Tjuvkika på GP:s nya sajt!

Blogg IMG_1727I I

 

I veckan släppte vi en första betaversion av GP:s nya sajt. Fem procent av alla som kommer till gp.se får möjlighet att tjuvkika på den nya sajten som fortfarande är under uppbyggnad. Syftet med den nya sajten är att förbättra läsupplevelsen, både i mobilen, läsplattan och desktop.

– Vi vill få in feedback från läsarna på hur vi ska utveckla sajten, vad de tycker om och ogillar. Därför är det viktigt för oss att få ut Beta-sajten för att testa de idéer vi har med riktiga läsare, säger Markus Hankins, onlinechef.

Vilka förändringar kommer besökarna att möta?

– En responsiv sajt som själv förstår vilken typ av skärm som läsaren använder och anpassar sig därefter. Vi kommer satsa hårt på rörlig bild, bilder, inbäddat material från över 1000 sajter och arbeta med att ge en ”rikare” läsarupplevelse.

Nya funktioner?

– Varje vecka kommer läsarna få se nyanseringar av sajten där nya element kommer med. Vi kommer att jobba mycket kring ämnessidor och paketera innehåll som är relevant för just den läsaren som valt att gå in på en undersida och läsa om ett specifikt ämne.

Hur blir det med laddningstiden?

– Vår ambition är att pressa ner den steg för steg, framför allt i mobilsajten där vi ser att våra läsare är missnöjda med hur det ser ut i dag. Nu jobbar vi hårt för att våra sajter ska vara blixtsnabba och effektiva.

När kan vi lansera den nya sajten fullt ut?

– Om fyra eller fem veckor räknar vi med att alla våra användare ska mötas av den nya sajten. Fram tills dess kommer vårt utvecklarteam jobba stenhårt med att slipa bort en del vassa kanter och få nya funktioner på plats så att upplevelsen för läsarna blir så optimal som möjligt.

Layout och funktioner i all ära – men vad gör GP för att förbättra innehållet?

– Vi jobbar hårt på att bli inte bara Västsveriges utan även Sydsveriges ledande nyhetsaktör. På Göteborgs-Posten rör sig alltid många projekt och satsningar samtidigt, se bara på hur ekonomiredaktionen och grävredaktionen börjar leverera material samtidigt som vi på GP Online satsar på nyrekryterad personal med spetskompetens på breaking news-situationer. Detta skapar en mix och bredd i vårt innehåll där djupt möter snabbt på ett sätt som gör att vi nu höjer våra ambitioner kring trafikmål rejält.

Hur ser trafikutvecklingen ut?

– Jämfört med för ett år sedan har vi fördubblat den digitala trafiken. Vi har exempelvis slagit vårt veckorekord för alla tider i januari och dessutom gjort den enskilt bästa dagen någonsin i samma månad, vilket visar att vi är på rätt väg med ett innehåll och tilltal uppskattas av våra läsare. Vi räknar med att fortsätta växa så det knakar på alla våra plattformar under 2016.

Är du nyfiken på GP:s nya sajt? Då är det bara att surfa in på http://nya.gp.se och ge oss feedback, som man kan mejla till feedback@stampen.com eller skicka till vår Facebook-sida i ett direkt meddelande.

I dag har vi 130 000 läsare som ”prenumererar” på GP:s nyhetspushar. Så här gör du för att få nyhetspushar i din telefon:

Gå in på Google Play (om du har en Android-telefon) eller App Store (om du har en Iphone-telefon) och sök på Göteborgs-Posten. När du hittat GP:s app så laddar du ner den och när det är gjort går du in i själva applikationen där du får en fråga om i fall du vill ha pushnotiser aktiverade så svarar du ja. Efter det väntar du in en större nyhetshändelse och får då GP:s utskick om denna.