Hur mår egentligen GP?

Hur mår egentligen GP? Jag fick frågan när jag chattade med läsare på gp:se. Jag hann inte svara på allt. En del frågor kräver också lite mer utrymme än vad som ryms i en snabb chatt. En sådan fråga är hur GP egentligen mår.

Jo tack, vi mår bra. Sex av tio göteborgare mellan 16 och 80 år läser GP varje dag. Den siffran har varit konstant ganska många år nu. Visst är det färre som väljer papperstidningen, men det kompenseras väl av att allt fler tar del av våra nyheter online. Just nu är det framför allt läsningen i mobilen som ökar med rekordfart.

Det är tuffa tider i vår bransch. Det handlar om nya läsarvanor som urholkar ekonomin för mediehusen. Detta i kombination med hård konkurrens om annonsörernas pengar från nya aktörer som Google och Facebook. På GP har vi fått rätta mun efter matsäck. Förra året sänkte vi våra kostnader i alla led. Det handlade om tryck och distribution, men också personal.

I dag står vi riktigt bra rustade. I februari lanserade vi en omgjord mobilapp som fått ett positivt mottagande. Läsningen av eGP (den digitala kopian av papperstidningen) har ökat med 150 procent det senaste året. I veckan blev det också klart att vi får en ny utvecklingschef med erfarenhet från Aftonbladet, Metro och Microsoft. Peter Holmlunds uppdrag är tydligt. Vi ska få upp takten än mer i våra digitala affärer.

Samtidigt värnar vi papperstidningen, som enligt många ger den bästa överblicken när det gäller analys och reportage. Vi vill vara lyhörda när vi förändrar och utvecklar, men med nästan 180 000 prenumeranter kan inte alla få just sina önskemål tillgodosedda. En vanlig synpunkt är att tidningen känns tunn. Måndagar och tisdagar är GP ofta 48 sidor. Det beror på färre annonser, men också på att många faktiskt vill ha en mer snabbavläst tidning i början av veckan. Mot helgen har de flesta bättre med tid. Då satsar vi på tjockare tidningar, fler delar och mer av reportage, sammanhang, analyser och feature.

För att erbjuda ett riktigt bra innehåll måste GP ha starka redaktionella muskler. Visst är vi färre än för några år sedan, men med drygt 100 journalister är GP definitivt den största nyhetsredaktionen i Västsverige. Våra duktiga medarbetare jobbar stenhårt för att ni läsare ska få en så bra tidning som möjligt.

Vi vill vara nyhetsledande. Vår publicistiska vision är att GP:s journalistik ska vara vass, sann och trovärdig. Den ska beröra och påverka samhällsdebatten. Vi ska sätta saker i dess sammanhang, förklara skeenden och guida vår publik i vardagen. Med hjälp av oss ska man förstå världen lite bättre.

Länk till chatten med läsarna:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2687616-lasarnas-fragor-till-gp-och-chefredaktorens-svar

 

 

 

3 kommentarer om “Hur mår egentligen GP?

  1. Ni var så bra för några år sedan, men snälla, snälla, korrekturläs artiklar och främst inlägg på Facebook noggrannare innan de skickas. Stav- och syftningsfel drar ner er trovärdighet. Dessutom tycker jag att er journalistik börjar likna kvällstidningarnas journalistik mer och mer. Jag är inte intresserad av det, jag läser GP för att det är (var?) bra journalistik.

  2. En liten grej, men ändå. Att ni ser Google och Facebook som nya aktörer, säger en del. De har varit med några år, nu.

  3. Hej,
    Jag prenumererade på GP via internet men sedan förra året, när vi var i Grekland och hade förlorat kontrollen över bankkort, så blev dessa spärrade. Prenumerationen meddelade att Prenumerationen upphörde då de inte kunde dra månadsavgiften. Jag meddelande via epost att jag inte har de nya kontonummer tillgängliga eftersom de kommer med vanlig post men betalning sker omgående efter hemkomst. Prenumerationen avslutades och därefter har Ni tappat mig.
    Tror inte att jag återkommer.
    Hälsningar
    Jan Ågren

Kommenteringen är stängd.