Vilken sajt har bäst innehåll?

GP fortsätter växa i mobilen. Vi har ett stadigt grepp om den digitala läsningen både på webben och i mobilen här i Västsverige. För två veckor sedan lanserade vi en ny mobilsajt, men hur den påverkat trafiken syns ännu inte i räckviddsstatistiken.

Däremot kan vi konstatera att det gick bra för GP:s mobil i januari. I veckan presenterade Orvesto Internet räckviddssiffrorna för årets första månad. Det är fortfarande Aftonbladet som har flest läsare i Västsverige både på webben och i mobilen, men avståndet krymper.

19 procent av alla som bor i Västsverige besökte gp.se en vanlig dag i januari. Motsvarande siffra för aftonbladet.se var 24 procent, för expressen.se 13 procent och för gt.se fem procent.

Vilken typ av nyheter är det som engagerar våra läsare? Vi följer trafiken minut för minut och får tydliga kvitton på vad som lockar mest. Just nu när detta skrivs är det berättelsen om 21-årige Albert Fejza som förlöste ett barn vid Pressbyrån utanför Östra sjukhuset, http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2642426-albert-forloste-barn-pa-vag-fran-jobbet, och Emanuel Karlstens krönika om film och tv-bolagen som stämt Bredbansbolaget för att de erbjuder internet till svenska kunder, http://www.gp.se/kulturnoje/1.2642149-karlsten-vilka-star-pa-tur-om-filmbolagen-vinner-, som många vill läsa.

Läsningen i mobilen fortsätter att växa. 17 procent av västsvenskarna besökte GP:s mobilsajt en vanlig dag i januari, jämfört med 15 procent i december 2014. Motsvarande siffra för Aftonbladets mobilsajt var 28 procent, för Expressens 15 procent och för GT:s tre procent.

Läsningen av Dagens Nyheters och Svenska Dagbladets sajter ligger strax över GT:s. DN:s webbsajt besöktes på daglig basis av åtta procent av västsvenskarna, och DN:s mobilsajt av fyra procent. Motsvarande räckvidd för Svenska Dagbladet var i januari sex och fyra procent.