudsponsorer och en stjärnsponsor.

Ansvarig säljledare hos IFK Göteborg sedan tidigare försäljningschefen Jonas Henriksson slutade är Andreas Ottermark från ISP Sport & Marketing.

Han berättar att klubben sedan årsskiftet rekryterat tre nya huvudpartners och omförhandlat avtalen med två.

Positiva besked i en förening där ekonomin på sistone har diskuterats oftare än sporten.

– Vi ligger långt före samma tid i fjol. Vi har mer pengar inne på huvudsponsorer än vad vi hade både 2014 och 2015. Vi siktar hårt på att slå 2014 års siffror och ligger före vår egen plan men har lång väg kvar, säger Andreas Ottermark.

Ottermark, som är kontrakterad till 1 april, beskriver säljteamets strategi med orden ”tydligare individuellt budgetansvar” och ”ett tydligt kundansvar”.

– Det här är ingen rocket science, det handlar om att göra rätt saker. Det har vi fått jättebra utväxling på.

Vill du fortsätta i din nuvarande roll hos Blåvitt?

– Det är upp till föreningen, säger Andreas Ottermark.

Mats Engström om föreningens syn på Ottermarks framtid på Kamratgården:

– Det är en fråga vi skall ventilera på styrelsemötet. Personligen tycker jag att det har börjat bra, men det är hårt arbete som gäller – för alla – även framöver. Och det förtar inte arbetet med att minska kostnadssidan.

6 kommentarer om “Blåvitts företagsförsäljning ökar

  1. Är det Positivt att ha en HuvudSponsor vars motto är ”Försprång Genom FUSK” ?

      1. AUDI är en del av VW och man har som Motto (Reklamslogan), Försprång genom Teknik. Nu har det visat sig att VW och AUDI har slagit någon form av Världsrekord i just FUSK. Genom att manipulera Dieselbilarnas Mjukvara så att dom känner av och ändrar sig när Test genomförs.

        Trodde du hört talas om detta.

        Min avsikt var att ifrågasätta om det är bra att förknippas med ett Fuskande Företag.

        1. Herrejävlar……..Trodde inte att det fanns personer som var så dåligt pålästa som ovan.
          Hade du haft minsta koll på verkligheten så hade du varit medveten om att ganska många märken, inkl. Volvo, visade betydligt sämre värden än vad VW gjorde. Men det läser du inte så mycket om i media. Utan där gäller ”först ut får ta smällen – övriga kommer undan”.
          Googla lite så får du se vad jag talar om.

        2. VW har belagts med att medvetet FUSKA.

          VW åker på stämingar over hela USA och även andra lander, vilket inte andra Bilmärken gör.

    1. Äpplen och päron i flera led…
      Avtalet är med den lokale Folka-handlaren, inte med Audi i Tyskland.
      I praktiken betyder det att truppen rattar varianter av Das Lånebil.

Kommenteringen är stängd.