Frölundas motto: Hellre dyrt – än fullt

Det sägs att det är biljettpriserna som skrämmer publiken. Att en långsida för 435 spänn gör att det i dag bara kommer 9 000 åskådare i kvartsfinal fem – när det naturligtvis borde vara 12 044.
Men jag vete sjutton.
Långsidorna är ju slutsålda – den köpstarka publiken gör sitt. Det är ju i kurvorna, där sikten är sämre och priserna lägre, som det gapar tomt.
Så prisfrågan kan inte ensamt vara skulden – även om det naturligtvis är en del.
Jag tror att det handlar om varumärket.
Att Frölunda smutsat det mot sina fans. Tagit överbetalt i vissa matcher – och nu straffas med badwill och halvfull arena.
Klubben har tidigare under säsongen resonerat ”hellre dyrare biljetter än fullt” – och det är helt fel i mina ögon.
Tänk er snacket och suget ett fullsatt Scandinavium skulle ge ut på stan.
Ta det sura äpplet till nästa säsong – sänk priserna för fansens skull, se till att folkfesten kommer tillbaka. Färjestad har fattat och bjuder exempelvis ut några av sina bästa biljetter för drygt 200 spänn, halva priset jämfört med FHC.
Jag önskar bara att John Klingberg och Dick Axelsson hade fått chansen att få spela inför ytterligare några fullsatta hus i Göteborg innan lirarna drar vidare i proffslivet.
Och 12 044 borde i varje hemmakamp få chansen att se grabbarna också – för snart spelar en handfull i av Frölundas talanger i NHL.
Kämpa, publiken.
Kämpa.

9 kommentarer om “Frölundas motto: Hellre dyrt – än fullt

  1. Snor fotbollen i stan någon publik från hockeyn (och tvärtom), eller är det väldigt marginellt? Jag är själv sportälskare och följer stadens största hockeylag samt fotbollslag i en härlig göteborgsk idrottsklubbsschizofreni 😉 Jag tvingas idag prioritera bort fotbollen. Hur utbrett är fenomenet av typen: farsan gaisare, barnen blåvita, och familjen frölundaiter? Mvh

  2. Jag betalar 265 kr för bästa platserna i Linköping. Nästan 200kr billigare än Göteborg.
    Vad gäller roligare hockey så har inte Frölunda presterat så här bra på flera år. Man spelar dessutom en grymt underhållande ishockey. Försöker alltid vara konstruktiva. Istället för att satsa på att sälja ut arenan har man en diskjockey som ylar och försöker få igång publiken. Sänk priserna. Få in fler. Förr var det alltid slutsålt i slutspel.
    Han som anställdes för att sälja biljetter har ju verkligen lyckats.

    1. Håller med… om något kan räknas som ett misslyckande så är det ju denna herr Lindegard eller vad han heter.

      Undrar vilken lön han går runt på? Tycker Frölunda den lönen är värd pengarna!?

      Han misslyckades med att sälja ut premiären, med att öka antalet säsongsbiljetter markant, med att få upp snittet ordentligt, och kan inte ens få över 11000 i slutspelsmatcher…

      Vilken nytta har han egentligen gjort? Bortsett från allt tjafs ang Twitter, Instagram och Facebook, vad han har egentligen åstadkommit!?

  3. Man måste öka försäljningen av popcorn och pommes. Och nachobrickor. Och stora Coca Colaflaskor som annars bara ses på film i Sverige.

    Detta kräver givetvis en ny arena, gärna en där man kan kombinera hockeyn med ex melodifestivalen på jumbotronen med bra ljud. Alla är ju inte intresserade av hockey och det är löjligt att tro att man kan fylla ett helt scandinavium med hockeyfans.

    Tänk barnfamiljer, melodifestivalen och fredagsmys.

    1. Stefan: Jag hänger inte med nu.
      Ska Frölunda spela match samtidigt som melodifestivalen går på jumbotronen?
      Och varför är det löjligt att tro på ett Scandinavium fyllt med hockey fans?
      Det är väl därför man kollar på Frölunda. För att man vill se hockey?!

      1. Kolla på NHL och NBA! Det måste bli mer evenemang. Det har blivit bättre i modern tid i Sverige men fortfarande för mycket sportnörderi. Ett bra sätt att öka omsättningen borde vara att ta bort 2:a perioden och ersätta den med allsång med Lotta Engberg. Då pratar vi en bred produkt som går att utveckla för hela familjen.

      2. Stefan: HAHAHHAaHA!!:D
        Förstod inte att du skämtade först.
        Men nu gör jag det!
        Den var bra:)

  4. Helt rätt, inte bara i årets säsong Frölunda straffat ut sig. Att det är ”slutsålt” på sponsorplatserna återstår väl se på söndagens match… Räkna de som faktiskt passerat spärrarna istället för ”sålda” biljetter så…

  5. Ett av de största problemen har nog varit att resultat på isen inte har varit lönsamt, tidigare säsonger. Publiken kommer att komma, när det som händer på isen är spännande att se!

Kommenteringen är stängd.