Nya tider – nya annonsbehov

Är journalistikens så viktiga trovärdighet hotad? Det var frågan för kvällen när Publicistklubben Väst i förra veckan bjöd in till debatt rörande mediehusens satsningar på nya typer av samarbeten med sina kunder och annonsörer.

Native advertising, advertorials, content marketing – beteckningarna på de nya annonsformaten är många, men gemensamt för dem alla är att det handlar om betalda budskap som kläds i en form som liknar det redaktionella innehållet på en sajt.

I pappersvärlden är det här inget nytt, det har förekommit i magasin och tidningar i många år. I GP får ni regelbundet annonsmärkta bilagor där det tydligt framgår vem som är avsändare. På gp.se och i mobilen möts ni ibland av puffar som leder till artiklar med ett kommersiellt budskap. Puffen markeras med ordet ANNONS och ligger på en färgad platta för att särskilja sig från de redaktionella puffarna.

Är detta förvirrande? Är det ytterst ett hot mot GP:s trovärdighet?

Jag är övertygad om att GP:s läsare är kloka och förstår skillnaden mellan en annons och en artikel. Våra annonsörer är också kloka personer som vill nå presumtiva kunder i ett trovärdigt sammanhang och i en miljö som ger läsaren mer än ett rakt köpbudskap. På samma sätt som vi utvecklar journalistiken behöver vi utveckla våra annonsformat – utifrån läsarnas, kundernas och annonsörernas behov. Viktigt är förstås att du som läsare tydligt ser skillnad mellan redaktionellt och kommersiellt innehåll, och att det framgår vem som är avsändare.

Jag får en del mejl från läsare som undrar över mängden vinannonser i GP. Varför så många, och är det verkligen lämpligt? Visst går det att förstå kritiken, som också kan riktas mot mycket annan annonsering. Vi får ibland frågor om varför vi har annonser för skönhetsoperationer, vilken signal skickar det till unga flickor som kämpar med utseendefixeringen i dagens samhälle? Samma sak när det handlar om bilannonser. Miljövänner som ser minskad bilkörning som en överlevnadsfråga för hela planeten kan tycka att sådan annonsering är omoralisk.

På GP vill vi inte vara smakdomare över vad som är lämpliga reklambudskap – så länge annonserna håller sig inom lagens ramar. Därför håller vi så långt det är möjligt samma linje som alla tidningar i landet – är reklamen laglig så ska den i princip kunna publiceras.

Den stora mängden vinannonser just nu gäller de flesta svenska dagstidningar. Bakgrunden är förstås att vinimportörerna ser ett behov av att nå ut med sina varor. Sett till det stora hela så har vi inte mer annonser för vin än för någon annan annonskategori. Det som gör att de blir så i ögonfallande är att annonserna fokuseras till torsdagar och fredagar då många köper sitt vin inför helgen.

GP behöver annonser alldeles oavsett om de utgör reklam för vin, bilar, möbler, kläder eller något annat. Det handlar om att täcka kostnader för innehållet, för papper, tryck och utbärning av tidningarna – men också om att annonser är ett viktigt innehåll som precis som GP:s artiklar och reportage läses av väldigt många människor.

Kommentarer om “Nya tider – nya annonsbehov

  1. Intressant resonemang. Jag förstår att tidningarna behöver få in alla pengar de kan. MEN på ett område har enligt min mening gått för långt och sålt ut sig och det var när pappers-GP hade reklam ytterst, som ett extra omslag med reklam för ”Black Friday”. Det är enligt mig att sälja ut sin journalistiska trovärdighet och gå ner till Metros nivå. Ser helst att ni INTE gör om det. Lågt…

Kommenteringen är stängd.