Visa att du menar allvar, Alice Bah Kuhnke

Just nu har vi bra flyt på GP. I veckan fick Daniel Olsson ett mycket välförtjänt pris då hans envisa, noggranna och kunniga arbete som grävande och granskande reporter belönades med Publicistklubben Västras stora pris.

Vi har också slagit nya rekord i våra digitala kanaler. På GP:s mobilsajt är den nya toppnoteringen 5,2 miljoner lästa artiklar på en vecka. Detsamma för webbsajten är 3,8 miljoner. Det var en intensiv nyhetsvecka i kombination med en mycket god historia om affärsbiträdet Jonathan Edwjin som själv betalade varorna för kunden som glömt sin plånbok hemma, som fick läsningen att nå nya höjder.

Sammantaget ledde detta till att gp.se var den nyhetssajt som förra veckan utsågs till ”veckans vinnare” på KIA-index som mäter trafiken på landets nyhetssajter.

Jag skriver inte det här för att vi är självgoda på GP. Tvärtom. Vi befinner oss i en bransch som är satt under hård press. Då är det särskilt viktigt att se nya möjligheter och fira de framgångar som görs.

I grunden handlar vår pressade situation om nya läsarbeteenden som urholkar ekonomin för mediehusen. Detta i kombination med tuff konkurrens om annonsörernas pengar från nya aktörer som Googlesoch Facebook.

Därför är det hoppfullt att kulturminister Alice Bah Kuhnke i veckan tydligt uttalade sin syn på att mediebranschens kris också är en kris för demokratin, och att mediepolitikens roll är att skapa förutsättningar för medierna att fortsätta leva upp till sin demokratibärande roll.

För att främja läsande, kvalitetsjournalistik och samhällsdebatt omfattas tidningar, tidskrifter och böcker av en reducerad momssats på sex procent i stället för 25. Dessvärre gäller den lägre momsen bara tryckta tidningar och tidskrifter. När journalistiken följer läsarnas beteenden och blir digital gäller inte längre den lägre momssatsen. Om kulturministern menar allvar med sin syn på mediepolitikens roll bör hon tydligt och aktivt verka för att vi snarast får teknikneutrala momsregler för kvalitetsjournalistik.

Alice Bah Kuhnke bör också ta sig an reklamskatten som infördes i början på 70-talet som en skatt på tidningsannonser. Eftersom TV- och radioreklam, direktreklam och reklam på internet är undantagen från att betala reklamskatt så snedvrids hela konkurrenssituationen till papperstidningarnas nackdel.

Tidningarnas reklamskatt varje år motsvarar över 200 heltidsanställda journalister. 200 journalister som skulle kunna göra skillnad för att medierna verkligen ska kunna fortsätta att leva upp till sin demokratibärande roll så som kulturministern hoppas.

Jag hoppas bara att Alice Bah Kuhnke förstår att det är bråttom. Det finns inte tid att gräva ner vare sig digitalmomsen eller reklamskatten i något segdraget strategiarbete.

8 kommentarer om “Visa att du menar allvar, Alice Bah Kuhnke

  1. Papperspressen självdör stilla ändå, det tar bara några år. Digimedia vinner dess förlorade marknad. Varför ska jag, skattebetalare, stressa på den förändringen? ”Annan prioritering”

  2. Just i gp:s fall, med i det närmsta en monopolställning i storgöteborg, handlar väl den pressade situationen mer om dåliga affärer från ägarsidan än tuff konkurrens. Och inte ska staten täcka upp för sådana missar.

  3. Det är väl ingen oavsett partifärg bryr sig om det, allra minst Alice B-K, nu gäller det att hålla sig kvar vid makten med näbbar och klor inför extravalet som stundar.

  4. Knappast troligt, att en B-minister i en avgående ministär kommer att anstränga sig till det yttersta………

    1. Att kulturministern skulle vara B får stå för dig. Nu har hon i alla fall lovat att en stor medieutredning ska genomlysa branschens villkor, och att den ska börja jobba före nyvalet i mars. Jag hoppas på resultat.

      1. Inte bara jag som är kritisk mot kulturministern – har du inte följt pressens kommentarer?

      2. Tror inte du Janne H att Cissi K följer pressens kommentarer när hon är chefredaktör för GP!!

Kommenteringen är stängd.