Största sporten, flest supportrar – vad kan gå fel?

Potentialen finns. Och ett exempellöst stöd. IFK Göteborg har trots begränsade sportsliga resultat den senaste 20-årsperioden behållit och stärkt sin position som Sveriges populäraste fotbollsklubb. Det är på alla visa imponerande, men sätter samtidigt fingret på något annat.

Min fråga: Är föreningen medveten om vilken potential, i första hand ekonomisk och i förlängningen sportslig, det finns här? Och vad skulle hända med supporterantalet om guld börjar bärgas?

Enligt Upplevelseinstitutets Sportnavigator hade 55 procent av svenskarna 2016 ett allsvenskt favoritlag. Undersökningen är baserad på 6 000 intervjuer i ett representativt urval av befolkningen från 15 år och uppåt.

Grovt översatt rör det sig om 5,5 miljoner av Sveriges totala befolkning på drygt tio miljoner.

Alla med ett allsvenskt favoritlag.

Tio procent av dessa säger sig hålla på IFK Göteborg.

Det är översatt i huvuden 550 000 svenskar. En halv miljon. Eller ett helt Göteborg.

Sedan IFK Göteborg senast höjde Lennart Johanssons pokal har sex olika föreningar vunnit SM-guld. Ingen är i närheten av Blåvitts supporterantal, varken AIK, Malmö FF eller Djurgårdens IF.

Man kan vara supporter på olika sätt. Passiv tabellbitare, uppdaterad konsument, återkommande årskortsinnehavare eller vanlig medlem.

Vid årsskiftet hade IFK Göteborg 5 664 medlemmar.

Det är ungefär en procent av de som uppger sig ha IFK Göteborg som allsvenskt favoritlag. Skulle ytterligare en procent teckna medlemskap räcker det till en ny dansk, skulle tio procent kliva in täcker det rentav en årslön för Pontus Wernbloom. Ni fattar!

Även om vi lever i ett gratissamhälle är det i alla fall inte orimligt att tycka att 152 497 följare på Facebook, 51 400 på Instagram och 41 857 på Twitter borde gå att omsätta i fler intäkter än dagens. Varje vecka lockar Blåvitts hemsida 60 000 besökare.

2015 omsatte IFK Göteborg 149 miljoner kronor och blev med det fyra i omsättningsligan. Totalt har föreningen mellan 150 och 200 partners. De bidrog under 2015 med närmare 32 miljoner kronor. Den sportsliga placeringen 2016 var den samma (fyra) och i publikligan blev Blåvitt femma med ett snitt på 11 786 åskådare.

Som utomstående är det lätt att förstå Mats Grens frustration över att värvarhåven krympt och de vassa alternativen därmed färre.

Flera år i rad har Blåvitt räddat boksluten via spelarförsäljningar och redovisat störst driftsunderskott i allsvenskan.

Jag känner mig tämligen säker på att IFK Göteborg genom klok och genomtänkt kommunikation i egna kanaler kan vända skutan på rätt köl. Fler aktiva medlemmar, färre passiva supportrar.

Det visar om inte annat siffrorna från Upplevelseinstitutet.

Fotboll är Sveriges största idrott. IFK Göteborg den populäraste klubben. Vad kan egentligen gå fel?

3 kommentarer om “Största sporten, flest supportrar – vad kan gå fel?

  1. Är texten ironisk?

    eller bara frågvis?

    personligen tycker jag undersökningen känns fånig och det finns ett uttryck ”som man frågar får man svar”.

    Torbjörn Nilssons överstegsfinter på 80-talet och det talangfulla OCH hårt arbetande lag som skördade framgångar i CL på 90-talet; visst det kan i en enkät ge positivt gensvar än idag, hos någon som inte sett allsvenskans på 20 år och bor i ….XX stad eller obygd.

    Lite som alla i Göteborg säger ”jag är egentligen GAISare”, fast dom aldrig har mer än 3000 på någon match numera.

    Idag behöver Blåvitt hitta tillbaks till en mer rimlig självbild och börja om.

    Det måste gå fort, för dagens kostnadsläge ser inget vidare ut, och det är svårt tänka sig att Tobias Hysen kan säljas 1 gång till för bra pengar.

Kommenteringen är stängd.